Zespół aktorski
Aktorzy
Małgorzata Gałkowska
Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie /1996/
1.04.2000 – Stary Teatr, Kraków
W „Dziejach grzechu” Wojtka Rodaka na podstawie niegdyś skandalizującej powieści Stefana Żeromskiego „ gwiazdą wieczoru jest Gałkowska. Jej finałowy monolog o zmęczeniu ciągłym ściganiem wzorców kobiecości, o prawie do własnego ciała i dojrzałości jest wyzwalający i bardzo potrzebny, nie tylko kobietom” (Michał Centkowski, „Przegląd”). Aktorka o ogromnej skali talentu i artystycznej samoświadomości, realizowanych w pełni w spektaklu „Schron przeciwczasowy” Marcina Wierzchowskiego, który „rozpoczyna się od pięknego, trafiającego w świadomość widza, monologu Gabi Gaustyn (znakomita jest w nim Małgorzata Gałkowska), w którym kluczowe jest, brzmiące niczym zaklęcie, wyobraź sobie (Monika Oleksa, Teatr dla Wszystkich).
O aktorskim kunszcie Małgorzaty Gałkowskiej pisał Maciej Stroiński: „jednocześnie zawsze taka sama (profeskowa) i za każdym razem inna (…). Nie wchodzi na scenę, żebyśmy ją podziwiali (…). Jest nieegoistyczną, wspaniałą artystką z fokusem na całość” (przekroj.pl). Jej precyzyjny warsztat, sumienność, z jaką podchodzi do budowania roli, oraz umiejętność pracy w zespole realizują się w pełni w choćby w „Operze za trzy grosze” w reżyserii Ersana Mondtaga. Jako Hipolita w „Śnie nocy letniej” urzeka ironią i dystansem do wirtualno-magicznej rzeczywistości stworzonej przez Krzysztofa Garbaczewskiego. Widzowie mogą podziwiać ją w roli Rigmor w „Królestwie” Remigiusza Brzyka, gdzie ironicznie, z ogromnym dystansem próbuje tonować władcze zapędy doktora Helmera.
Małgorzata Gałkowska może być macochą Kopciuszka, której próby zachowania młodości i urody czynią z niej postać nie tyle złą, co tragiczną. Może być także Davidem Cameronem vel Margaret Thatcher w brawurowym, ironicznym „David’s Formidable Speech on Europe” w reż. Pawła Świątka (premiera w Deutsches Theater w Berlinie, 2013, w ramach międzynarodowego projektu sieci Mitos21), granym w Krakowie jako wyrazisty i znaczący „support” do „Bitwy warszawskiej 1920” Demirskiego/Strzępki. Ten kto widział „Piekarnię” Brechta w reż. Wojtka Klemma (2008) nie zapomni śpiewającej jak gwiazda rocka, opiętej w czarną skórę, władczej, pełnej hipokryzji i seksapilu panny Hippler, porucznik z Armii Zbawienia w jej wykonaniu.
Na scenie Starego Teatru aktorka regularnie współpracowała z Janem Klatą – już od jego pierwszego spektaklu, czyli „Trzech stygmatów Palmera Eldritcha” (2006), gdzie zwróciła uwagę rolą Perky Pat. Jej Kassandra w „Orestei” wg Ajschylosa (2007) wbijała widzów w fotele rozdzierającym, rozciągniętym do granic wytrzymałości, tragicznie niezrozumiałym proroczym monologiem. Krytycy analizowali: „Kassandra w sukni z wypisaną wielkimi literami, przypominającą plakat przepowiednią przyszłości, wydaje się obłąkana, jednak jej szaleństwo to nie choroba, lecz świadomość – wiedza o czasach przeszłych i przyszłej katastrofie. Kasandra próbuje wypowiedzieć to, co wie. Wieszczka porusza się między szeptem a krzykiem, jąkaniem a czystym, donośnym śpiewem. Można usłyszeć pojedyncze słowa: dzieci, rodzina, krew, które ledwo przechodzą jej przez gardło. Nie może już się wypowiedzieć, jej moc skończyła się tak samo, jak upadł świat wartości w rodzie Atrydów (Alicja Jasiók, dlastudenta.pl).
Także w innych spektaklach aktorka świetnie wpisała się w stylistykę Jana Klaty. Jej rozedrgana, wiotka, trzepocząca firankami rzęs Helena Kurcewiczówna czy anemiczna Zosia Boska w „Trylogii” (2009) to aktorski majstersztyk – ostro sparodiowane postaci jednocześnie potrafią wywołać wzruszenie widza. Arogancki David Cameron (utożsamiony z Margaret Thatcher) czy stanowcza Tekla i Ekscelencja w „Tajnym agencie” (2011) Klaty to nie koniec „męskich” wcieleń absolwentki krakowskiej PWST o chłopięcej sylwetce i zmysłowym, niskim głosie, która dołączyła do zespołu Starego Teatru w 2000 roku. Do efektowniejszych należy z pewnością wyrazisty, zagubiony w mrocznych odmętach historii Kazimierz I Odnowiciel w filmowo-scenicznym przedsięwzięciu Krzysztofa Garbaczewskiego „Poczet Królów Polskich” (2013). Obdarzona ogromną wrażliwością aktorka również tą rolą udowodniła, że odnajduje się w świecie teatralnego eksperymentu. Męskie role, co stało się już tradycją, powierzyli aktorce ponownie Krzysztof Garbaczewski (Grabarz, Aktor w „Hamlecie”) oraz Konstantin Bogomołow (Porfiry Głagoliew w „Płatonowie”).
Aktorka bez trudu wcieliła się w kilka postaci (Pani, Andromaka, Rebeka) w efektownym „kulturowym recyclingu”, jak krytycy określili multimedialne, wizualnie porywające widowisko „Akropolis” (2013) wg Wyspiańskiego w reż. Łukasza Twarkowskiego; kolejnym wyzwaniem był udział w polsko-chińskim przedsięwzięciu, czyli „Dekalogu” Tiana Gebinga. Znakomita była także w spektaklu Mateusza Pakuły „Chaos pierwszego poziomu. Sukcesem był też jej udział w „Masarze”, w reżyserii Stanisława Mojsiejewa, opartej na kontrowersyjnym tekście litewskiego dramatopisarza Mariusa Ivaškevičiusa, gdzie „Królową wieczoru jest wzorowana na postaci Nadii Sawczenko – Matematyca ” (Tomasz Domagała).
W teatrze
W repertuarze
- Nieustraszona miłość Eve Adams
- Dzieje grzechu - Ewa 3
- Schron przeciwczasowy
- Opera za trzy grosze - Dolly
- Sen nocy letniej - Hipolita
- Czartoryska. Artefakty
- Królestwo
- Kopciuszek - Macocha
Pozostałe
- Możliwości naszych domów - CZYTANIE PERFORMATYWNE
- Oczy motyla - czytanie performatywne
- Art of Living - *
- Obywatelka Kane
- drzwi otwierają się - czytanie
- Wnętrze
- Mała syrenka
- Głębiej
- Chaos pierwszego poziomu
- Nadchodzi chłopiec / - **
- Masara - Matka w Donbasie, Matka w Holandii, Główny jeniec w Piekle
- David’s Formidable Speech On Europe
- Trylogia - HELENA KURCEWICZÓWNA; SIKORKA; ZOSIA BOSKA
- Płatonow - Sergiej, jej pasierb ** / - Porfiry Głagoliew **
- Dekalog - 1
- Hamlet - GRABARZ; AKTOR I**
- Gyubal Wahazar - Scabrosa
- W środku słońca gromadzi się popiół - ISKIERKA
- Akropolis - Pani; Andromaka; Rebeka
- Poczet Królów Polskich - Kazimierz I Odnowiciel
- Chłopcy - Zuzia
- Tajny agent dawniej znany jako koprofagi czyli znienawidzeni ale niezbędni - Tekla; Ekscelencja
- Wesele hrabiego Orgaza - Dunka; Dziennikarz 01
- Piekarnia - Panna Hippler; podporucznik Armii Zbawienia
- Trans-Atlantyk - Panna Zofia
- Oresteja - Kassandra; Alekto
- Oczyszczenie - Ewa
- Trzy stygmaty Palmera Eldritcha - Perky Pat
- Makbet - Wiedźma
- Wyzwolenie - Córka; Maska
- Sto lat kabaretu.... Krakowskie kabarety XX wieku - Jedna z postaci / W Zielonym Baloniku, W Jamie Michalika
- Tango Gombrowicz - Panna Zosia, Jedna z postaci w Grupie: Polaków, Studentów, Melomanów, Krytyków
- Mistrz i Małgorzata - Sekretarka
- Damy i huzary - Fruzia; Zuzia *
- Wiśniowy sad - Łopachin
- Markiza de Sade - Anna
- Don Juan - Karolka
- Lunatycy - Huguenau czyli Rzeczowość - Rozalia /gościnnie/
- Faust cz.I - Postać w Chórze świętych kobiet; Wiejska dziewczyna; Postać w Chórze Czarownic; Ariel (gościnnie)