Repertuar

Sen nocy letniej

Sen nocy letniej

William Shakespeare
Reż. Krzysztof Garbaczewski
Duża Scena
ul. Jagiellońska 1

Data
premiery

18.02
2022

daty
wystawiania

  • 18.02
    2022
  • 19.02
    2022
  • 20.02
    2022
  • 22.02
    2022
  • 26.03
    2022
  • 27.03
    2022
  • 27.03
    2022
  • 29.03
    2022
  • 06.05
    2022
  • 07.05
    2022
  • 07.05
    2022
  • 08.05
    2022
  • 21.10
    2022
  • 22.10
    2022
  • 23.10
    2022
  • 06.01
    2023
  • 07.01
    2023
  • 08.01
    2023
  • 27.04
    2023
  • 28.04
    2023
  • 29.04
    2023
  • 13.01
    2024
  • 14.01
    2024
  • 27.06
    2025
  • 28.06
    2025
  • 29.06
    2025

czas
trwania

1 godz. 50 min.

Kiedy Narcyz spojrzał w taflę wody, zobaczył siebie. Być może głębia, którą dostrzegł za własnym odbiciem, stała się powodem jego kary – lub nagrody – w postaci Przemiany. Erich Fromm ujrzał w micie o Narcyzie kondycję człowieka nowoczesnego: „Chociaż z zewnętrznego punktu widzenia wydaje się, że Narcyz jest w sobie bezgranicznie zakochany, to jednak w rzeczywistości nie odczuwa on dla siebie sympatii, a jego narcyzm stanowi podobnie jak egoizm, nadkompensację fundamentalnego braku miłości do siebie”. W inscenizacji „Snu nocy letniej” Krzysztofa Garbaczewskiego kreacja świata fantastycznego i jego bohaterów – Oberona, Tytanii i Puka – odbywa się za pośrednictwem technologii virtual reality, igrając z fizyczną przepaścią między użytkownikiem (aktorem) a niestabilnie zakodowanym awatarem. W świecie symulakrów – imitacji, odbić czy wyobrażeń – sztuka staje się realnością najwyższego rzędu. To w przestrzeni sztuki możliwa staje się artykulacja wirtualności jako relacji zachodzącej w świecie. Być może w niej jest także sposób na zmianę zastanych norm i wzorców  oraz na kreację i nowość. W swej interpretacji sztuki Szekspira twórcy spektaklu podążają za myślą Gillesa Deleuze’a, stwierdzając: „Deleuzjańska różnica jest wydarzeniem spotkania z Innym, bez którego dyskurs o Innym nie jest możliwy. Owo poznanie Innego, spojrzenie w jego obcą twarz jest doświadczeniem wstrząsającym, traumatycznym – to apokalipsa. Nie musi ona jednak oznaczać końca. Możliwe jest ocalenie, a gwarantuje je Przemiana”. Refleksja nad Przemianą obejmuje w „Śnie nocy letniej” zarówno kwestie społeczne i osobiste, jak i estetyczne, ekologiczne oraz technologiczne. Sen śniony podczas tych czterech letnich dni i nocy to marzenie o utopii, świecie społecznej emancypacji, w którym wszyscy, zespoleni grzybnią niczym pierwotnym Internetem, ulegają Przemianie. A także – krytyczna refleksja nad obecnym stanem rzeczy, pozostającą poza politycznym pragmatyzmem – niebezpieczna dla władzy i jej opozycji. Czy na pewno jest to sen? Czy możesz w niego uwierzyć? I czy masz pewność, że to Ty go śnisz?

  „Sen nocy letniej” już w sam w sobie zawiera dychotomię rzeczywistości, w której jawa i sen przenikają się wzajemnie. Reżyser dodatkowo multiplikuje ten zabieg, wykorzystując technologię VR. Przedstawienie można określić mianem biotechnologicznej wariacji na temat współżycia natury i człowieka. […] Gra świateł, ruchome elementy scenografii, sprawiają wrażenie organiczności przestrzeni gry. Wraz z rozwojem sytuacji […] płyniemy z bohaterami coraz głębiej, by ostatecznie wylądować jako obserwatorzy przebywających w wirtualnej rzeczywistości aktorów. Poprzez ekran zawieszony nad widownią możemy zobaczyć, gdzie swoimi umysłami przeniosły się poszczególne postacie dramatu. Wiesław Kowalski, Teatr Dla Wszystkich   Role dublowane: 27, 28, 29 czerwca – Aleksandra Nowosadko, Magda Grąziowska    

 

 

obsada

Twórcy