Zespół aktorski
Aktorzy

Aleksandra Nowosadko
Absolwentka Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, wydział aktorski /2019/
4.09.2019 – Narodowy Stary Teatr, Kraków
Aktorka o niewymuszonym wdzięku i charyzmie scenicznej, co zaprezentowała w pełni w „Halce” Anny Smolar, gdzie jako „Halina (Aleksandra Nowosadko) jest nadreaktywna i nadekspresyjna. Jak na zapis o szaleństwie przystało, gra wersję samej siebie w manii. To bohaterka kamikadze (świetne określenie Natalii Fiedorczuk), kobieta, która psychologicznie nie ma już nic do stracenia, więc może iść na całość. (…) już nie-góralka-Halka, jeszcze-nie-wyzwolona-Halina, co daje na scenie efekt bulgocącego kotła energii. Z dystansem trzecioosobowej narracji, na szczęście. (…) Jest też bohaterką proteuszową: zmienia rejestry, nastroje, tony, może śpiewać i wyć, być liryczna i wulgarna, a to wszystko musi się zadziać, żeby Halka stworzyła z siebie Halinę (…) by wreszcie powiedzieć wprost: «Ja nie umieram» (Marta Zdanowska, dwutygodnik.com)”.
Jej talent mogliśmy podziwiać we „Fiasku” na motywach powieści Stanisława Lema w reżyserii Magdy Szpecht, gdzie „Autorkom i autorom formy spektaklu udaje się stworzyć imponujący nowy wymiar estetyczny hard sf, dobrze pasujący do dzisiejszych czasów” (guldapoleca.pl). To ją także zobaczymy w dwóch adaptacjach klasycznych już powieści zrealizowanych przez Pawła Miśkiewicza – „Biesy. Spektakl o piciu herbaty” wg Dostojewskiego oraz „Podróże Guliwera” wg Swifta, gdzie ze swadą i sporym dystansem wciela się w postać jednego z filozofów, o których pisał Michał Centkowski: „Aktorki, rzucając wyzwanie męskiej, kolonialnej perspektywie epoki, w której pisał Swift, wcielają się kolejno w mieszkańców dziwnych krain, po których wędrował jego najsłynniejszy bohater”.
Rola w spektaklu Pawła Miśkiewicza nie była pierwszym występem Aleksandry Nowosadko na narodowej scenie. Zadebiutowała na deskach Starego Teatru rolą Adeli w mrocznej inscenizacji „Domu Bernardy A.” według Lorki w reżyserii Alejandra Radawskiego, żeby następnie wcielić się w postać Muzy w „Audiencji 89”, zrealizowanej na podstawie twórczości Bogusława Schaeffera przez Tomáša Svobodę: „Niekonwencjonalnym działaniom twórczym Autora, Reżysera i Aktora, w które angażują się widzowie, patronuje niepokorna, pełna wigoru Muza Aleksandra Nowosadko” (lifeinkrakow.pl). Ostatnio dołączyła także do obsady „Triumfu woli” w reżyserii Moniki Strzępki, gdzie można zobaczyć ją w roli Mongolskiego chłopca.
Początki jej kariery można było śledzić w teatrze krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych, gdzie wystąpiła w spektaklach dyplomowych – „Kongres (nie do końca) futurologiczny” Pawła Miśkiewicza oraz „Efekt” Agnieszki Glińskiej, który można najlepiej podsumować słowami Tomasza Domagały: „spektakl z gatunku tych opartych na aktorstwie. Tu – znakomitym”. Jeszcze w trakcie studiów Aleksandra Nowosadko została zaangażowana do spektaklu Teatru Telewizji, gdzie wcieliła się w rolę Basi w „Tajnym Kliencie” Wojciecha Pitali.
Nagrody
2014 r. Nagroda XV Ogólnopolskiego Festiwalu ewentualnych Talentów Aktorskich we Wrocławiu FeTA 2014.
Nagroda na V Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Niewielkich w Lublinie
W teatrze
W repertuarze
- Wymazywanie
- Salome
- Art of Living
- BIESY. Spektakl o piciu herbaty - **
- Halka - Halka
- Fiasko
- Fiasko - work in progress
- Nimfy
- Reduty - czytanie performatywne
- Kopciuszek - Młodsza siostra**
- Triumf woli - Mongolski chłopiec **
Pozostałe
- Pustostan - czytanie
- 1871 / 1971 / 2021 BIESY – wieczór jubileuszowy - **
- Wnętrze
- Dom dzienny, dom nocny
- Podróże Guliwera
- Audiencja 89 - Muza
- Dom Bernardy A. - Adela
- Hamlet - GRABARZ; AKTOR I**