Zespół aktorski

Aktorzy

Aleksandra Nowosadko

Aleksandra Nowosadko

Absolwentka Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, wydział aktorski /2019/

4.09.2019 – Narodowy Stary Teatr, Kraków

Aktorka o niewymuszonym wdzięku i charyzmie scenicznej, co zaprezentowała w pełni w „Halce” Anny Smolar, gdzie jako „Halina (Aleksandra Nowosadko) jest nadreaktywna i nadekspresyjna. Jak na zapis o szaleństwie przystało, gra wersję samej siebie w manii. To bohaterka kamikadze (świetne określenie Natalii Fiedorczuk), kobieta, która psychologicznie nie ma już nic do stracenia, więc może iść na całość. (…) już nie-góralka-Halka, jeszcze-nie-wyzwolona-Halina, co daje na scenie efekt bulgocącego kotła energii. Z dystansem trzecioosobowej narracji, na szczęście. (…) Jest też bohaterką proteuszową: zmienia rejestry, nastroje, tony, może śpiewać i wyć, być liryczna i wulgarna, a to wszystko musi się zadziać, żeby Halka stworzyła z siebie Halinę (…) by wreszcie powiedzieć wprost: «Ja nie umieram» (Marta Zdanowska, dwutygodnik.com)”.

Jej talent mogliśmy podziwiać we „Fiasku” na motywach powieści Stanisława Lema w reżyserii Magdy Szpecht, gdzie „Autorkom i autorom formy spektaklu udaje się stworzyć imponujący nowy wymiar estetyczny hard sf, dobrze pasujący do dzisiejszych czasów” (guldapoleca.pl). To ją także zobaczymy w dwóch adaptacjach klasycznych już powieści zrealizowanych przez Pawła Miśkiewicza – „Biesy. Spektakl o piciu herbaty” wg Dostojewskiego oraz „Podróże Guliwera” wg Swifta, gdzie ze swadą i sporym dystansem wciela się w postać jednego z filozofów, o których pisał Michał Centkowski: „Aktorki, rzucając wyzwanie męskiej, kolonialnej perspektywie epoki, w której pisał Swift, wcielają się kolejno w mieszkańców dziwnych krain, po których wędrował jego najsłynniejszy bohater”.

Rola w spektaklu Pawła Miśkiewicza nie była pierwszym występem Aleksandry Nowosadko na narodowej scenie. Zadebiutowała na deskach Starego Teatru rolą Adeli w mrocznej inscenizacji „Domu Bernardy A.” według Lorki w reżyserii Alejandra Radawskiego, żeby następnie wcielić się w postać Muzy w „Audiencji 89”, zrealizowanej na podstawie twórczości Bogusława Schaeffera przez Tomáša Svobodę: „Niekonwencjonalnym działaniom twórczym Autora, Reżysera i Aktora, w które angażują się widzowie, patronuje niepokorna, pełna wigoru Muza Aleksandra Nowosadko” (lifeinkrakow.pl). Ostatnio dołączyła także do obsady „Triumfu woli” w reżyserii Moniki Strzępki, gdzie można zobaczyć ją w roli Mongolskiego chłopca.

Początki jej kariery można było śledzić w teatrze krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych, gdzie wystąpiła w spektaklach dyplomowych – „Kongres (nie do końca) futurologiczny” Pawła Miśkiewicza oraz „Efekt” Agnieszki Glińskiej, który można najlepiej podsumować słowami Tomasza Domagały: „spektakl z gatunku tych opartych na aktorstwie. Tu – znakomitym”. Jeszcze w trakcie studiów Aleksandra Nowosadko została zaangażowana do spektaklu Teatru Telewizji, gdzie wcieliła się w rolę Basi w „Tajnym Kliencie” Wojciecha Pitali.

Nagrody

2014 r. Nagroda XV Ogólnopolskiego Festiwalu ewentualnych Talentów Aktorskich we Wrocławiu FeTA 2014.

Nagroda na V Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Niewielkich w Lublinie

W teatrze