Repertuar

Art of Living

Art of Living

Na podstawie „La vie mode d'emploi” Georges'a Pereca © Editions Fayard
Reż. Katarzyna Kalwat
Scena Kameralna
ul. Starowiślna 21

najbliższe spektakle

  • 27.01
    19:00
    • Napisy w języku angielskim
  • 28.01
    19:00
Art of Living

Data
premiery

09.12
2022

czas
trwania

4 h 45 min.
3 przerwy

Bilety

80 zł
Bilet normalny
60 zł
Bilet ulgowy
kup bilet

Art of Living to radykalna próba dokonania niemożliwego: przeniesienia na scenę legendarnej powieści Georgesa Pereca Życie instrukcja obsługi. W tym pięciogodzinnym performansie balansujemy pomiędzy potrzebą zapisania białej kartki papieru, czyli wypowiedzeniem konkretnych słów ze sceny, a przezwyciężeniem oporu i kryzysu, który z tym aktem opowiadania własnej biografii i historii się wiąże. W tym konkretnym przypadku sam akt pisania – uruchomiony przez autora i podyktowany potrzebą konfrontacji z własnym życiem – przynosi opowieść o wykluczeniu kulturowym i tożsamościowym.

Georges Perec w metaforycznych historiach zakamuflował przejmujący obrazy człowieka, który obsesyjnie poszukuje własnego miejsca i pragnie scalić własną, rozbitą na nieskończoną liczbę fragmentów biografię.

,,Gdzieś tam, jestem obcy wobec czegoś, co jest we mnie.

Gdzieś tam, jestem «inny»; ale nie inny od innych, lecz inny od «swoich»: nie mówię językiem, w którym rozmawiali ze sobą moi rodzice, nie dzielę z nimi żadnych wspomnień, jakie mogliby mieć – nic z tego, co było ich, co sprawiło, że byli sobą, swoją historią, swoją kulturą, swoją nadzieją, nie zostało mi przekazane.

Nie czuje się, jakbym zapomniał,

ale tak, jakbym nigdy się nie dowiedział.”

(Georges Perec, Recits d’Ellis Island. Histoires d’errance et d’espoir,

Edition P.O.L., Paris 1980)

 

„Jego własna historia zakotwicza się tymi wersami w odwiecznej historii wszystkich uchodźców i nomadów.”

(Claude Burgelin, Georges Perec,

Wydawnictwo Lokator, Kraków 2014)

Składanie, na wzór puzzli, licznych wątków ulokowanych w stu rozdziałach powieści jest zatem aktem scalenia siebie, scalenia opowieści, scalenia wspólnoty. Każdorazowe spotkanie aktorów z widownią jest próbą powtórzenia tego gestu, opartego na najprostszych z możliwych gestów: współ-byciu i wspólnotowym snuciu historii.

Katarzyna Kalwat, polska reżyserka teatralna, autorka interdyscyplinarnych przedstawień i performansów prezentowanych na najważniejszych scenach w Polsce i za granicą. Studiowała psychologię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz reżyserię w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Jej artystyczna działalność sytuuje się pomiędzy teatrem, sztukami wizualnymi, operą i nauką o języku. W swojej pracy zawsze wychodzi od tego, co osobiste, prywatne. Do jej najważniejszych projektów należą: Rechnitz. Opera-Anioł Zagłady (TR Warszawa, 2018), Staff Only (TR Warszawa, Biennale Warszawa, 2019), Holzwege (TR Warszawa, 2016), Maria Klassenberg (Raster, Volksbuhne, TR Warszawa, 2020, 2021) oraz wielogodzinne przedstawienie Art of Livingna podstawie ,,La vie mode d’emploi’’ Georges’a Pereca, zrealizowane w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie (2023). Otrzymała liczne nagrody i wyróżnienia m.in. Olśnienia! za  spektakl Powrót do Reims na podstawie książki Didiera Eribona (Nowy Teatr w Warszawie, Festiwal Boska Komedia, 2021). W uzasadnieniu werdyktu jury podkreśliło inscenizację perfekcyjnie wykorzystującą nowe media, a także rolę Jacka Poniedziałka opartą na osobistych doświadczeniach, poruszającą w widzu najczulsze struny. W swojej pracy eksploruje kwestie związane z językiem i sposobem, w jaki kształtuje rzeczywistość. „Ten intelektualny rys (…) zderza z pierwiastkiem zwierzęcym w człowieku, jakbyśmy obserwowali walkę Super Ego z Id” (Gazeta Wyborcza, Magdalena Dubrowska). Stypendystka Rządu Francuskiego, Fundacji Cité Internationale des Arts w Paryżu.

 

Po raz kolejny […] z radością oglądam w Starym Teatrze ostatniego sezonu bezinteresowne dzieło sztuki. Tym razem wszakże nie zadrży mi ręka, żeby rzadko dziś używane słowo „dzieło” poprzedzić przedrostkiem „arcy”. […] Kolejne akty, kolejne powroty na scenę, przynoszą nowe style zachowań, przenosimy się od liryzmu do groteski, od patosu do błazenady. Jak w życiu? A jak powinno być w życiu? Jak w sztuce, rzecz jasna. Żadne to przecież życie, to literatura i teatr, sztucznie stworzony świat dla widza, ale świat realnie powstający w tegoż widza przytomności. Sztuka dzieje się sama? Jeśli istnieją aktorzy instrumentalni, jakich oczekiwał niegdyś Bogusław Schaeffer, jeśli istnieje forma czysta w ludzkim ciele, jakiej spodziewał się w teatrze Witkacy, to oto przed nami symfonia na ciała i głosy. […] Aktorzy świetnie wiedzą, co grać, chociaż nie niosą ich mocne charaktery, lecz mgławicowe charakterystyki. To wystarczy, bo nad orkiestrą panuje dyrygencka ręka i kompozytorski umysł. Każdy ma tu swoją solówkę do zagrania, każdy z każdym wchodzi w duet.

Artur Grabowski, teatrologia.info

Spektakl prezentowany na Generation After Showcase.

2022 – 14. Festiwal Boska Komedia Kraków (pokaz w siedzibie)

2023 – Marka Radia Kraków

Twórcy