Repertuar

Genialna przyjaciółka
Reż. Ewelina Marciniak
ul. Starowiślna 21
Mieszkamy na ognistej kuli, Lenu. Jej powierzchnia ochłodziła się i unosi się na powierzchni lawy, na niej budujemy domy, ulice i mosty. Co jakiś czas lawa wypływa z Wezuwiusza albo jest przyczyną trzęsienia ziemi, które niszczy wszystko. Wszędzie są mikroby, od których ludzie chorują i umierają. Toczy się wojna. Wszechobecna bieda wykoślawia ludzkie charaktery. W każdej chwili może się zdarzyć coś, co przyprawi cię o takie cierpienie, że zabraknie Ci łez, zanim skończysz je odczuwać. A ty co robisz ?
Elena Ferrante, „Genialna przyjaciółka”
W czułej historii przyjaźni Eleny i Lily w skrupulatny oraz intymny sposób Ferrante opisuje naturę kobiecości, a właściwie fenomen kobiecej wrażliwości. Tej kojarzonej z intuicją i emocjonalnością – najczęściej deprecjonowaną. W „Genialnej przyjaciółce” kobieca wrażliwość to także dojrzewająca świadomość procesów społecznych zachodzących w środowisku głównych bohaterek. Dwie przyjaciółki Elena i Lila nie mogły być bardziej różne od siebie. Jedna introwertyczna, konformistyczna i dążąca do celu; druga wyzywająca, dumna i nieprzewidywalna. Dorastają w ubogiej dzielnicy w Neapolu w latach pięćdziesiątych. Podczas gdy Elena ma dostęp do edukacji, Lila musi w młodym wieku podjąć decyzje o małżeństwie. Przez całe życie obie próbują przeciwstawić się miejscu, z którego pochodzą, chcą żyć inaczej niż ich matki, ciotki i kuzynki. Dla awansu społecznego przyjmują radykalnie odmienne strategie. Czy można uciec od biedy? W historię kształtowania się europejskiego społeczeństwa widzianą oczami Eleny i Lily wpisane są rzeczy. Te sentymentalne – porzucone lalki, pożyczone książki, niebieskie zakładki i te obiecujące lepsze nowe życie – pralka, telewizor i buty Cerullo. Modne obuwie mające spełnić kapitalistyczny sen o wielkich możliwościach dla każdego. Czy Elena i Lila swoją unikatową wrażliwością, pielęgnowaną dzięki przyjaźni, potrafią uchronić siebie i innych od cierpienia? I co na to mężczyźni – od lat z łatwością odnajdujący się w przemocowym świecie? Czy dzięki historii Eleny i Lily mogą dostać drugą szansę?
Elena Ferrante zainspirowała mnie do opowiedzenia nie tylko o emancypacji kobiet w zdominowanym przez mężczyzn świecie, ale też do osobistej próby przyjrzenia się jak kobieca inteligencja/ intuicja radzi sobie ze współczesną Europą pełną kontrastów i niesprawiedliwości społecznej.
Ewelina Marcinia
Spektakl rekomendowany dla widzów od 16 roku życia.
W spektaklu występuje opis przemocy seksualnej, pojawiają się wulgaryzmy. W przedstawieniu wykorzystano wysokie dźwięki oraz sztuczny dym. W jednej ze scen aktorzy palą papierosy.
Nieoczywista, zmienna w napięciach, na przemian czuła i bezlitosna. „Genialna przyjaciółka” jest jednym z najbardziej zmysłowych spektakli jakie widziałam ostatnio w teatrze. […] Paruszyńska-Czacka i Staniec tworzą na scenie Starego zjawiskowy duet – Marciniak obsadziła w rolach przyjaciółek dwie trzydziestotrzylatki, starsze od swoich bohaterek w każdym z momentów scenicznej akcji. Wiek nie ma tu jednak znaczenia – aktorstwo, jakie prezentują na scenie Starego, jest nie tyle wcielaniem się w postać, co rodzajem powrotu do samej siebie z przeszłości, zanurzeniem się w zmienność kontekstów i napięć.
Magda Piekarska, Notatnik teatralny
obsada
Twórcy
- Ewelina Marciniak Reżyseria
- Małgorzata Czerwień Scenariusz i dramaturgia
- Natalia Mleczak Scenografia i kostiumy
- Wacław Zimpel Muzyka
- Ramona Nagabczyńska Choreografia
- Szymon Kluz Reżyseria świateł
- Katarzyna Gaweł Inspicjent/Sufler
- Alina Pawłowska-Zampino, Lucyna Rodziewicz-Doktór Przekład
- Małgorzata Czerwień, Katarzyna Gaweł Asystentki reżyserki
