Zespół aktorski

Aktorzy

Krystian Durman

Krystian Durman

Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie filia we Wrocławiu /2016/

11.01.2017 – Narodowy Stary Teatr, Kraków

„Jasiek, który w Polskę rusza, młody jest. Ile lat może sobie liczyć grający go aktor Krystian Durman? 25? 27? Coś koło tego. Gospodarz (Juliusz Chrząstowski) pożegnał Wernyhorę (Zbigniew Ruciński), teraz wzywa Jaśka, by mu celofanowe zawiniątko wręczyć – u Klaty róg w taki właśnie pakunek się przemienia – i w patriotyczną drogę go wyprawić. (…) Po czym kilka scen przemija – u nas mniej więcej godzina – i Jasiek, jak chciał tego Wyspiański, wraca. Jest stary, bardzo stary. Nie ma sił. Ot, pół-trup, co objechał chyba całą kulę ziemską.(…) Ile lat ma ten ostatni Jasiek? Gra go Andrzej Kozak, aktor emerytowany. (…) 50 wiosen – różnicy. W opowieści Klaty pół wieku, nie mniej, dzieli chwilę wyjazdu od chwili przyjazdu. Gdzie był Jasiek przez czas ten ogromny? Objeżdżał przeróżne Wesela, starzejąc się po drodze, objeżdżał, by kończyć je tak, jak kończy teraz Wesele Klaty?” – pytał Paweł Głowacki pisząc o rozdwojonej postaci Jaśka w miesięczniku „Kraków”.

Durman, absolwent krakowskiej PWST (filia we Wrocławiu, 2016), do zespołu Narodowego Starego Teatru dołączył w sezonie 2016/2017. Już na III roku studiów, zadebiutował podczas 54. Kaliskich Spotkań Teatralnych w roli Lorenza w Kupcu Weneckim Williama Shakespeare’a w reż. Adama Nalepy na scenie Teatru im. W. Bogusławskiego w Kaliszu (2014). W spektaklu dyplomowym Wesele Stanisława Wyspiańskiego w reż. Moniki Strzępki zagrał role Księdza, Ojca i Nosa, za które otrzymał wyróżnienie na XXXIII Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi (2015). Kolejna kreacja aktorska – Woźnego w przedstawieniu Umarła Kasta w reż. Iwony Jery w Teatrze Nowym w Krakowie (2016) przyniosła mu stypendium promocyjne „Nowy Kraków”, które zaowocowało nową produkcją na deskach wspomnianego teatru, również z jego udziałem – Wszystkie Misie Lubią Miód w reż. Mikity Valadzko (2016).

W Starym Teatrze Krystian Durman zadebiutował w podwójnej roli Brata McDonalda oraz przedstawiciela grupy „Lesbian and Gays Support The Miners” w Triumfie woli Pawła Demirskiego w reż. Moniki Strzępki (2016). Nie są to jednak wszystkie grane przezeń postaci, które przykuwają uwagę widzów przedstawienia. „W innym momencie – pisze Katarzyna Oczkowska – wciela się w on w prychającego i wierzgającego kopytkami ogiera, na którego grzbiecie mongolski chłopiec ma wygrać wyścig zapewniający przetrwanie jego wioski. Biegający po scenie kompulsywny dziewięciolatek w futrzanej czapie (…) dobrze wiedział co robi, bo kogo taki narwany koń nie poprowadziłby do zwycięstwa?” Pierwszy sezon aktora w Starym Teatrze przyniósł jeszcze jedno wyzwanie – rolę Jaśka, graną wraz z Andrzejem Kozakiem, w głośnym Weselu Jana Klaty (2017). Ta postać, rozdwojona na dwóch bardzo odległych wiekowo wykonawców z przejmującą namacalnością uzmysławia nam niezmienne trwanie naszego polskiego chocholego tańca.

 

 

W teatrze

W repertuarze