Repertuar
Oresteja
Reż. Jan Klata
ul. Jagiellońska 1
Data
premiery
2007
daty
wystawiania
- 01.12
2008 - 01.12
2008 - 01.12
2008 - 01.12
2008 - 28.01
2009 - 29.01
2009 - 30.01
2009 - 31.01
2009 - 25.02
2010 - 25.02
2010 - 25.02
2010 - 25.02
2010 - 11.03
2010 - 11.03
2010 - 11.03
2010 - 10.04
2010 - 11.04
2010 - 13.04
2010 - 14.04
2010 - 05.05
2010 - 06.05
2010 - 07.05
2010 - 02.11
2010 - 03.11
2010 - 04.11
2010 - 05.11
2010 - 10.12
2010 - 11.12
2010 - 12.12
2010 - 25.05
2011 - 26.05
2011 - 27.05
2011 - 18.10
2011 - 19.10
2011 - 20.10
2011 - 30.01
2013 - 31.01
2013 - 01.02
2013 - 02.02
2013 - 03.02
2013 - 07.05
2013 - 08.05
2013 - 09.05
2013 - 05.07
2013 - 06.07
2013 - 07.07
2013 - 02.11
2013 - 03.11
2013 - 18.01
2014 - 19.01
2014 - 01.04
2014 - 02.04
2014 - 03.04
2014 - 03.12
2014 - 04.12
2014 - 05.12
2014 - 07.12
2014 - 06.03
2015 - 07.03
2015 - 08.03
2015 - 10.03
2017 - 11.03
2017 - 12.03
2017 - 14.03
2017 - 27.12
2017 - 28.12
2017
czas
trwania
Z siedmiu ocalałych tragedii Ajschylosa największe emocje budzi Oresteja, jedyna zachowana trylogia antyczna. To najpełniejszy i najbardziej wstrząsający opis tragicznej klątwy, którą dotknięty został ród Agamemnona. Nie ma końca powiększająca się wciąż lista ofiar, bo każdy mord pociąga za sobą kolejny, a wymierzana sprawiedliwość daje początek nowym krzywdom. Surowa, ascetyczna konstrukcja dramatu i poetyckie obrazy składają się na okrutną wizję ludzkości, która nie przystaje do cywilizacyjnych ram. Jaka odległość dzieli nasze doświadczenia od tych zapisanych wieki temu? I czy możliwe jest Ajschylosowe pojednanie, szczęśliwe zakończenie, które w świecie tak bardzo rozchwianym ustanawia lub przywraca podstawowe normy życia społecznego? Kim jest Orestes? Być może wszystko, co wydarza się w Argos ma dla niego znamiona chorej, groteskowej wizj, najpierw koszmaru z przeszłości, a później obsesji, powracającej w przejaskrawieniu, we fragmentach, szczątkowo. Czym skończy się dziś jego szaleństwo: ocaleniem czy samozagładą?
Oresteja” ze Starego Teatru w Krakowie zadziwiła estetycznie. Świat po katastrofie, rozegrany w fascynującej scenografii Justyny Łagowskiej, mimo komiksowej konwencji, w którą Klata ubiera antyczną tragedię, pozostaje w pamięci długo po obejrzeniu przedstawienia. – Klata chyba dojrzewa – można było usłyszeć po spektaklu od widzów zadziwionych tak spójną i konsekwentną wizją reżysera. / „Eksplozja nowej energii na teatralnych scenach
Agnieszka Rataj, Życie Warszawy
W spektaklu wykorzystano fragment Materiałów do Medei Heinera Müllera w przekładzie Jacka St. Burasa oraz następujące utwory muzyczne: Doom. A Sigh (Kronos Quartet), Feel (Robbie Williams); Classical Homicide (Dälek), Corpses as bedmates, Ghosts (Third Eye Foundation)
Nagrody i wyjazdy:
- 2007 – IV Międzynarodowy Festiwal Teatralny Dialog, Wrocław
- 2009 – Berlin, Hebel Theatre
- 2009 – Sf. Gheorghe, Tamasi Theatre, Festiwal Reflex
- 2009 – Pilzno,Divadlo J.K. Tyla
- 2013 – 53 Kaliskie Spotkania Teatralne
- 2014- Gdański Teatr Szekspirowski
- 2015 – VIII Spotkania Teatralne Bliscy Nieznajomi, Poznań
obsada
- Jerzy Grałek, Jan Peszek Agamemnon
- Juliusz Chrząstowski Aigistos
- Błażej Peszek Apollo
- Anna Radwan Elektra; Atena
- Małgorzata Gałkowska Kassandra; Alekto
- Anna Dymna Klitajmestra
- Ewa Kolasińska Megajra
- Bolesław Brzozowski Obywatel 1
- Michał Majnicz, Krystian Durman Obywatel 2 **
- Obywatel 3
- Jacek Romanowski Obywatel 4
- Rafał Jędrzejczyk, Magda Jarosz Obywatel 5 **
- Ewa Kaim Tejsifone
- Piotr Głowacki, Bartosz Bielenia (gościnnie) Orestes **
Twórcy
- Jan Klata reżyser
- Jan Klata, Rafał Kowalczyk opracowanie muzyczne
- Justyna Łagowska scenografia i reżyseria światła
- Mirek Kaczmarek kostiumy
- Maćko Prusak ruch sceniczny
- Anna Włodarska asystent reżysera
- Maciej Słomczyński przekład