Repertuar

Oresteja

Oresteja

Ajschylos
Reż. Jan Klata
Duża Scena
ul. Jagiellońska 1

Data
premiery

25.02
2007

daty
wystawiania

  • 01.12
    2008
  • 01.12
    2008
  • 01.12
    2008
  • 01.12
    2008
  • 28.01
    2009
  • 29.01
    2009
  • 30.01
    2009
  • 31.01
    2009
  • 25.02
    2010
  • 25.02
    2010
  • 25.02
    2010
  • 25.02
    2010
  • 11.03
    2010
  • 11.03
    2010
  • 11.03
    2010
  • 10.04
    2010
  • 11.04
    2010
  • 13.04
    2010
  • 14.04
    2010
  • 05.05
    2010
  • 06.05
    2010
  • 07.05
    2010
  • 02.11
    2010
  • 03.11
    2010
  • 04.11
    2010
  • 05.11
    2010
  • 10.12
    2010
  • 11.12
    2010
  • 12.12
    2010
  • 25.05
    2011
  • 26.05
    2011
  • 27.05
    2011
  • 18.10
    2011
  • 19.10
    2011
  • 20.10
    2011
  • 30.01
    2013
  • 31.01
    2013
  • 01.02
    2013
  • 02.02
    2013
  • 03.02
    2013
  • 07.05
    2013
  • 08.05
    2013
  • 09.05
    2013
  • 05.07
    2013
  • 06.07
    2013
  • 07.07
    2013
  • 02.11
    2013
  • 03.11
    2013
  • 18.01
    2014
  • 19.01
    2014
  • 01.04
    2014
  • 02.04
    2014
  • 03.04
    2014
  • 03.12
    2014
  • 04.12
    2014
  • 05.12
    2014
  • 07.12
    2014
  • 06.03
    2015
  • 07.03
    2015
  • 08.03
    2015
  • 10.03
    2017
  • 11.03
    2017
  • 12.03
    2017
  • 14.03
    2017
  • 27.12
    2017
  • 28.12
    2017

czas
trwania

1 godz. 50 min.

Z siedmiu ocalałych tragedii Ajschylosa największe emocje budzi Oresteja, jedyna zachowana trylogia antyczna. To najpełniejszy i najbardziej wstrząsający opis tragicznej klątwy, którą dotknięty został ród Agamemnona. Nie ma końca powiększająca się wciąż lista ofiar, bo każdy mord pociąga za sobą kolejny, a wymierzana sprawiedliwość daje początek nowym krzywdom. Surowa, ascetyczna konstrukcja dramatu i poetyckie obrazy składają się na okrutną wizję ludzkości, która nie przystaje do cywilizacyjnych ram. Jaka odległość dzieli nasze doświadczenia od tych zapisanych wieki temu? I czy możliwe jest Ajschylosowe pojednanie, szczęśliwe zakończenie, które w świecie tak bardzo rozchwianym ustanawia lub przywraca podstawowe normy życia społecznego? Kim jest Orestes? Być może wszystko, co wydarza się w Argos ma dla niego znamiona chorej, groteskowej wizj, najpierw koszmaru z przeszłości, a później obsesji, powracającej w przejaskrawieniu, we fragmentach, szczątkowo. Czym skończy się dziś jego szaleństwo: ocaleniem czy samozagładą?

 

Oresteja” ze Starego Teatru w Krakowie zadziwiła estetycznie. Świat po katastrofie, rozegrany w fascynującej scenografii Justyny Łagowskiej, mimo komiksowej konwencji, w którą Klata ubiera antyczną tragedię, pozostaje w pamięci długo po obejrzeniu przedstawienia. – Klata chyba dojrzewa – można było usłyszeć po spektaklu od widzów zadziwionych tak spójną i konsekwentną wizją reżysera. / “Eksplozja nowej energii na teatralnych scenach
Agnieszka Rataj, Życie Warszawy

 

W spektaklu wykorzystano fragment Materiałów do Medei Heinera Müllera w przekładzie Jacka St. Burasa oraz następujące utwory muzyczne: Doom. A Sigh (Kronos Quartet), Feel (Robbie Williams); Classical Homicide (Dälek), Corpses as bedmates, Ghosts (Third Eye Foundation)

 

Nagrody i wyjazdy:

  • 2007 – IV Międzynarodowy Festiwal Teatralny Dialog, Wrocław
  • 2009 – Berlin, Hebel Theatre
  • 2009 – Sf. Gheorghe, Tamasi Theatre, Festiwal Reflex
  • 2009 – Pilzno,Divadlo J.K. Tyla
  • 2013 – 53 Kaliskie Spotkania Teatralne
  • 2014- Gdański Teatr Szekspirowski
  • 2015 – VIII Spotkania Teatralne  Bliscy Nieznajomi, Poznań
 

obsada

** rola dublowana

Twórcy