Zespół aktorski

Aktorzy

Karolina Staniec

Karolina Staniec

Absolwentka Wydziału Aktorskiego PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie – Filia we Wrocławiu

1.12.2023 Narodowy Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej w Krakowie

„Ma w sobie świeżość i prawdziwą odwagę, nie ma rutyny. Czasem wydaje się, iż drążenie emocjonalności swej postaci zaczyna tam, gdzie inni kończą. Może jest jeszcze w swym aktorstwie nieociosana, ale intensywność roli u Marciniak sprawia, iż trudno mi z kimkolwiek ją porównać – jest inna i to jest piekielnie ciekawe” – pisał, w reakcji na „Genialną przyjaciółkę” (reż. Ewelina Marciniak), Jacek Wakar (jacekwakar.pl). Aktorka, która do zespołu Starego Teatru dołączyła w sezonie 2023/2024, debiutując na tej scenie rolą Lili Cerullo, zachwyciła także innych krytyków, w tym Tomasza Domagałę:  „I Staniec całą tę rozpacz Lili wygrywa w sposób w teatrze niespotykany. Gdy załzawionymi oczami patrzy na Elenę i mówi jej: możesz wyjeżdżać. (…) Przyznaję, że mnie ta opowieść zmiotła, nie mogę zapomnieć tej sceny” (domagalasiekultury.pl).

Aktorka szerokie uznanie zdobyła dzięki spektaklom Wiktora Rubina i Joli Janiczak. O jej Barbarze Zdunk, głównej bohaterce „I tak nikt mi nie uwierzy” (Teatr Fredry Gniezno), z najwyższą estymą pisał Witold Mrozek „Karolina Staniec w roli Barbary na przemian «przymierza się» do roli i «wchodzi» w nią, przechodzi od zabawy z konwencją do nut przejmujących i jakoś fizycznych. (…) Nie dać się zredukować do ofiary, ale też nie pozwolić przemilczeć cierpienia” (dwutygodnik.com). O sile tej aktorskiej kreacji świadczą także inne komentarze recenzentów: „Barbara niczego konkretnego od nas nie chce, żadnej swojej świadomej gry na scenie, ani z nami widzami nie prowadzi, tylko (i aż) z nami JEST” (Tomasz Domagała, domagalasiekultury.pl) oraz „W tej doskonałej kreacji zawiera się tyle samo niespełnienia, co trudnej do pojęcia siły. (…) To wielka rola (Dawid Dudko, kultura.onet.pl). Nie da się przejść obojętnie także obok jej interpretacji Rosemary w spektaklu „Klątwa rodziny Kennedych” (Teatr Żeromskiego w Kielcach) tego samego duetu twórczego, o którym pisał Michał Centkowski: „Jedyną żywą istotą jest tutaj Rosemary – brawurowo sportretowana przez Karolinę Staniec (…). Właściwie cały spektakl jest pełnym goryczy monologiem Rosemary („Newsweek Polska”). Z kolei w przedstawieniu „Mrowisko: z życia dobrej służącej” – jak pisał w „Czasie Kultury” Piotr Dobrowolski: „Grająca Zosię Karolina Staniec – kolejny raz w gościnnej roli na gnieźnieńskiej scenie fenomenalnie kreująca napiętnowaną społecznie ofiarę – świetnie eksponuje wdzięk, determinację i bezradność swojej postaci”.

Aktorka została dostrzeżona także przez Jacka Sieradzkiego, który wyróżnił ją w swoim dorocznym Subiektywnym spisie aktorów teatralnych, wskazując na jej role w spektaklach Rubina: „Nie ma w niej nic z ofiary, co można by podejrzewać z losów jej postaci. Jest dużą, mocną, młodą kobietą (w której czasami odzywa się mała dziewczynka), żąda postawą i czynem prawa do życia po swojemu, do wolności po prostu. Nie histeryzuje i nie chce grama litości, jest we wszystkim, co robi, wyzywająco niezależna. (…) ciekawie będzie obejrzeć ją i w innych rolach” (e-teatr.pl). Dwukrotnie wyróżniona przez miesięcznik „Teatr” za najlepszą rolę kobiecą (w „Genialnej przyjaciółce” oraz „I tak nikt mi nie uwierzy”). W 2021 roku zgłoszono ją także do nominacji Paszportów Polityki w kategorii Teatr.

NAGRODY

2021 Aktorskie wyróżnienie honorowe za rolę Barbary Zdunk w spektaklu „I tak nikt mi nie uwierzy”, FESTIWAL KONTRAPUNKT – Przegląd Teatrów Małych Form

2021 Nagroda aktorska za rolę Barbary Zdunk w spektaklu „I tak nikt mi nie uwierzy”, 27. Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Sztuki Współczesnej

2021 Nagroda aktorska za rolę Rosemary Kennedy w spektaklu „Klątwa Rodziny Kennedych” 27.  Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Sztuki Współczesnej

2022 Nagroda aktorska za rolę Zofii Stefaniak w spektaklu „Mrowisko: z życia dobrej służącej”, 21. Festiwal Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość Przedstawiona”

 

W teatrze

W repertuarze