Zespół aktorski

Aktorzy

Maciej Charyton

Maciej Charyton

Absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, im. L. Solskiego w Krakowie /2015/

1. 04. 2016 – Narodowy Stary Teatr, Kraków

Maciej Charyton, jako Kacper w głośnym „Weselu” Jana Klaty uwodzi siłą i witalnością, m.in. w transowych układach choreograficznych w rytm muzyki granej przez współczesne chochoły, czyli nekrofolkową Furię. Potrójną rolę – Syna w Donbasie i w Holandii oraz Jeńca wojennego w Piekle – gra w intrygującej „Masarze” Mariusa  Ivaškevičiusa, sztuce o eskalacji przemocy w dzisiejszym świecie. Do zespołu Starego Teatru dołączył w roku 2016 grając w „Książce telefonicznej” Michała Buszewicza; wcześniej można go było oglądać na naszej scenie w m.in. „Hamlecie” Krzysztofa Garbaczewskiego (dublura w roli Horacja). Kolejna rola – służącej w „Kosmosie” Krzysztofa Garbaczewskiego na Scenie Kameralnej –­ stanowiła niemałe wyzwanie dla aktora, także dlatego, że wymaga gry z monstrualną protetyczną konstrukcją: „Uwaga publiczności podąża za niemal dwugodzinną sekwencją onirycznych obrazów, kreowanych przy użyciu multimediów i scenicznej obrotówki. Wszystko jest tutaj w pewien sposób przesadzone. Usta służącej Katasi są wykrzywione nie przez zajęczą wargę, ale całkowicie rozwarte” – pisał Szymon Spichalski w „Teatrze dla Was”.

Młody aktor został dostrzeżony już w spektaklu dyplomowym „Koło kwintowe. Fragmenty” wg opowiadań Szymona Bogacza w reż. Aleksandry Popławskiej (premiera: 2013). „Do jednej z bardziej udanych można zaliczyć wyróżnioną podczas festiwalu rolę h-moll Macieja Charytona. W jego interpretacji chory na raka młody mężczyzna (…) nosi w sobie ciężar tłumionej rozpaczy, a zarazem jaśnieje szczególną pogodą ducha, właściwą ludziom pogodzonym z nieuchronnością śmierci” – napisała Monika Wasilewska („Teatr”, 7-8/2014). Jako student zagrał też w spektaklu krakowskiego Teatru Nowego pt. „Niepokoje” wg Roberta Musila w reż. Sebastiana Krysiaka (premiera: 2013): „«Niepokoje» są teatralną egzemplifikacją działania mechanizmu kozła ofiarnego. Basini został przyłapany na kradzieży i za to skazany na słowno-cielesne tortury. Jednakże, ogłoszona przez przywódcę grupy – Reitinga (w tej roli oszałamiająco prostacki i szorstki Maciej Charyton) wina chłopca, mimo nieomal doskonałej próby zamaskowania niepewności, wciąż nie jest jednoznaczna”.

Aktor szuka nowych doświadczeń i możliwości rozwoju. Taką okazją były warsztaty Dream Workshop z Elisabeth Kemp w Nowym Jorku (2012), oparte na Method Acting, poszerzone o pracę ze snami wg psychologii głębi C. G. Junga, które pozwoliły mu praktycznie dotknąć sposobu pracy kultową w USA „Metodą” zaczerpniętą przez Lee Strasberga od Stanisławskiego. W 2015 roku wziął udział w projekcie Krystiana Lupy SPI>RA>LA – instalacji na pograniczu spektaklu i performansu przygotowanej w ramach akcji POP-UP Kraków.

Maciej Charyton jest absolwentem szkoły muzycznej w klasie akordeonu.

Nagrody

2014 – 32. Festiwal Szkół Teatralnych w Łodzi – wyróżnienie za rolę h-moll w spektaklu „Koło kwintowe. Fragmenty” wg S. Bogacza w reż. Aleksandry Popławskiej (dyplom PWST w Krakowie)

W teatrze

W repertuarze

  • Masara - Syn w Donbasie, Syn w Holandii, Jeniec wojenny Tadeusz Iwaszkiewicz w Piekle**
  • Wesele - Kacper
  • Hamlet - HORACJO **
  • Kosmos