Repertuar

Aktorzy prowincjonalni. Sobowtór

Aktorzy prowincjonalni. Sobowtór

Tomasz Śpiewak
Reż. Michał Borczuch
Duża Scena
ul. Jagiellońska 1

najbliższe spektakle

  • 27.10
    19.15
    • Spektakl premierowy
  • 28.10
    19.15
  • 06.11
    19.15
  • 07.11
    19.15
  • 08.11
    19.15
  • 26.11
    19.15
  • 27.11
    19.15
Aktorzy prowincjonalni. Sobowtór

Data
premiery

27.10
2020

czas
trwania

3 godz.
1 przerwa

Bilety

70
normalny
40
ulgowy
kup bilet

Wyobraź sobie, że w ramach projektu artystycznego, gdzieś na drodze pomiędzy Krakowem a Wrocławiem, w krzakach przed stacją benzynową, ustawiono kamerę. W kadrze widoczny jest fragment budynku z dystrybutorami, wycinek krajobrazu, od czasu do czasu pojawiają się w nim ludzie. Dwa tysiące godzin kamera rejestruje rzeczywistość. Zarejestrowany materiał zostaje poddany artystycznej interpretacji, montaż wydobywa algorytm podobieństw ludzi i sytuacji. Celem projektu Aktorzy prowincjonalni. Sobowtór jest spotkanie dwóch zespołów teatralnych – Narodowego Starego Teatru w Krakowie i Teatru Polskiego w Podziemiu we Wrocławiu. Oba teatry w swojej niedawnej historii przeszły przez etap walki o utrzymanie artystycznej niezależności, ciągłości pracy, realizowały różne strategie oporu z różnymi konsekwencjami. Projekt Aktorzy prowincjonalni. Sobowtór (spektakl krakowski)Aktorzy prowincjonalni. Autobiografie (spektakl wrocławski) to utopijna próba spotkania obu zespołów nie w jednym przedstawieniu, ale w dwóch różnych – choć bliźniaczo podobnych – spektaklach, które wchodzą ze sobą w dialog, kopiują się, które mogą być grane razem i osobno. Proces prób nad dwoma przedstawieniami był przedsięwzięciem długofalowym. W styczniu 2020 roku miał miejsce jego pierwszy etap w Krakowie – oparty na improwizacjach i prowadzeniu dziennika pracy. Drugi etap rozpoczął się we wrześniu i trwał do czasu premiery z końcem października. W międzyczasie trwały próby we Wrocławiu, a możliwość pierwszego spotkania obu części stworzył krakowski Festiwal Boska Komedia.

W scenariuszu wykorzystane zostały improwizacje aktorskie oraz fragmenty „Wyzwolenia” Stanisława Wyspiańskiego.

Scenografia spektaklu została zainspirowana obrazem Edwarda Hoppera (1882-1967), Gas (Benzyna), 1940, olej na płótnie, 66,7 cm x 102,2 cm, Museum of Modern Art, Nowy Jork.

Autorem kopii wykorzystanej w scenografii jest Jan Płatek.

Twórcy