Repertuar

Trzy stygmaty Palmera Eldritcha

Trzy stygmaty Palmera Eldritcha

Philip Dick
Reż. Jan Klata
Duża Scena
ul. Jagiellońska 1

Data
premiery

14.01
2006

czas
trwania

2 godz. 15 min.; (bez przerwy)

Świat; w którym wszystko jest bigger than life; nawet miniaturyzacja. życie jest coraz bardziej beznadziejne; a halucynacje realniejsze od życia. Rzeczywistość jest skrajnie skomercjalizowana i utylitarna; a rzuceni w nią bohaterowie muszą zmierzyć się z przeciwnościami; które ich przerastają. (Jan Klata) Dick posługuje się dekoracjami science-fiction; by w sugestywny sposób opisać nasze współczesne lęki i egzystencjalne dramaty. Jego książki przepełnione są obawą przed odczłowieczeniem; kapitalizmem; światem pełnym namiastek i artykułów zastępczych; niezdolnością odróżniania prawdy od fałszu. W każdej ujawnia się również obsesyjne poszukiwanie Boga; niekoniecznie w pojęciu chrześcijańskim; Boga jako istoty niezależnej od Wszechświata i niedostępnej dla ludzkiego umysłu. W Trzech stygmatach Palmera Eldritcha o wpływy rywalizuje dwóch producentów halucynogenów. Monopolistą na rynku jest P. P. Laytous – firma oferująca „przeniesienie duszy”. Produkuje elementy gry „Perky Pat”; które w połączeniu z narkotykiem Can-D wywołują światy zastępcze; namiastkę cudownego życia na Ziemi. Każdy mężczyzna staje się bogatym playboyem; a każda kobieta jego piękną kochanką. Jednocześnie na rynku pojawia się nowy narkotyk Chew-Z reklamowany hasłem: „Bóg obiecuje życie wieczne; my możemy je dać”. Zbiega się to z powrotem z odległego układu Proximy Palmera Eldritcha. Walka konkurencyjna dostarczycieli namiastek innego wymiaru rzeczywistości staje się coraz bardziej niepokojąca i zagadkowa. Nie wiadomo bowiem czym naprawdę są światy; do których przenosi się człowiek po zażyciu Chew-Z. Czy są tylko imitacją? Narkotyczną wizją? Czy może istnieją poza naszym pojmowaniem Wszechświata? Dlaczego każdorazowe doświadczenie przeniesienia łączy się z odczuciem obecności czegoś niezidentyfikowanego i przerażająco obcego? Akcję rozsadzają koleiny halucynacyjne; w które wpadają bohaterowie; światy równoległe; których nie można rozgraniczyć i które wzajemnie się przenikają. Coraz trudniej odpowiedzieć; która rzeczywistość jest prawdziwa; gdzie kończy się narkotyczna wizja i zaczyna jawa; w końcu kto lub co stwarza świat; w którym wszyscy naznaczeni są stygmatami Palmera Eldritcha.

 

obsada

Twórcy