Zespół aktorski
Aktorzy

Lidia Duda
Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie /1983/
1.09.1981 – 31.08.1984 – Teatr im. S. Jaracza, łódź
1.09.1984 – Stary Teatr, Kraków
W spektaklu „Nadchodzi chłopiec” Marcina Wierzchowskiego jako matka niepotrafiąca odnaleźć się po śmierci syna „Lidia Duda jest poruszającym kłębkiem nerwów” (Dawid Dudko, kultura.onet.pl). W inscenizacji „Masary” Mariusa Ivaškevičiusa podejmującej uniwersalne zagadnienie zła rozprzestrzeniającego się po świecie niczym wirus, aktorka wygłasza przejmującą mowę pogrzebową. Jej postać – matka i żona ofiar katastrofy lotniczej w Donbasie mówi nie tylko o bólu po stracie ukochanych osób, ale także o bezsilności niewinnych jednostek, wobec rozgrywek wielkiej polityki. Na przeciwnym emocjonalnie biegunie sytuuje się rola aktorki w przebojowych „Pijakach” Bohomolca w reżyserii Barbary Wysockiej – nakreślona lekko, efektownie, z farsowym zacięciem, lecz bez zbędnej szarży – która przyczyniła się do sukcesu przedstawienia z powodzeniem granego do dziś.
Lidia Duda to wychowanka PWST w Krakowie (którą ukończyła spektaklem dyplomowym „Pieszo” w reż. Jerzego Jarockiego), a obecnie jej ceniony profesor. Po studiach pracowała w łódzkim Teatrze im. Jaracza; ze Starym Teatrem w Krakowie związana jest od 1984 roku, prezentując w rozmaitych scenicznych wcieleniach szeroki wachlarz aktorskich możliwości.
Szczupła, eteryczna brunetka ma na swoim koncie kilkadziesiąt ról, m.in. u takich reżyserów, jak: Jerzy Grzegorzewski („Śmierć Iwana Iljicza”, „Tak zwana ludzkość w obłędzie”, „Dziady – dwanaście improwizacji”), Andrzej Wajda („Wesele”, „Klątwa”), Filip Bajon („Płatonow”), Tadeusz Bradecki („Rękopis znaleziony w Saragossie”, „Kariera Artura Ui”), Mikołaj Grabowski („Trans-Atlantyk”, „Tartuffe”).
Jej myślenie o teatrze ukształtowała w dużym stopniu praca z Krystianem Lupą, u którego wystąpiła w spektaklach „Bracia Karamazow”, „Lunatycy – Huguenau czyli Rzeczowość”, „Malte albo Tryptyk marnotrawnego syna” i „Mistrz i Małgorzata”. Zagrała także postać Mary Regan w spektaklu „Trzy stygmaty Palmera Eldritcha” (2006), którym Jan Klata zadebiutował na scenie Narodowego Starego Teatru. Niewątpliwy talent komediowy zaprezentowała m.in. grając brawurowo Babcię i Ciocię Malwinkę – dwie ciepłe, ujmujące postaci utrzymane w klimacie nostalgicznej groteski, w „Dwunastu stacjach” Różyckiego (2009) w reż. Evy Rysowej, a także sugestywnie wcielając się w rolę Pauliny, fascynującej zagadkowością mitomanki w spektaklu „Chopin kontra Szopen” (2010) w reż. Mikołaja Grabowskiego.
Aktorka jest otwarta na teatralne eksperymenty – takim przedsięwzięciem był grany przez nią w pozascenicznych przestrzeniach (opustoszałe mieszkanie w kamienicy przy ul. Józefa, piwnice Starego Teatru i wiele innych) projekt „W kwestii zwycięstwa” (2014) autorstwa Pilgrima/Majewskiego. Skromny inscenizacyjnie, lecz fascynujący myślowo monodram to opowieść o lewicowych utopiach i zbrodniach XX wieku, grana dosłownie na wyciągnięcie ręki: „Wielka Głód (Lidia Duda) mówi wprost do widza albo używa przygotowanych wcześniej taśm. Deklaruje, że powie o sobie «najprościej/ jak mogę/ najszybciej/ jak wymagacie». A my – widzowie – właściwie niczego nie wymagamy, a poddajemy się narracji, która – to jeden z paradoksów tego projektu – bywa równie zaskakująca, co przewidywalna. I właśnie w owym zaskoczeniu przewidywalnością kryje się groza opowieści Wielkiej Głód” (Olga Katafiasz, teatralny.pl).
(afw, db)
Nagrody
2007 – Nagroda Rektora PWST w Krakowie
W teatrze
W repertuarze
- Marzenia polskie / Les rêves polonais
- Trąbka do słuchania
- Pijacy - Łykaczewska
Pozostałe
- drzwi otwierają się - czytanie
- Nadchodzi chłopiec
- Masara - Czuła – Krewna ofiar w Holandii, Matka poległego syna w Piekle**
- Sen nocy letniej - Pyłek
- Płatonow - Abraham Wiengierowicz **
- W kwestii zwycięstwa
- Dumanowski side A i B
- Chłopcy - Babcia Peloponez
- Chopin kontra Szopen - Paulina
- Dwanaście stacji - Babcia; Ciocia Malwinka
- Trans-Atlantyk - Dama z kołnierzem; Panna Tolcia
- Pani Bóg Halina - Jedna z postaci
- Odprawa posłów greckich - Pani Stara
- Ajas - Tekmessa
- Tartuffe - Oficer Gwardii Królewskiej **
- Trzy stygmaty Palmera Eldritcha - Mary Regan
- KOMPOnenty - Matka Synka
- Mistrz i Małgorzata - Natasza
- Przekłady - Sara
- Lunatycy - Huguenau czyli Rzeczowość - Siostra Klara
- Faust cz.I - Postać w Chórze świętych kobiet; Służąca; Postać w Chórze Czarownic
- Uzdrowiciel - Grace
- Peer Gynt - Pasterka; Troll
- Dziady - dwanaście improwizacji - Postać w Obrzędzie; Dama; Matka
- Reformator - Nadija
- Tu jest potwór - Jenny
- Tak zwana ludzkość w obłędzie - Ochotniczka Rozstrzeliwaczka
- Rękopis znaleziony w Saragossie - Dolorita; Ineza de Cadanza; Marika Maron
- Malte albo Tryptyk marnotrawnego syna - Jeanne
- Dom Bernardy Alba - Magdalena
- Do Damaszku - Ksieni
- Śmierć Iwana Iljicza - Dziewczyna na balu
- Bracia Karamazow - Fienia, Katiusza **
- Bądźmy poważni na serio - Gwendolina Fairfax
- Płatonow - Maria Grekow
- Operetka - Pani U
- Republika marzeń - Subiektka
- Dwaj panowie z Werony - Julia
- Termopile polskie - Frejlina; Probier-dama; Pani Nimfa; Zakonnica / - Frejlina, Probier-dama, Pani Nimfa, Zakonnica
- Gyubal Wahazar - Świntusia Macabrescu /od 06.07.85/
- Affabulazione - Dziewczyna
- Gra o Każdym - Fides; Matka