Repertuar

Dumanowski side A i B

Dumanowski side A i B

Wit Szostak
Reż. Konrad Dworakowski, Sebastian Krysiak
Duża Scena
ul. Jagiellońska 1

Data
premiery

27.04
2013

daty
wystawiania

  • 27.04
    2013
  • 28.04
    2013
  • 30.04
    2013
  • 01.05
    2013
  • 04.05
    2013
  • 01.06
    2013
  • 02.06
    2013
  • 04.06
    2013
  • 02.07
    2013
  • 03.07
    2013
  • 29.10
    2013
  • 30.10
    2013
  • 31.10
    2013

czas
trwania

2 godz. 40 min.
1 przerwa

Dumanowski Wita Szostaka to rodzaj powieści-apokryfu o wyimaginowanym bohaterze narodowym, który żył przez 123 lata rozbiorów. W swoim bogatym w wydarzenia życiu spotkał ludzi, których nazwiska znamy (jak Mickiewicz czy Słowacki), ale ich powieściowe biografie układają się zupełnie inaczej niż w szkolnych podręcznikach. Osadzając większość akcji w Krakowie, autor wykreował intrygującą wizję miasta, którego genius loci zniewala, zasysa i odmienia ludzkie losy. Powieść – napisana sugestywnie, barwnie i z poczuciem humoru – to fascynująca wizja alternatywnej historii Polski XIX i XX  wieku. I wspaniały materiał do refleksji o mechanizmach narodzin narodowych mitów. Autor pokazuje, że pozostają one do końca nieodgadnione, a o ich kształcie decydują nie tylko potrzeby tworzących je ludzi, ale również zwykły przypadek. Dwie ekipy realizatorów przygotowały autorskie wersje biografii Józafata Dumanowskiego – side A i side B, które złożyły się na spektakl grany na Dużej Scenie teatru.

 

Dworakowski zmienia swoją część opowieści w brakujące ogniwo między „Trylogią” Klaty a „Panem Tadeuszem” Grabowskiego. Bawi się teatrem w podobnej konwencji, uruchamia chór 7 dojrzałych Świtezianek i 4 wariatów, którym zdaje się, że są Dumanowskim. Symbolem Krakowa-muzeum jest czarny balon. Nadmuchane żałobne nic. Sebastian Krysiak z kolei wkłada historię Szostaka w sztafaż science fiction. Krakowianie umierają na dziwną chorobę, służby epidemiologiczne nie mogą nadążyć z utylizacją ciał, trzeba wezwać na pomoc ducha Dumanowskiego. Krysiak spowija scenę dymami i czarną folią, dziwnie uruchamia muzykę, stawia na energię i atmosferę.

Łukasz Drewniak, „Dziennik Polski online”

 

Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach projektu „IV edycja festiwalu re_wizje w Małopolsce” ze środków Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013