Repertuar

Trąbka do słuchania

Trąbka do słuchania

według powieści Leonory Carrington
Reż. Agnieszka Glińska
Scena Kameralna
ul. Starowiślna 21
Trąbka do słuchania

Data
premiery

27.11
2021

czas
trwania

2 godz. 30 min
1 przerwa

Bilety

80 zł
normalny
60 zł
ulgowy
kup bilet

Kiedy w powieści Trąbka do słuchania Leonory Carrington, malarki, rzeźbiarki – kultowej przedstawicielki surrealizmu i feminizmu – ekscentryczna 90-latka Marion dostaje od przyjaciółki Carmelii tytułowy przyrząd, pierwsza wiadomość docierająca do jej uszu jest przykra: rodzina, dla której „dwadzieścia lat była źródłem wiecznego lęku” chce oddać ją do zakładu. Wkrótce Marion trafia do miejsca przypominającego raczej średniowieczny zamek niż szpital, otoczony domkami o dziwnych kształtach: muchomora, tortu, czy zegara z kukułką zamieszkiwanymi przez inne podopieczne „Przybytku światła” – wspólnoty zarządzanej przez doktora Gambita z pasją studiującego kobiece neurozy i histerie. Jego niekonwencjonalne metody leczenia służące „obserwacji i likwidacji w świetle Świadomości Obiektywnej „zboczonych nawyków kobiet” (źródeł ich radości i przyjemności) oraz wygłaszane maksymy: „Wysiłek zawsze zostaje wynagrodzony, jeśli zrezygnujemy z nagrody” raczej kłócą się z wpajaną przez niego pacjentkom zasadą, żeby „pamiętać o sobie”.

Adaptując Trąbkę do słuchania Agnieszka Glińska i Marta Konarzewska z właściwym dla Carrington dystansem i poczuciem humoru, czerpiąc z surrealistycznej estetyki jej twórczości i bujnej biografii (związek z Maxem Ernstem, pobyt w szpitalu psychiatrycznym) pokazują, jak trudno jest spotkać się z samym sobą będąc uwikłanym/ą w społeczny system obowiązujących ról i zasad. Przyglądają się wnikliwie granicy, często niejasnej, między zdrowiem i chorobą, normą i szaleństwem. Co nas na niej trzyma? Co znajduje się za nią? Z którego miejsca w sobie się tworzy?

Glińska, razem ze współautorką scenariusza Martą Konarzewską, wystawiła „Trąbkę do słuchania” Leonory Carrington, opowiadając przede wszystkim o taktykach kobiecej emancypacji w świecie urządzonymi i zarządzanym przez mężczyzn oraz o tym, jak i z kim w takim świecie można zawiązywać przyjacielskie sojusze. […] W spektaklu humor jest narzędziem kreowania postaci (nie tylko kobiecych), śmiech staje się również narzędziem oporu […]. Najjaśniejszym światłem spektakl błyszczy paradoksalnie nie wtedy, kiedy bohaterki zyskują przewagę nad mężczyznami i prawami prowadzonej przez nich instytucji. Są najbardziej zabawne i pełne energii, kiedy mogą przebywać we własnym towarzystwie, okazywać sobie sympatię i ciesząc się swoją obecnością.
Zuzanna Berendt, Teatralny.pl

Patronem medialnym przedstawienia jest portal Onet.

Twórcy