Zespół aktorski

Aktorzy

Grzegorz Mielczarek

Grzegorz Mielczarek

Absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie /2003/.

1.01.2003 – 28.02.2017 – Teatr im. J. Słowackiego, Kraków
1.04.2018 – 31.08.2019 – Teatr Polski, Warszawa
1.01.2020 – Narodowy Stary Teatr, Kraków

„No, kogo ja widzę! Grzegorz Mielczarek! Czyta Miedwiedienkę, czyli wypowiada pierwsze słowa sztuki, te o «pani zawsze w czerni». Mielczarek powrócił do miasta Krakowa. (…) witamy z powrotem, proszę czuć się jak u siebie” – tak przywitał aktora Maciej Stroiński („Przekrój” online), pisząc o uczestnikach czytania Czechowa w Starym Teatrze w reżyserii Agnieszki Glińskiej.

Wielokrotnie nagradzany, m.in. za rolę Duhringa w „Maestro” w reżyserii Krzysztofa Globisza, a także Wacława Niżyńskiego w spektaklu „Niżyński. Zapiski z otchłani” w reżyserii Józefa Opalskiego, za którą otrzymał Nagrodę im. S. Wyspiańskiego w 2014, tak skomentowaną przez przewodniczącego jury: „Grzegorza podziwiam jako aktora i jako pedagoga, byłego prodziekana Wydziału Aktorskiego PWST. Grzegorz to jedna z najwspanialszych postaci krakowskiego życia teatralnego” (PAP). Ta nagroda przypadła mu także za rolę Terrego w „Mrocznym mrocznym domu” w reżyserii Marcina Hycnara, o którym pisał Tomasz Kaczorowski: „Aktorzy zostali poprowadzeni pewną reżyserską ręką i stworzyli bardzo przejmujące i wiarygodne kreacje. Na szczególne wyróżnienie zasługuje Grzegorz Mielczarek, który jako Terry tłumił emocje i nie przerysował swojej postaci” („Nowa Siła Krytyczna”).

Aktor od wielu lat współpracuje z Teatrem STU w Krakowie, gdzie gra m.in. w „Biesach”, „Wyzwoleniu”, „Wiedźmach”, „Ślubach panieńskich” czy „Balladynie”, za którą zebrał znakomite recenzje. O roli Grabca tak pisze Agata Pokojska: „Najgenialniejszą, spośród męskiego grona, okazuje się być niepozorna postać Grabca, w którą wcielił się mistrzowsko Grzegorz Mielczarek. Jego gra była na tyle skuteczna, że przemienił często traktowaną po macoszemu postać chłopca, w bohatera podporządkowującego sobie cały spektakl. Grzegorz Mielczarek wspina się na wyżyny aktorstwa, nadaje nowego znaczenia monologom, które przesycone są humorem, jednocześnie wpisując się we współczesne realia” („Dziennik Teatralny Trójmiasto”). W 2018 roku dołączył do zespołu aktorskiego Teatru Polskiego w Warszawie i zagrał m.in. w spektaklach w „W oczach zachodu”, „Dom Lalki” czy „Borys Godunow”. Znany z wielu ról w Teatrze Telewizji, m.in. w „Lekcji polskiego” w reżyserii Mariusza Malca, „Marszałku” w reżyserii Krzysztofa Langa, „Igraszkach z diabłem” Artura „Baron” Więcka czy „Narodzinach Fryderyka Demuth” w reżyserii Macieja Wojtyszki.

Wykładowca i były prodziekan Wydziału Aktorskiego Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego (dawniej PWST im. L. Solskiego) w Krakowie. Zadebiutował w 2001 roku rolą mnicha w spektaklu „Abelard i Heloiza” w reżyserii Agaty Dudy-Gracz w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, z którym związany był przez 14 lat i gdzie w Plebiscycie Publiczności pięciokrotnie otrzymał tytuł Najlepszego Aktora tej sceny. Współpracował m.in. z Barbarą Sass, Magdaleną Łazarkiewicz, Iwoną Kempą, Agnieszką Olsten, Anną Smolar, Jerzym Stuhrem, Krzysztofem Jasińskim, Krzysztofem Globiszem, Józefem Opalskim, Andrzejem Domalikiem, Rudolfem Zioło, Tadeuszem Bradeckim, Arturem „Baronem” Więckiem, Wojciechem Kościelniakiem czy Januszem Opryńskim.

Pierwszą kreacją filmową, którą zachwycił recenzentów i zdobył nagrody w Polsce i za granicą, była główna rola w filmie „Brzydkie słowa” w reżyserii Marcina Maziarzewskiego.

Aktor współpracował m.in. z Maciejem Pieprzycą, z którym spotkał się przy pracy w filmach „Chce się żyć”, „Jestem Mordercą” i „Ikar. Legenda Mietka Kosza”, z Adamem Sikorą przy „Autsajderze” czy Jerzym Stuhrem w „Obywatelu”.

W teatrze

W repertuarze