Repertuar

Opera za trzy grosze
Reż. Ersan Mondtag
ul. Jagiellońska 1
najbliższe spektakle
-
16.03
18:00 -
17.03
18:00 -
18.03
18:00 -
19.03
18:00 -
21.03
18:00
Co za historia, magiczna i poruszająca – sugestywny obraz świata gangsterów, spowity podniecającą egzotyką zbrodni w blasku księżyca nad Soho. Światowy sukces ta najsłynniejsza jak dotąd niemiecka sztuka zawdzięcza także temu, że pod pokrywą bezwstydnego dowcipu i zmysłowej muzyki łatwo przeoczyć tkwiące wewnątrz zło, głęboką socjopatię. Ale kiedy, jak efekt narkotyku, znika teatralna iluzja, fabularna matrix – zaczynamy spoglądać na tych wszystkich morderców, kurwy, oszustów, gwałcicieli, jak na odbicie w lustrze. Okazuje się, że najbardziej skrajny margines społeczeństwa to w istocie jego zepsuty rdzeń: nieustająca walka o pozycję, radość czyimś kosztem, wyszukiwanie ofiar, wzajemne gnębienie i pożeranie się.
Europejski teatr iluzji stracił swą siłę oddziaływania. Podobnie jak Brechtowscy seksowni gangsterzy wkraczają na scenę ze społecznych marginesów – tak w coraz większym stopniu kryzys zrodzony na marginesie i obrzeżach porządnego społeczeństwa zaczyna zawłaszczać nasz piękny burżuazyjny teatr. Kapitalizm, który przerodził się w kleptokrację, a następnie w gospodarkę wojenną, szydzi z romantycznej wiary w to, że kontrakty i handel zapewnią ochronę przed chciwością i przemocą, bo w istocie one właśnie są jego naturą.
Mackie Messer (po polsku: nóż czyli Majcher) przeobraził się w Mackiego MeZera i przyozdabia tym „Z” swoje czołgi.
Ersan Mondtag sięga w głąb koszmaru kryjącego się pod powierzchnią tej szykownej, nietuzinkowej sztuki. Koszmaru wszechobecnego w świecie, w którym 97% dóbr jest w posiadaniu 3% społeczeństwa. Gdzie zwykli ludzie są eksploatowani przez dyktatorów, traktowani jak towar, zastraszani. Gdzie filantropi szykują bunkry na czas apokalipsy, a system, niczym zombie, chciałby pożreć wszystko. Mondtag przedstawia ten koszmar w sposób tak wyrazisty i mroczny, że powstaje nadzieja, iż obudzimy się zdumieni i ujrzymy samych siebie takimi, w jakich nie przestawał wierzyć Brecht: nie jako konkurentów walczących o pozycję i szukających ofiary.
Ale jako ludzkie istoty pomagające sobie nawzajem.
Thomaspeter Goergen
Spektakl dla widzów dorosłych.
Patronem medialnym jest Onet.
obsada
- Przemysław Przestrzelski Mackie Majcher
- Beata Paluch, Anna Radwan *Celia Peachum
- Krzysztof Zawadzki Jonatan Peachum
- Magda Grąziowska, Alicja Wojnowska *Polly Peachum
- Dorota Segda Jenny- Knajpiarka
- Stanisław Linowski Brown
- Paulina Kondrak, Małgorzata Walenda (gościnnie) *Lucy Brown
- Bogdan Brzyski Filch
- Krzysztof Stawowy Smith
- Iwona Budner Betty
- Małgorzata Gałkowska Dolly
- Aldona Grochal Molly
- Urszula Kiebzak Stara Prostytutka
- Beata Malczewska Vixen, Królowa, Pastor
- Bolesław Brzozowski, Piotr Sędkowski *Walter
- Bartosz Gomoła (gościnnie, AST) Jimmy
- Grzegorz Grabowski Matyjas
- Mikołaj Kubacki Kuba
- Rafał Jędrzejczyk Edek
- Veren De Heddge (gościnnie), Piotr Mateusz Wach (gościnnie) Performerzy
- * rola dublowana
- Zespół muzyczny:
- Piotr Nowak (trąbka)
- Konrad Pisera (trąbka)
- Leszek Nowotarski (saksofon, klarnet, flet)
- Bartosz Bętkowski (saksofon, klarnet, flet)
- Robert Szczerba (puzon)
- Mateusz Dudek/Kacper Tracz (bandoneon, akordeon)
- Grzegorz Frankowski (kontrabas)
- Krzysztof Oczkowski/ Piotr Grodecki (banjo, gitary, wiolonczela)
- Leszek Lorent (perkusja)
- Justyna Skoczek (pianino, harmonium, celesta)
Twórcy
- Ersan Mondtag Reżyseria, scenografia, choreografia
- Alexander Naumann Współpraca artystyczna
- Justyna Skoczek Kierownictwo muzyczne
- Ada Bystrzycka Reżyseria świateł
- Josa Marx Kostiumy
- Thomaspeter Goergen Dramaturgia
- Maja Wisła-Szopińska, Piotr Sędkowski Asystenci reżysera
- Alexander Naumann, Jerzy Basiura Asystenci scenografa
- Julia Ulman Asystentka kostiumografa
- Agata Dąbek Współpraca dramaturgiczna
- Krzysztof Sokołowski Inspicjent/Sufler
- Kurt Weill Muzyka
- Bruno Winawer, Barbara Witek-Swinarska Przekład
- Władysław Broniewski, Witold Wirpsza Songi