Repertuar
Opera za trzy grosze
Reż. Ersan Mondtag
ul. Jagiellońska 1
Cóż za historia, magiczna i poruszająca – środowisko gangsterów, egzotyczny dreszcz zbrodni w blasku księżyca nad Soho!Ta najsłynniejsza jak dotąd niemiecka sztuka swój światowy sukces zawdzięcza również temu, że pod jej bezwstydnym humorem i zmysłową muzyką kryje się zło, głęboka socjopatia, które łatwo przeoczyć. Ale gdy, jak ustępujący efekt narkotyku, znika teatralna iluzja, wykreowana rzeczywistość, fabularna matrix – zaczynamy spoglądać na tych wszystkich morderców, kurwy, oszustów, gwałcicieli, jak na własne odbicie w lustrze. Okazuje się, że szumowiny z marginesu społeczeństwa stanowią w istocie jego mroczny rdzeń, w którym toczy się zażarta walka o pozycję: wzajemne pożeranie się, nieustające szukanie kozłów ofiarnych i przyjemność czerpana czyimś kosztem.
Europejski teatr iluzji stracił swą siłę. Podobnie jak seksowni gangsterzy Brechta wkraczają na scenę ze społecznych marginesów – tak w coraz większym stopniu kryzys zrodzony na obrzeżach porządnego społeczeństwa zaczyna zawłaszczać nasz piękny burżuazyjny teatr. Kapitalizm, który przerodził się w kleptokrację, a następnie w gospodarkę wojenną, szydzi z romantycznej wiary w to, że kontrakty i handel zapewnią światu ochronę przed chciwością i przemocą, bo w istocie one właśnie są jego naturą.
Mackie Messer (po polsku: nóż czyli Majcher) przeobraził się w Mackiego MeZera i przyozdabia tym „Z” swoje czołgi.
Ersan Mondtag sięga w głąb koszmaru, który kryje się pod efektowną powierzchnią tej nietuzinkowej sztuki. Koszmaru wszechobecnego w świecie, w którym 97% dóbr jest w posiadaniu 3% społeczeństwa. Gdzie zwykli ludzie są wykorzystywani przez dyktatorów, traktowani jak towar, zastraszani. Gdzie filantropi szykują bunkry na czas apokalipsy, a system, niczym zombie, chciałby pożreć wszystko. Mondtag przedstawia ten horror w sposób tak wyrazisty i mroczny, że rodzi się nadzieja, iż obudzimy się zdumieni i ujrzymy samych siebie takimi, w jakich nie przestawał wierzyć Brecht: nie jako konkurentów walczących o pozycję oraz ofiary zbrodni.
Lecz jako ludzkie istoty pomagające sobie nawzajem.
Thomaspeter Goergen
Uwaga: Spektakl wyłącznie dla widzów dorosłych. W spektaklu jest poruszana tematyka wojny. Występują sceny przemocy oraz nagość. W spektaklu jest używana sztuczna krew.
Wystawiony za zgodą Suhrkamp Verlag AG i Universal Edition AG.
Krzysztof Zawadzki ewidentnie bawi się rolą, z czego przyjemność udziela się też publiczności. Trudno się zresztą aktorowi dziwić, gdyż takie podejście do postaci narzucają mu kostium i charakteryzacja. Peachum Zawadzkiego do złudzenia przypomina (…) Jacka Sparrowa z „Piratów z Karaibów”, podobny do Johnny’ego Deppa ma wdzięk. (…) to jedna z trzech najlepszych ról w spektaklu. O znakomitej – zabawnej i przerażającej, brawurowo ogrywającej swą vis comica – Annie Radwan już wspomniałem. Wydarzeniem wieczoru jest jednak Magda Grąziowska w roli Polly. Rozkosznie zepsuta, do cna perwersyjna, pod makijażem infantylnej laleczki do głębi okrutna żona Macheatha wyrasta z czasem na postać pierwszoplanową. (…) Anna Radwan wspaniale śpiewa „Balladę o seksualnej powolności”, a do niej należy przejmujące, inne od wszystkich wykonanie „Jenny, narzeczonej pirata” – dla mnie najbardziej przeszywający moment widowiska.
Jacek Wakar blog.pl/recenzje
Obsada ról dublowanych we wrześniu 2024:
26 września – Anna Radwan, Paulina Kondrak, Magda Grąziowska
27 września – Anna Radwan, Paulina Kondrak, Magda Grąziowska
28 września – Anna Radwan, Paulina Kondrak, Alicja Wojnowska
28 września – Anna Radwan, Paulina Kondrak, Alicja Wojnowska
Patronem medialnym jest Onet.
obsada
- Przemysław Przestrzelski Mackie Majcher
- Beata Paluch, Anna Radwan *Celia Peachum
- Krzysztof Zawadzki Jonatan Peachum
- Magda Grąziowska, Alicja Wojnowska *Polly Peachum
- Dorota Segda Jenny- Knajpiarka
- Stanisław Linowski Brown
- Paulina Kondrak, Małgorzata Walenda *Lucy Brown
- Bogdan Brzyski Filch
- Krzysztof Stawowy Smith
- Iwona Budner Betty
- Małgorzata Gałkowska Dolly
- Aldona Grochal Molly
- Urszula Kiebzak Stara Prostytutka
- Beata Malczewska Vixen, Królowa, Pastor
- Bolesław Brzozowski, Piotr Sędkowski *Walter
- Bartosz Gomoła (gościnnie, AST) Jimmy
- Grzegorz Grabowski Matyjas
- Mikołaj Kubacki Kuba
- Rafał Jędrzejczyk Edek
- Veren De Heddge (gościnnie), Piotr Mateusz Wach (gościnnie) Performerzy
- * rola dublowana
- Zespół muzyczny:
- Piotr Nowak (trąbka)
- Konrad Pisera (trąbka)
- Leszek Nowotarski (saksofon, klarnet, flet)
- Bartosz Bętkowski (saksofon, klarnet, flet)
- Robert Szczerba (puzon)
- Mateusz Dudek/Kacper Tracz (bandoneon, akordeon)
- Grzegorz Frankowski (kontrabas)
- Krzysztof Oczkowski/ Piotr Grodecki (banjo, gitary, wiolonczela)
- Leszek Lorent (perkusja)
- Justyna Skoczek (pianino, harmonium, celesta)
Twórcy
- Ersan Mondtag Reżyseria, scenografia, choreografia
- Alexander Naumann Współpraca artystyczna
- Justyna Skoczek Kierownictwo muzyczne
- Ada Bystrzycka Reżyseria świateł
- Josa Marx Kostiumy
- Thomaspeter Goergen Dramaturgia
- Maja Wisła-Szopińska, Piotr Sędkowski Asystenci reżysera
- Alexander Naumann, Jerzy Basiura Asystenci scenografa
- Julia Ulman Asystentka kostiumografa
- Agata Dąbek Współpraca dramaturgiczna
- Krzysztof Sokołowski Inspicjent/Sufler
- Kurt Weill Muzyka
- Bruno Winawer, Barbara Witek-Swinarska Przekład
- Władysław Broniewski, Witold Wirpsza Songi