Repertuar
Pijacy
Reż. Barbara Wysocka
ul. Starowiślna 21
Zrealizowane na podstawie oświeceniowej komedii przedstawienie bawi do łez i przeraża: Pijaństwo w najrozmaitszych wariantach, bardzo sugestywnie wygrywane przez zespół aktorski, staje się w przedstawieniu Wysockiej, nomen omen, spirytus movens. Zrazu niemrawa historyjka (…) nabiera z każdym kieliszkiem coraz większego tempa. Początkowo werystyczna scenografia przedstawiająca ohydne miejskie podwórko z garażami, trzepakiem, starą wanną i grillem zyskuje z czasem coraz bardziej ekspresjonistyczny charakter (…). I jest trochę tak, jak w przypadku komedii dell’arte, gdzie śmianiu się z kolejnych, coraz bardziej makabrycznych chorób, na które zapadają bohaterowie, i coraz bardziej groteskowych metod, jakimi są leczeni, towarzyszy pewien dyskomfort – tym silniejszy, im głośniejszy rechot. Zabawa Pijakami nie jest bynajmniej taka niewinna, jak mogłoby się wydawać– ostrzegała Anna R. Burzyńska w dwutygodniku.com. W spektaklu ukazującym Polskę przez pryzmat jej odwiecznego nałogu euforia miesza się z silnym odczuciem kaca…
„Pijacy” Barbary Wysockiej nie są antyalkoholowym plakatem. Nie potępiają, nie szokują, nie sięgają do schematów. W świetnej, bardzo zespołowej grze aktorów brak typowej dla teatralnych wyobrażeń pijaństwa karykatury. Jest dyskretna rodzajowość, która służy raczej zróżnicowaniu postaci niż dosadności. XVIII-wieczny tekst Bohomolca płynie ze sceny lekko i naturalnie. Bo też wielce naturalne są dla nas kolejne sceny z udziałem osób nietrzeźwych – i panów, i pań. I to dopiero w sztuce Wysockiej jest przerażające.
Justyna Nowicka, „Rzeczpospolita”
Nagrody i wyjazdy:
- 2010 – Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej Interpretacje, Katowice
- 2010 – XXXV Opolskie Konfrontacje Teatralne Klasyka polska
Dostępność dla osób z niepełnosprawnościami:
Budynek Sceny Kameralnej niestety nie jest dostępny dla osób poruszających się na wózku. Do wnętrza teatru prowadzą schody.
Na widowni nie ma miejsc dostosowanych do potrzeb osób poruszających się na wózku.
W budynku nie ma toalety dla osób poruszających się na wózku. Do toalet prowadzą schody. Jedna z toalet posiada udogodnienia takie jak poręcze. Będą one wsparciem dla seniorów z ograniczoną mobilnością i osób poruszających się przy pomocy kuli lub laski.
Na całej widowni jest rozłożona pętla indukcyjna. Dzięki niej widzowie i widzki z aparatami słuchowymi mogą wyraźniej i bardziej komfortowo odbierać dźwięki ze sceny.
Więcej informacji w zakładce: Teatr bez barier
Przepraszamy za liczne bariery. Dążymy do większej dostępności przestrzeni.
Zapraszamy do kontaktu: Katarzyna Peplinska-Pietrzak, e-mail: dostepnosc@stary.pl, tel./SMS: 504 859 246
Pijakiewiczowa – Aldona Grochal
Pijakiewiczowa – Aldona Grochal
obsada
- Katarzyna Krzanowska Ebriacka
- Jerzy Święch (gościnnie), Zbigniew W. Kaleta, Łukasz Szczepanowski Ebriacki **
- Krzysztof Zawadzki Iwroński
- Bolesław Brzozowski, Jacek Romanowski Lusztykiewicz **
- Lidia Duda Łykaczewska
- Błażej Peszek Łykaczewski
- Małgorzata Zawadzka Magdalena
- Juliusz Chrząstowski Pijakiewicz
- Aldona Grochal, Urszula Kiebzak Pijakiewiczowa**
- Roman Gancarczyk Roztropski
- Szymon Czacki, Arkadiusz Brykalski Sobrecki **
- Ewa Kaim Teresa
- Marcin Kalisz (gościnnie), Grzegorz Grabowski Wiernicki **
Twórcy
- Magdalena Musiał scenografia
- Cezary Tomaszewski ruch sceniczny
- Lea Mattausch projekcje
- Zbigniew S. Kaleta asystent reżysera / inspicjent / sufler