Repertuar
Trąbka do słuchania
Reż. Agnieszka Glińska
ul. Starowiślna 21
Kiedy w powieści Trąbka do słuchania Leonory Carrington, malarki, rzeźbiarki – kultowej przedstawicielki surrealizmu i feminizmu – ekscentryczna 90-latka Marion dostaje od przyjaciółki Carmelii tytułowy przyrząd, pierwsza wiadomość docierająca do jej uszu jest przykra: rodzina, dla której „dwadzieścia lat była źródłem wiecznego lęku” chce oddać ją do zakładu. Wkrótce Marion trafia do miejsca przypominającego raczej średniowieczny zamek niż szpital, otoczony domkami o dziwnych kształtach: muchomora, tortu, czy zegara z kukułką zamieszkiwanymi przez inne podopieczne „Przybytku światła” – wspólnoty zarządzanej przez doktora Gambita z pasją studiującego kobiece neurozy i histerie. Jego niekonwencjonalne metody leczenia służące „obserwacji i likwidacji w świetle Świadomości Obiektywnej „zboczonych nawyków kobiet” (źródeł ich radości i przyjemności) oraz wygłaszane maksymy: „Wysiłek zawsze zostaje wynagrodzony, jeśli zrezygnujemy z nagrody” raczej kłócą się z wpajaną przez niego pacjentkom zasadą, żeby „pamiętać o sobie”.
Adaptując Trąbkę do słuchania Agnieszka Glińska i Marta Konarzewska z właściwym dla Carrington dystansem i poczuciem humoru, czerpiąc z surrealistycznej estetyki jej twórczości i bujnej biografii (związek z Maxem Ernstem, pobyt w szpitalu psychiatrycznym) pokazują, jak trudno jest spotkać się z samym sobą będąc uwikłanym/ą w społeczny system obowiązujących ról i zasad. Przyglądają się wnikliwie granicy, często niejasnej, między zdrowiem i chorobą, normą i szaleństwem. Co nas na niej trzyma? Co znajduje się za nią? Z którego miejsca w sobie się tworzy?
Glińska, razem ze współautorką scenariusza Martą Konarzewską, wystawiła „Trąbkę do słuchania” Leonory Carrington, opowiadając przede wszystkim o taktykach kobiecej emancypacji w świecie urządzonymi i zarządzanym przez mężczyzn oraz o tym, jak i z kim w takim świecie można zawiązywać przyjacielskie sojusze. […] W spektaklu humor jest narzędziem kreowania postaci (nie tylko kobiecych), śmiech staje się również narzędziem oporu […]. Najjaśniejszym światłem spektakl błyszczy paradoksalnie nie wtedy, kiedy bohaterki zyskują przewagę nad mężczyznami i prawami prowadzonej przez nich instytucji. Są najbardziej zabawne i pełne energii, kiedy mogą przebywać we własnym towarzystwie, okazywać sobie sympatię i ciesząc się swoją obecnością.
Zuzanna Berendt, Teatralny.pl
Patronem medialnym przedstawienia jest portal Onet.
obsada
- Natalia Kaja Chmielewska
- Lidia Duda
- Anna Dymna
- Ewa Kaim
- Beata Paluch
- Anna Paruszyńska - Czacka
- Dorota Pomykała
- Paulina Puślednik
- Anna Radwan
- Katarzyna Witek (gościnnie)
- Alicja Wojnowska
- Michał Balicki (gościnnie)
- Bolesław Brzozowski
- Szymon Czacki
- Zbigniew W. Kaleta
- Zbigniew Kosowski
- Grzegorz Mielczarek
- Adam Nawojczyk
- Łukasz Szczepanowski
- Jerzy Trela (Głos)
Twórcy
- Agnieszka Glińska Reżyseria
- Maryna Ochab Przekład
- Marta Konarzewska, Agnieszka Glińska Scenariusz/adaptacja
- Monika Nyckowska Scenografia i kostiumy
- Maciej Edelman Reżyseria światła
- Justyna Skoczek, Wojciech Kiwer Kompozycja
- Agata Trzebuchowska, Maciej Edelman Wideo
- Katarzyna Witek Choreografia
- Łukasz Szczepanowski Asystent reżysera
- Adrianna Iwanejko, Julia Zawadzka Asystentki scenografki
- Zbigniew S. Kaleta Inspicjent/sufler