Zespół aktorski
Aktorzy
Bolesław Brzozowski
Absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, im. L. Solskiego w Krakowie /1985/
1.09. 1984 – 31.08.1985 – Teatr Rozrywki, Chorzów
1.09. 1985 – Stary Teatr, Kraków
Artystę naturalnej vis comica, odwagi formalnej, mistrzowskiego opanowania plastyki ciała i nieprzeciętnej sprawności fizycznej możemy podziwiać w roli dawnego agenta SB w spektaklu „Schron przeciwczasowy” w reż. Marcina Wierzchowskiego na podstawie powieści Georgi Gospodinowa. Zachwyca jako Walter w Brechtowskiej „Operze za trzy grosze” Ersana Mondtaga, a także Dziennikarz w „Trąbce do słuchania” Agnieszki Glińskiej wg powieści Leonory Carrington. W radykalnie innej, satyrycznej odsłonie oglądamy go w dwóch inscenizacjach klasyki polskiej literatury, piętnujących nasze społeczne przywary – w „Marzeniach polskich / Les rêves polonais” Jędrzeja Piaskowskiego wg tekstu Michała Bałuckiego oraz „Pijakach” Barbary Wysockiej na podstawie komedii Franciszka Bohomolca, gdzie „Bolesław Brzozowski zmagający się z tekstem hymnu narodowego rozkłada na łopatki” (Aleksandra Kamińska, Dziennik Teatralny Kraków). Aktora nie mogło zabraknąć również w spektaklu Marcina Wierzchowskiego „Nadchodzi chłopiec”, gdzie – występując w podwójnej roli – wygłaszał porażający więzienny monolog oraz zaskoczył widzów jako cyniczny adwokat, broniący sprawcę morderstwa. Fenomenalny był także w spektaklu „Głębiej” Małgorzaty Wdowik jako „Wargatek Sanitarnik (…), który łuska pestki słonecznika, rozsypanymi łupinami znacząc upływ czasu” (Katarzyna Lemańska, czaskultury.pl).
Aktor już w rok po debiucie na scenie Teatru Rozrywki w Chorzowie trafił do zespołu Starego Teatru i pozostaje w nim do dziś. Stworzył kilkadziesiąt ról w inscenizacjach wybitnych twórców m.in.: Andrzeja Wajdy, Jerzego Jarockiego, Rudolfa Zioły, Tadeusza Bradeckiego czy Mikołaja Grabowskiego. Najczęściej współpracował z Krystianem Lupą, biorąc udział w większości przedstawień reżysera: począwszy od „Braci Karamazow” Dostojewskiego, „Malte” Rilkego, poprzez „Kalkwerk” Bernharda, obie części „Lunatyków” Brocha, „Mistrza i Małgorzatę” Bułhakowa po rolę Króla Lewego w medytacyjno-filozoficznej inscenizacji „Zaratustra” wg Nietzschego i Schleefa. Jego ogromna dyscyplina formalna i świetny warsztat dały w pracy z tym charyzmatycznym, odrębnym twórcą znakomite rezultaty, w każdej z kilkunastu zagranych ról.
Do bogatego wachlarza postaci zagranych w Starym Teatrze dołączył rolę szlachetnego Kapitana Horstera w głośnym „Wrogu ludu” Henryka Ibsena w reżyserii Jana Klaty. Aktor przez wiele sezonów znakomicie odnajdywał się w nowatorskich inscenizacjach tego reżysera – jako Norm Schein w „Trzech stygmatach Palmera Eldritcha” wg Dicka, w korowodzie wielobarwnych osobowości Sienkiewiczowskiej „Trylogii” (w tym Ketlinga of Elgin), w popisowej galerii postaci w „Weselu hrabiego Orgaza” Jaworskiego oraz kilku groteskowo-prześmiewczych rolach w obrazoburczym „Królu Ubu” Jarrego. Współtworzył także Chór „komentujący, podbechtujący bohaterów, mający też jakieś własne tajemnicze interesy. Czasami groźny, czasami ironiczny, czasami złośliwy” w jego głośnej „Orestei” według Ajschylosa.
Jedną z najlepszych ról Brzozowskiego w Starym Teatrze był Sanczo Pansa w „Don Kichocie” w reż. Marka Fiedora. „Stanowi zaprzeczenie klasycznego wizerunku tego bohatera: błazeńskiego, otyłego sługi, kontrastującego w każdym względzie ze swym panem. Brzozowski, choć niekiedy sceptyczny, wierzy w spełnienie idei Don Kichote’a. Doskonale rozumie się z nim, wspiera go z całych sił i współczuje, gdy Dulcynea okazuje się chłopką, a nie księżniczką, wreszcie ani na chwilę nie opuszcza go w chwili śmierci. Jest w tej postaci coś z prostodusznego ucznia i najwierniejszego przyjaciela” – ocenił rolę Tomasz Konina. Aktor wcielił się także w postać Szarlatana w „Woyzecku” Büchnera, ekspresyjno-symbolicznym przedstawieniu Mariusza Grzegorzka; podobnie niejednoznacznie, z dystansem zbudował kilka ról w okrutnej przestrzeni „Anatomii Tytusa. Fall of Rome” Heinera Müllera w reż. Wojtka Klemma.
W teatrze
W repertuarze
- Schron przeciwczasowy
- Opera za trzy grosze - *Walter
- Marzenia polskie / Les rêves polonais
- Sen nocy letniej - Egeusz
- Trąbka do słuchania
- Reduty - czytanie performatywne
- Pijacy - Lusztykiewicz **
- Wróg ludu - Kapitan Horster
Pozostałe
- interlinia_opera albo nadprzestrzenne prosiaki kontratakują 2- CZYTANIE PERFORMATYWNE
- Wiśniowy sad
- Szczęście Kolombiny
- W poszukiwaniu straconego czasu
- Głębiej - **
- Nadchodzi chłopiec
- Sen nocy letniej - Tomasz Dzióbek
- Trylogia - ATAMAN; KOMPAN KMICICA; MURZYN RADZIWIŁŁA; KETLING OF ELGIN **
- Król Ubu - Armia polska / - Bolesław; gen. Łaski; Wpas; Wsłup **
- Woyzeck - SZARLATAN
- Anatomia Tytusa Fall of Rome - SYN / GOT / TRUP
- Wesele hrabiego Orgaza - Prochryst; Szwajcarka; Dziennikarz 04
- Piekarnia - Sprzedawca gazet Schmitt; Pan Bolke
- Oresteja - Obywatel 1
- Oczyszczenie - Policjant
- Trzy stygmaty Palmera Eldritcha - Norm Schein
- Zaratustra - Król Lewy
- Tango Gombrowicz - Baron; Jedna z postaci w Grupie Polaków; Grupie Melomanów; Grupie Studentów; Grupie Krytyków
- Mistrz i Małgorzata - Afraniusz
- Spaghetti i miecz - Przewodnik
- Kariera Artura Ui - James
- Lunatycy - Huguenau czyli Rzeczowość - Dr Flurschutz
- Faust cz.I - Chłop; Zły Duch
- Romulus Wielki - Jedna z postaci w Chórze Germanów
- Peer Gynt - Gość weselny; Troll; Małpa
- Lunatycy - Esch; czyli Anarchia - Lohnberg
- Don Kichote - Sanczo Pansa
- Reformator - Pacjent III
- Zdrada - Kelner
- Wujaszek Wania - Parobek
- Kalkwerk - Höller
- Malte albo Tryptyk marnotrawnego syna - Klein; Lekarz II
- Ślub - Dostojnik - Zdrajca III
- Fortynbras się upił - Hamlet
- Bracia Karamazow - Kałganow
- Mocarze - Zesłaniec
- Słuchaj, Izraelu! - Bas I; Ryksiarz II; Chasyd
- Don Juan albo Kamienny Gość - Pietrek
- Albertusy i komedia rybałtowska nowa z r. 1615 - Jedna z postaci
- Kaspar - Jeden z Kasparów
- Republika marzeń - Subiekt
- Dwaj panowie z Werony - Zbójca; Flavio
- Dom; który zbudował Jonathan Swift - Błazen
- Zemsta - Śmigalski
- Termopile polskie - Mamonow; Oficer I; Chłop; Żołnierz polski i rosyjski