Zespół aktorski

Aktorzy

Mikołaj Kubacki

Mikołaj Kubacki

Absolwent Wydziału Aktorskiego Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie

1.02.2019 – Narodowy Stary Teatr, Kraków

Najlepszy aktor młodego pokolenia wybrany głosami publiczności w krakowskim plebiscycie All in UJ, „Chodźże do Teatru”. W Starym Teatrze zadebiutował w medytacji teatralnej „Nic” w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego. Na deskach narodowej sceny możemy zobaczyć go także w tytułowej roli w spektaklu „Nadchodzi chłopiec” w reżyserii Marcina Wierzchowskiego, gdzie „Spotykamy bohaterów w sytuacji wyjątkowo osobistej. Ludobójstwo staje się bliskie cierpieniu jednostki, a przywołana historia zdaje się ostrzegać przed tym, aby nie traktować masowej zagłady jak setek tysięcy <> (…) Czy czternastoletni Tong-Ho, który nie odnajduje przyjaciela wśród poległych, może nie wzruszać, mimo odległości dzielącej nas na mapie?” (Michał Osadnik). Obok tych spektakli Mikołaj Kubacki intryguje również w nawiązującym do teatru Schaefferowskiego „Aktualnym stanie świata” Karola Klugowskiego, pokazywanym w Starym Teatrze w ramach „Niepodległości”, a także w „Królestwie” Remigiusza Brzyka, gdzie wciela się w rolę pomywacza, dublując nestorów polskiej sceny – Krzysztofa Globisza i Jana Peszka. Aktora podziwiać można także w nagradzanych „Pannach z Wilka” w reżyserii Agnieszki Glińskiej.

Uznanie publiczności zdobył dzięki spektaklom dyplomowym – „prawie my” w reżyserii Marcina Wierzchowskiego oraz „#Gwałt na Lukrecji” w reżyserii Marcina Libera, o którym Łukasz Gazur pisał „podoba mi się energia, zadziorność, gierki z teatrem Szekspirowskim. Ciekawa to obietnica na przyszłość” („Dziennik Polski”).Spektakl inspirowany poematem Szekspira dotknął wrażliwej problematyki przemocy seksualnej wobec kobiet „Kiedy Dawid Chudy i Mikołaj Kubacki rozpoczynają swoją tyradę dominacji stereotypowych samców, wściekłe uderzenie w blachę i metalowy huk (…) wydaje się równie wymowny, co agresywna sekwencja krzyków” pisała Joanna Raba, zwracając uwagę na dźwiękową tkankę spektaklu (Teatr dla wszystkich online).

W nostalgicznym spektaklu dyplomowym „prawie my” w reżyserii Marcina Wierzchowskiego aktor opowiada historię własnych rodziców. „W opowieściach studentów urok mają zarówno siermiężny czas schyłku komuny, jak i szalone lata dziewięćdziesiąte, w których świat stał się szerszy i bardziej kolorowy. (…) Aktorzy postaci swoich rodziców rysują grubą kreską, podkreślając charakterystyczne gesty czy sposób mówienia. W spektaklu dominuje strategia «przedstawiania» – pokazywania sytuacji, opowiadania o nich z pewnego dystansu, bez budowania głębokich psychologicznych postaci (Zuzanna Berendt, Internetowy Magazyn „Teatralia” nr 221/2018).

Mikołaj Kubacki występował także w Salonie Poezji Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie, którym uczczono 75-lecie powstania Teatru Rapsodycznego: „studenci prof. Doroty Segdy, studenci III roku aktorstwa (…) mówili fragmenty «Rzeczy o wolności słowa» Cypriana Kamila Norwida, mówili wybornie, jakby się niewiele zmieniło od tamtego dalekiego 1 listopada” relacjonował Paweł Głowacki („Dziennik Polski”).
W spektaklu Teatru Telewizji TVP „Człowiek, który zatrzymał Rosję” aktor wcielił się w postać Maksymiliana Wrońskiego: „to kameralna opowieść o potędze ludzkiego umysłu, dla której tło stanowi pełna determinacji walka wywiadów i wszechobecne przeczucie nadciągającej klęski” (Marta Odziomek, „Gazeta Wyborcza Katowice” online).

Aktor miał również okazję zadebiutować na dużym ekranie w filmie „Fanatyk” (reż. Michał Tylka), gdzie wcielił się w główną rolę Jakuba Gałeckiego (Anona). Podczas dwóch ostatnich lat wziął udział w wielu produkcjach filmowych, wyreżyserowanych przez uznanych twórców: Kasię Adamik, Wojciecha Smarzowskiego, Stevena Oritta, Michała Rosę.

W teatrze

Pozostałe