Repertuar

Nic

Nic

Reż. Krzysztof Garbaczewski
Duża Scena
ul. Jagiellońska 1

Data
premiery

28.03
2019

daty
wystawiania

  • 28.03
    2019
  • 29.03
    2019
  • 30.03
    2019
  • 31.03
    2019
  • 04.04
    2019
  • 05.04
    2019
  • 06.04
    2019
  • 23.05
    2019
  • 28.05
    2019
  • 29.05
    2019
  • 17.09
    2019
  • 18.09
    2019
  • 16.10
    2019
  • 17.10
    2019
  • 18.10
    2019
  • 14.12
    2019
  • 15.12
    2019
  • 10.03
    2020
  • 11.03
    2020
  • 12.03
    2020
  • 18.03
    2020
  • 21.04
    2020
  • 22.04
    2020
  • 23.04
    2020
  • 04.09
    2020
  • 20.11
    2020
  • 21.11
    2020
  • 22.11
    2020
  • 16.12
    2020
  • 17.12
    2020
  • 22.10
    2021
  • 23.10
    2021
  • 25.02
    2022
  • 26.02
    2022
  • 27.02
    2022
  • 31.05
    2023
  • 01.06
    2023
  • 02.06
    2023

czas
trwania

2 godz. 10 min.

Medytacja teatralna inspirowana Czarnym kwadratem na białym tle Kazimierza Malewicza, poezją Bolesława Leśmiana, książkami Nic-nic Janusza Palikota, Kairos Cezarego Wodzińskiego, Mount Analogue René Daumala i myślą U.G. Krishnamurtiego

W księżycowy wniknąć chłód,
Wejść w to srebro na wskroś złote,
W niezawiły śmierci cud
I w zawiłą beztęsknotę!

Był tam niegdyś czar i śmiech,
Tłumy bogów w snów obłędzie —
Było dwóch i było trzech —
Lecz żadnego już nie będzie!

(Bolesław Leśmian, „Wiersz księżycowy”, fragment)

Pośrodku sceny ogromne blejtramy przedstawiające biel tła z obrazu Malewicza na przekór autorowi ruszają z miejsca, ciągnięte na powrozie przez Krzysztofa Zawadzkiego-Orfeusza. Zionącą wewnątrz pustkę, która zastąpiła enigmatyczną statyczność słynnego czarnego kwadratu, wypełniają dynamiczne projekcje multimedialne i pokazy laserowe, które korespondują ze wszechobecną poezją i fragmentami filozoficznych dywagacji w wyrazistej aktorskiej interpretacji. Ciszę, którą przejmująco obrazuje pozbawiona głosu ofiara w obozowym pasiaku (gościnnie Olga Belinskaia), rozbija przerażająco wymowny rap. W jednej z pierwszych sekwencji spektaklu Roman Gancarczyk do wtóru granej przez siebie minimalistycznej kompozycji mówi Miłoszowskiego „Orfeusza i Eurydykę”. Spektakl rozpoczyna więc zejście do Hadesu, gdzie Eros i Tanatos nierozłącznie się ze sobą splatają. Krzysztof Garbaczewski w atrakcyjnej formie proponuje widzom zaglądanie pod podszewkę rzeczywistości, podróż w rejony, które dotknąć i opisać może tylko poezja. Reżyser i autor adaptacji brawurowo łączy poezję Leśmiana, Miłosza i Celana, filozofię Heideggera i duchowość Wschodu, znajdującą wyraz m.in. w rozbudowanych układach choreograficznych. Przede wszystkim jednak dumne rojenia awangardy o wyrażeniu absolutu przez sztukę zderza z prozą cielesnej egzystencji, nieuchronnie zmierzającej ku śmierci, i przede wszystkim – niepojętą grozą Holokaustu, po którym pozostaje już tylko milczenie.

Nic jest spektaklem, który ogląda się z fascynacją i ciekawością (…). Bo jest uniwersalną opowieścią o powadze spraw ostatecznych, momencie krytycznym, po którym zostaje «nic». Warto się zanurzyć w tę formalnie skonstruowaną opowieść.”

Łukasz Gazur, „Dziennik Polski” nr 77

„Słuchanie tej poezji to duża przyjemność (zwłaszcza gdy mówi Roman Gancarczyk), a też niespodzianka, bo obecnie w teatrze rzadko się słyszy wiersze. Ale Nic to nie współczesna mutacja Teatru Rapsodycznego; mamy nie tylko zachwycać się pięknem słowa – słowo jest przecież wprzężone w gęsty świat sceniczny, atakujący wieloma bodźcami.”

Joanna Targoń, „Gazeta Wyborcza – Kraków” online

 

Nagrody i wyjazdy:

  • 2020 – IV Festiwal Scenografii i Kostiumów „Scena w budowie”, Centrum Spotkania Kultur, Lublin
 

obsada

** rola dublowana

Twórcy


Warning: file_get_contents(http://vimeo.com/api/v2/video/330757922?dnt=1&app_id=122963.php): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 404 Not Found in /wp-content/themes/stary-teatr/single-repertuar.php on line 159
Nic - video