Repertuar
Genialna przyjaciółka
Reż. Ewelina Marciniak
ul. Starowiślna 21
najbliższe spektakle
-
18.02
18:00 -
19.02
18:00-
Napisy w języku angielskim
-
-
30.03
18:00
Mieszkamy na ognistej kuli, Lenu. Jej powierzchnia ochłodziła się i unosi się na powierzchni lawy, na niej budujemy domy, ulice i mosty. Co jakiś czas lawa wypływa z Wezuwiusza albo jest przyczyną trzęsienia ziemi, które niszczy wszystko. Wszędzie są mikroby, od których ludzie chorują i umierają. Toczy się wojna. Wszechobecna bieda wykoślawia ludzkie charaktery. W każdej chwili może się zdarzyć coś, co przyprawi cię o takie cierpienie, że zabraknie Ci łez, zanim skończysz je odczuwać. A ty co robisz ?
Elena Ferrante, „Genialna przyjaciółka”
W czułej historii przyjaźni Eleny i Lily w skrupulatny oraz intymny sposób Ferrante opisuje naturę kobiecości, a właściwie fenomen kobiecej wrażliwości. Tej kojarzonej z intuicją i emocjonalnością – najczęściej deprecjonowaną. W „Genialnej przyjaciółce” kobieca wrażliwość to także dojrzewająca świadomość procesów społecznych zachodzących w środowisku głównych bohaterek. Dwie przyjaciółki Elena i Lila nie mogły być bardziej różne od siebie. Jedna introwertyczna, konformistyczna i dążąca do celu; druga wyzywająca, dumna i nieprzewidywalna. Dorastają w ubogiej dzielnicy w Neapolu w latach pięćdziesiątych. Podczas gdy Elena ma dostęp do edukacji, Lila musi w młodym wieku podjąć decyzje o małżeństwie. Przez całe życie obie próbują przeciwstawić się miejscu, z którego pochodzą, chcą żyć inaczej niż ich matki, ciotki i kuzynki. Dla awansu społecznego przyjmują radykalnie odmienne strategie. Czy można uciec od biedy? W historię kształtowania się europejskiego społeczeństwa widzianą oczami Eleny i Lily wpisane są rzeczy. Te sentymentalne – porzucone lalki, pożyczone książki, niebieskie zakładki i te obiecujące lepsze nowe życie – pralka, telewizor i buty Cerullo. Modne obuwie mające spełnić kapitalistyczny sen o wielkich możliwościach dla każdego. Czy Elena i Lila swoją unikatową wrażliwością, pielęgnowaną dzięki przyjaźni, potrafią uchronić siebie i innych od cierpienia? I co na to mężczyźni – od lat z łatwością odnajdujący się w przemocowym świecie? Czy dzięki historii Eleny i Lily mogą dostać drugą szansę?
Elena Ferrante zainspirowała mnie do opowiedzenia nie tylko o emancypacji kobiet w zdominowanym przez mężczyzn świecie, ale też do osobistej próby przyjrzenia się jak kobieca inteligencja/ intuicja radzi sobie ze współczesną Europą pełną kontrastów i niesprawiedliwości społecznej.
Ewelina Marciniak
Nieoczywista, zmienna w napięciach, na przemian czuła i bezlitosna. „Genialna przyjaciółka” jest jednym z najbardziej zmysłowych spektakli jakie widziałam ostatnio w teatrze. […] Paruszyńska-Czacka i Staniec tworzą na scenie Starego zjawiskowy duet – Marciniak obsadziła w rolach przyjaciółek dwie trzydziestotrzylatki, starsze od swoich bohaterek w każdym z momentów scenicznej akcji. Wiek nie ma tu jednak znaczenia – aktorstwo, jakie prezentują na scenie Starego, jest nie tyle wcielaniem się w postać, co rodzajem powrotu do samej siebie z przeszłości, zanurzeniem się w zmienność kontekstów i napięć.
Magda Piekarska, Notatnik teatralny
W dniach 25, 26, 27 i 28 września 2024:
– rolę Juliusza Chrząstowskiego zagra Roman Gancarczyk
– rolę Michała Majnicza zagra Maciej Charyton
Spektakl rekomendowany dla widzów od 16 roku życia.
W spektaklu występuje opis przemocy seksualnej, pojawiają się wulgaryzmy. W przedstawieniu wykorzystano wysokie dźwięki oraz sztuczny dym. W jednej ze scen aktorzy palą papierosy.
Podczas sceny finałowej, która odbywa się we foyer, nie ma możliwości opuszczenia teatru.
Nagrody i wyjazdy:
2024 – 64. Kaliskie Spotkania Teatralne
Małgorzata Zawadzka – Grand Prix za rolę matki Eleny
Anna Paruszyńska – Czacka – wyróżnienie za rolę Eleny
2024 – 44. Warszawskie Spotkania Teatralne
2023 – 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia, Kraków
Nagroda : Wacław Zimpel w kategorii Muzyka tworzona na żywo
Dostępność dla osób z niepełnosprawnościami:
Budynek Sceny Kameralnej niestety nie jest dostępny dla osób poruszających się na wózku. Do wnętrza teatru prowadzą schody.
Na widowni nie ma miejsc dostosowanych do potrzeb osób poruszających się na wózku.
W budynku nie ma toalety dla osób poruszających się na wózku. Do toalet prowadzą schody. Jedna z toalet posiada udogodnienia takie jak poręcze. Będą one wsparciem dla seniorów z ograniczoną mobilnością i osób poruszających się przy pomocy kuli lub laski.
Na całej widowni jest rozłożona pętla indukcyjna. Dzięki niej widzowie i widzki z aparatami słuchowymi mogą wyraźniej i bardziej komfortowo odbierać dźwięki ze sceny.
Więcej informacji w zakładce: Teatr bez barier
Przepraszamy za liczne bariery. Dążymy do większej dostępności przestrzeni.
Zapraszamy do kontaktu: Katarzyna Peplinska-Pietrzak, e-mail: dostepnosc@stary.pl, tel./SMS: 504 859 246
obsada
Twórcy
- Ewelina Marciniak Reżyseria
- Małgorzata Czerwień Scenariusz i dramaturgia
- Natalia Mleczak Scenografia i kostiumy
- Wacław Zimpel Muzyka
- Ramona Nagabczyńska Choreografia
- Szymon Kluz Reżyseria świateł
- Katarzyna Gaweł Inspicjent/Sufler
- Alina Pawłowska-Zampino, Lucyna Rodziewicz-Doktór Przekład
- Małgorzata Czerwień, Katarzyna Gaweł Asystentki reżyserki