Repertuar

Obywatelka Kane

Obywatelka Kane

Jolanta Janiczak
Reż. Wiktor Rubin
Duża Scena
ul. Jagiellońska 1

Data
premiery

28.11
2021

daty
wystawiania

  • 28.11
    2021
  • 04.12
    2021
  • 05.12
    2021
  • 09.01
    2022
  • 11.01
    2022
  • 12.01
    2022
  • 15.01
    2022
  • 16.01
    2022
  • 10.03
    2022
  • 11.03
    2022
  • 12.03
    2022
  • 13.03
    2022
  • 21.12
    2022
  • 22.12
    2022
  • 17.02
    2023
  • 18.02
    2023
  • 19.02
    2023
  • 12.03
    2024
  • 13.03
    2024
  • 14.03
    2024

czas
trwania

1 godz. 40 min.

Głośny film Orsona Wellesa z 1941 Obywatel Kane to historia amerykańskiego magnata prasowego, którego pierwowzorem był William Randolph Hearst, niekryjący się ze swoim bogactwem i republikańskimi poglądami. Obywatelka Kane, spektakl Jolanty Janiczak i Wiktora Rubina, inspirowany jest historią jego wnuczki. Dwudziestoletnia studentka, Patty Hearst, została porwana w 1974 roku przez tajemniczą grupę SLA, kojarzoną z lewicowym terroryzmem, do której dołączyła i wraz z jej członkami wzięła udział w napadzie na bank i innych akcjach wymierzonych w porządek społeczny ufundowany między innymi przez jej rodzinę. Autorzy spektaklu przez pryzmat tej historii przyglądają się mechanizmom nieumiejętności rozpoznania własnych emocji, motywacji i pragnień. Stare formy kultury – obecne pod postacią dzieł sztuki, wynoszonych w ostatniej scenie filmu Obywatel Kane – nie mogą wyrazić współczesnych splątanych, zagłuszanych, sprzecznych emocji i uczuć, w których się gubimy, dla których ciągle szukamy wyrazu, żeby lepiej zrozumieć siebie i rzeczywistość. Patty Hearst jak kameleon świetnie odnajduje się tak w roli dziedziczki fortuny jak i terrorystki, walczącej z dziedzictwem swojej rodziny. W kontrze wobec dziadka proponuje aktywistyczny rodzaj obywatelstwa, gdzie nie ma już czasu, by czekać aż rzeczywistość naprawi się sama.

„Chcę świadków, nie widzów” – mówi Marta Ścisłowicz. Partycypacyjny charakter spektaklu fantastycznie współgra z jego wymową. Przedstawienie prowokuje dając możliwość wykrzyczenia swoich frustracji do mikrofonu, opuszczenia miękkiego fotela i udania się na scenę, by w geście solidarności pobyć z marzycielami o lepszym jutrze. (…) Uświadamiane są publiczności ich lęki, zahamowania, wygodnictwo i hipokryzja. Fakt, jest to nieprzyjemne, wykraczające poza strefę komfortu. Lecz przecież nie na darmo Tadeusz Kantor powiedział, że do teatru nie wchodzi się bezkarnie…

Zofia Kowalska „Teatr dla wszystkich”

 

Spektakl dla widzów dorosłych.

W spektaklu występuje nagość oraz tematyka przemocy i terroryzmu. Aktorzy nawiązują bezpośrednią interakcję z widzami. Na scenie pojawia się duża liczba sztucznej broni.

Spektakl został przyjęty do 28. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.