Zespół aktorski
Aktorzy
Marta Ojrzyńska (gościnnie)
Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie /2004/
15.02.2005 – Narodowy Stary Teatr, Kraków
To osobowość sceniczna, obok której nie sposób przejść obojętnie – silny, nieco chrapliwy głos i charakterystyczna mimika predestynują ją do grania wyrazistych postaci z charakterem, takich jak Natasza z „3Sióstr”, dzięki której „Perceval wprowadza do swojej wersji dramatu Czechowa aktualny wątek starzejącej się Europy i nowej emigracji” (Tomasz Miłkowski, „Dziennik Trybuna”), a także Tytania, która zarządza oniryczno-wirtualną rzeczywistością „Snu nocy letniej” Krzysztofa Garbaczewskiego. W Starym Teatrze zadebiutowała w „KOMPOnentach” Michała Borczucha i brała udział w jego kolejnych realizacjach. Była Tunią w „Wielkim człowieku do małych interesów”, Lotą I w „Werterze”, Agnes w „Brand. Miasto. Wybrani” i przede wszystkim elektryzującą modliszką-dzieckiem – Lulu w dramacie Wedekinda. W „Aktorach prowincjonalnych. Sobowtór” – zrealizowanych w trakcie pandemii – „wygłasza credo Konrada o niepotrzebnej paplaninie na temat Polski (…). Słyszymy autorytarnie i zarazem artystowsko brzmiącą opinię, że nie wszyscy mają prawo wypowiadać się na skomplikowane narodowe tematy. (…) Ojrzyńska śpiewa do muzyki «Yesterday» The Beatles. Zresztą znakomicie, a wymowa jest następująca: treści, a może marzenia, związane z dyskusją o Polsce, były istotne, jednak ten czas minął” (Jacek Cieślak, „Teatr” online). Brawurowo zagrała także w spektaklu o ewolucji – „Chaos pierwszego poziomu” Mateusza Pakuły (w dublurze z Małgorzatą Zawadzką), z ogromnym wdziękiem i dystansem do siebie wcielając się w postać… komórki jajowej.
Inne świetne role Ojrzyńskiej w Starym Teatrze to przede wszystkim koncertowo zagrana, wiecznie naćpana Andrea, stylizowana na Amy Winehouse, w „Factory 2” Lupy, schizofrenicznie rozdwojona Maria Brigitte Frank / Maryja Królową Polski w „Poczcie Królów Polskich” Garbaczewskiego, udzielająca chrztu Mieszkowi I (Justyna Wasilewska) po niemiecku czy ekshibicjonistyczna Helena w „Akropolis” Twarkowskiego. O relacji tej ostatniej ze scenicznym Parysem (Bogdan Brzyski), Joanna Targoń („Gazeta Wyborcza”) napisała: „są przekonujący jako skazani na siebie kochankowie. Każdy z aktorów ma chwilę, w której patrzy się na niego i słucha z przyjemnością”.
Jako Aktorka kabaretowa/Róża Luksemburg współtworzyła sukces spektaklu „Bitwa warszawska 1920”, gdzie nawiązując do filmu Hoffmana retorycznie pyta publiczność: „czy chcielibyście, żeby Natasza was tak zagrała?”. Aktorka wzięła także udział w kolejnym spektaklu w reżyserii Moniki Strzępki, wielokrotnie nagradzanej „nie-boskiej komedii. WSZYSTKO POWIEM BOGU!”, gdzie brawurowo wcieliła się w rolę Przechrzty/Cepelii Winy, prawnuczki wyemancypowanych chłopów, skazanej na pracę przy obsłudze kserokopiarki.
W porywającym inscenizacyjnie „Hamlecie” Krzysztofa Garbaczewskiego zagrała role Rosencrantza oraz Heleny Modjeskiej, wprowadzającej Konrada Swinarskiego (Szymon Czacki) w tajniki sceny, będąc zarazem nośnikiem znaczących pytań: „O czym jest «Hamlet»? Kto go jeszcze czyta, ogląda, rozumie” (Olga Katafiasz, teatralny.pl).
Poza tym Ojrzyńska sama reżyseruje (nagradzany spektakl „Molly B.” wg Joyce’a oraz „Brzeg-Opole” w warszawskiej Starej ProchOFFwni) i bierze udział w wielu innych projektach, np.: „Lepiej tam nie idź” Borczucha w ramach Wielkopolskich Rewolucji, „Paradiso” w Łaźni Nowej czy „Kamienne niebo zamiast gwiazd” Krzysztofa Garbaczewskiego w Muzeum Powstania Warszawskiego. (afw, sza)
Nagrody
2015 – Nagroda im. S. Wyspiańskiego
W teatrze
W repertuarze
- Sen nocy letniej - Tytania
- 3SIOSTRY - *
- nie-boska komedia. WSZYSTKO POWIEM BOGU! - PRZECHRZTA / CEPELIA WINY **
Pozostałe
- Wnętrze
- Przestrzenie
- Aktorzy prowincjonalni. Sobowtór
- Chaos pierwszego poziomu - **
- Bitwa warszawska 1920 - AKTORKA KABARETOWA / RÓŻA LUKSEMBURG **
- Hamlet - ROSENCRANTZ **
- Akropolis - Anioł II; Helena; Lia
- Poczet Królów Polskich - Maria Brigitte Frank; Maryja Królowa Polski
- Śmierć i zmartwychwstanie świata - Gołąb Rosół
- Brand. Miasto. Wybrani - Agnes
- Chopin kontra Szopen - Prezenterka
- Werter - Lota I
- Factory 2 - Andrea
- Lulu - Lulu
- Przedtem/Potem - Ruda Kobieta
- Ósmy dzień tygodnia - Dziewczyna
- KOMPOnenty - Ulka
- Wielki człowiek do małych interesów - Tunia
- Sinobrody - nadzieja kobiet - Niewidoma