Repertuar

3SIOSTRY

3SIOSTRY

Anton Czechow
Reż. Luk Perceval
Duża Scena
ul. Jagiellońska 1

Data
premiery

15.05
2021

czas
trwania

1 godz. 50 min

Bilety

80 zł
normalny
50 zł
ulgowy
kup bilet

Podróż do Moskwy przestała być problemem, od kiedy do stolicy Rosji można polecieć za 99 euro. Dzisiaj córki generała Prozorowa, bohaterki dramatu Czechowa nie tęsknią już za Moskwą, ale za minionym czasem młodości. Tanie linie nie kursują w tym kierunku, można się tam dostać jedynie na pokładzie własnej, zawodnej pamięci. W wizji Luka Percevala „Trzy siostry” to portret starzejącej się Europy, która nie chce się poddać upływowi czasu. Rutynę codziennego życia tytułowych bohaterek przerywa próba przywołania wydarzeń z przeszłości. W metaforycznym domu opieki starzejąca się Europa konfrontuje się z nową energią imigrantów. Co wynika z tego spotkania? Jakie są polityczne i społeczne konsekwencje starzenia się całych społeczeństw? Jak radzimy sobie ze starością, utratą pamięci, idealizowaną przeszłością? Temat przemijania, charakterystyczny dla dramaturgii Czechowa, nigdy nie był tak aktualny, jak dzisiaj, kiedy wali się stary porządek świata, a nowy jeszcze się nie wykształcił. Pandemia dodała do problematyki starzenia się i przemijania jeszcze jeden aspekt: izolację osób starszych. Siostry Prozorow są rozbitkami czasu, zamkniętymi na wyspie pamięci. Żyją przeszłością, niezdolne do konfrontacji z teraźniejszością. Czego się boją i za czym tęsknią? Czego my sami się boimy i za czym tęsknimy?


W oryginale schyłkowe trwanie dotyczy egzystencji konkretnych ludzi, a zarazem odchodzącej (…) klasy społecznej – rosyjskiej szlachty, u Percevala staje się jakby mechanizmem odgrywania z wygasającej pamięci ciągle tego samego scenariusza, kulturowego wzorca, zapatrzenia w niego – i zarazem w siebie, bo bez kulturowego wzorca nie ma i nas. Wszyscy grają więc przed wielkim lustrem – największym, a zarazem chwilami jakby niewidzialnym elementem scenografii (…). Zwierciadło potrafi jednak zamazać sceniczną rzeczywistość, nagle przypomnieć o swoim istnieniu, gdy rozedrga się w rytm wciągającej muzyki (…).

 

Witold Mrozek, „Gazeta Wyborcza”

 

Spektakl dla widzów dorosłych.

Twórcy