Repertuar
Wymazywanie
Reż. Klaudia Hartung-Wójciak
ul. Starowiślna 21
Data
premiery
2022
daty
wystawiania
- 18.06
2022 - 19.06
2022 - 21.06
2022 - 22.06
2022 - 14.10
2022 - 15.10
2022 - 16.10
2022 - 17.12
2022 - 18.12
2022 - 09.02
2023 - 10.02
2023 - 11.02
2023 - 18.05
2023 - 19.05
2023 - 20.05
2023
czas
trwania
„Wymazywanie” to spektakl o mechanizmach pamięci i rozpamiętywaniu, wspominaniu, dopominaniu i odpominaniu, w którym rozmaite obrzędy przeszłości nie chcą ustać, a im bardziej nazywane są „martwymi”, tym bardziej żyją osobliwym, własnym życiem. Podążając za konkretem, materialnością czy nieuchwytnością szczegółu – spojrzenia sióstr, szyja i kark matki, segregatory firmy Leitz, stiuki dziecięcej willi – twórcy i twórczynie przedstawienia odtwarzają obrazy z Bernharda w seriach powtórzeń, zapętleń i zapożyczeń.
Thomas Bernhard przetrzymał „Wymazywanie” w szufladzie przez parę lat, by powieść ukazała się jako ostatnia. Chciał nadać monologowi Franza Muraua, odcinającego się od nazistowskiej przeszłości Austrii i własnej rodziny, rangę testamentu. Dwadzieścia jeden lat po pierwszym i jak dotąd ostatnim w Polsce wystawieniu najgłośniejszej powieści Bernharda, w reż. Krystiana Lupy, realizatorki i realizatorzy spektaklu próbują włączyć w „Wymazywanie” inne głosy, w tym kobiecą perspektywę, przechwycić jego formalną nadmiarowość, podejmując z nią grę nie tylko w dramatycznym monologu, ale też w organizacji przestrzeni, ruchu ciał, muzyki.
Twórcy rozpisali monolog wewnętrzny Franza-Josefa Muraua na kilkanaście postaci – głównie kobiecych – przemieszczających się w delirycznym transie wokół okazałego truchła jelenia. Taki upiorny nieco landszaft gdzieś z lasów Górnej Austrii. Spoiwem fabuły uczyniła […] Hartung-Wójciak przeglądanie rodzinnego albumu. Z rodzinnych zdjęć, wprowadzanych Bernhardowymi powtórzeniami „Obraz wypełnia…”, wyłania się historia głównego bohatera od dzieciństwa po moment powrotu do prowincjalnego Wolfsegg. Inaczej niż w powieści głównego akcentu nie położono jednak na rozważaniach protagonisty w obliczu śmierci rodziców i brata, a na jego złożonych relacjach z żeńską częścią rodziny – zwłaszcza z matką i siostrami, wyjętymi jako żywo z Kubrickowego „Lśnienia”.
Paweł Zarychta, Dziennik Teatralny Kraków
W kompozycji muzycznej zostały wykorzystane cytaty liryczne i sample z nagrania głosu Ingeborg Bachmann oraz utworu Nicht wiedersehen! Gustava Mahlera.
obsada
- Ewa Kolasińska
- Aleksandra Nowosadko
- Przemysław Przestrzelski
- Roman Gancarczyk
- Alicja Wojnowska
- Małgorzata Biela (gościnnie)
- Paulina Puślednik
- Anna Paruszyńska - Czacka
- Filip Perkowski
- Małgorzata Zawadzka
Twórcy
- Klaudia Hartung-Wójciak Reżyseria
- Sława Lisiecka Przekład
- Klaudia Hartung-Wójciak, Iga Gańczarczyk, Witold Mrozek Scenariusz/dramaturgia
- Barbara Hanicka Scenografia
- Hanka Podraza Kostiumy
- Oskar Malinowski Choreografia
- Piotr Peszat Kompozycja
- Jędrzej Jęcikowski Reżyseria świateł
- Bartosz Lisik, Justyna Skoczek Przygotowanie wokalne
- Markéta Bocková Asystentka reżysera i dramaturga
- Ewa Wrześniak Inspisjent/sufler
- Justyna Skoczek, Dominika Peszko Wykonanie muzyki