Repertuar
Szewcy
Reż. Justyna Sobczyk
ul. Jagiellońska 1
„Nie będziemy gadać niepotrzebnych rzeczy, hej!” – słynna fraza z Szewców Witkacego w spektaklu Justyny Sobczyk staje się preludium niezwykłego koncertu na „3 maszyny do szycia, szydło i szpilor” w wykonaniu Sajetana – Michała Majnicza i dwóch Czeladników – Szymona Czackiego i Martyny Krzysztofik, którzy raz po raz skarżą się na trzecioplanowe role, które przypadły im w udziale w spektaklu. Wydobywając z nietypowych instrumentów dźwięki o różnym tempie i natężeniu, na tle ołtarza w kształcie mandali przyozdobionego butami aktorów Starego Teatru, skandują oni witkacowską frazę do momentu, kiedy w obszar gry wkraczają kolejni „nosiciele” witkacowskich ról (Małgorzata Zawadzka, Radosław Krzyżowski), a także aktorzy z niepełnosprawnościami, partnerujący zawodowcom na scenie, nieustannie ingerujący w żywą tkankę przedstawienia. Dynamiczny spektakl, oparty w dużej mierze na improwizacjach, oscyluje między prawdą bezpośredniego wyznania a literacką fikcją. Nawiązując do legendarnych inscenizacji dramatu w Starym Teatrze (m.in. poprzez obecność Krzysztofa Globisza w finale), stawia pytanie, kto i dlaczego może stać się aktorem i jaki jest sens tej pracy. Odejście od normy, odmowa podporządkowania się sytuacji scenicznej, znamionująca formę dramatu Witkacego, pozwala twórcom odsłonić maszynę kapitalizmu, w której teatr jest jednym z trybów produkowania społecznego uznania. Ten rodzaj społecznej maszynerii wciąż decyduje o tym, kogo w teatrze możemy oglądać i jakie grupy społeczne mogą w nim być reprezentowane.
Pod pewnymi względami „Szewcy” przypominają (…) próbę wejścia w szamański trans. Opartą i na poszukiwaniach właściwego rytmu i na eskalacji najbardziej gwałtownych emocji. Od „muzyki” stukających obcasów i maszyn do szycia do szalonej, wręcz punkowej kontestacji „but się rodzi” (kłaniają się też „Misiowie puszyści” Siekiery).
Łukasz Badula, kulturaonline.pl
Informujemy, że podczas spektaklu wykorzystywane jest światło stroboskopowe.
Spektakl bierze udział w III edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.
Wyjazdy:
2018 – występy gościnne, Teatr Stary, Lublin
2021 – 47. Tyskie Spotkania Teatralne –spektakl mistrzowski
obsada
- Szymon Czacki Czeladnik II
- Krzysztof Globisz Hiper-Robociarz
- Radosław Krzyżowski Księżna Irina Wsiewołodowna Zbereźnicka-Podberezka
- Michał Majnicz Sajetan Tempe
- Małgorzata Zawadzka Prokurator Robert Scurvy
- Martyna Krzysztofik, Monika Frajczyk (gościnnie) Czeladnik I **
- Anna Komorek Bosa Dziewczyna
- Ireneusz Buchich de Divan Fierdusieńko
- Paweł Kudasiewicz Gnębon Puczymorda
Twórcy
- Justyna Lipko-Konieczna dramaturgia
- Justyna Sobczyk, Justyna Lipko-Konieczna adaptacja
- Justyna Łagowska scenografia, kostiumy, reż. światła
- Dominik Strycharski muzyka
- Justyna Wielgus choreografia
- Ewa Wrześniak inspicjent, sufler, asystent reżysera