Repertuar

Szewcy
Reż. Justyna Sobczyk
ul. Jagiellońska 1
„Nie będziemy gadać niepotrzebnych rzeczy, hej!” – słynna fraza z Szewców Witkacego w spektaklu Justyny Sobczyk staje się preludium niezwykłego koncertu na „3 maszyny do szycia, szydło i szpilor” w wykonaniu Sajetana – Michała Majnicza i dwóch Czeladników – Szymona Czackiego i Martyny Krzysztofik, którzy raz po raz skarżą się na trzecioplanowe role, które przypadły im w udziale w spektaklu. Wydobywając z nietypowych instrumentów dźwięki o różnym tempie i natężeniu, na tle ołtarza w kształcie mandali przyozdobionego butami aktorów Starego Teatru, skandują oni witkacowską frazę do momentu, kiedy w obszar gry wkraczają kolejni „nosiciele” witkacowskich ról (Małgorzata Zawadzka, Radosław Krzyżowski), a także aktorzy z niepełnosprawnościami, partnerujący zawodowcom na scenie, nieustannie ingerujący w żywą tkankę przedstawienia. Dynamiczny spektakl, oparty w dużej mierze na improwizacjach, oscyluje między prawdą bezpośredniego wyznania a literacką fikcją. Nawiązując do legendarnych inscenizacji dramatu w Starym Teatrze (m.in. poprzez obecność Krzysztofa Globisza w finale), stawia pytanie, kto i dlaczego może stać się aktorem i jaki jest sens tej pracy. Odejście od normy, odmowa podporządkowania się sytuacji scenicznej, znamionująca formę dramatu Witkacego, pozwala twórcom odsłonić maszynę kapitalizmu, w której teatr jest jednym z trybów produkowania społecznego uznania. Ten rodzaj społecznej maszynerii wciąż decyduje o tym, kogo w teatrze możemy oglądać i jakie grupy społeczne mogą w nim być reprezentowane.
Pod pewnymi względami „Szewcy” przypominają (…) próbę wejścia w szamański trans. Opartą i na poszukiwaniach właściwego rytmu i na eskalacji najbardziej gwałtownych emocji. Od „muzyki” stukających obcasów i maszyn do szycia do szalonej, wręcz punkowej kontestacji „but się rodzi” (kłaniają się też „Misiowie puszyści” Siekiery).
Łukasz Badula, kulturaonline.pl
Role dublowane:
24, 25, 26 czerwca – Martyna Krzysztofik
Informujemy, że podczas spektaklu wykorzystywane jest światło stroboskopowe.
Spektakl bierze udział w III edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.
Wyjazdy:
2018 – występy gościnne, Teatr Stary, Lublin
2021 – 47. Tyskie Spotkania Teatralne –spektakl mistrzowski
obsada
- Szymon Czacki Czeladnik II
- Krzysztof Globisz Hiper-Robociarz
- Radosław Krzyżowski Księżna Irina Wsiewołodowna Zbereźnicka-Podberezka
- Michał Majnicz Sajetan Tempe
- Małgorzata Zawadzka Prokurator Robert Scurvy
- Martyna Krzysztofik, Monika Frajczyk (gościnnie) Czeladnik I **
- Anna Komorek Bosa Dziewczyna
- Ireneusz Buchich de Divan Fierdusieńko
- Paweł Kudasiewicz Gnębon Puczymorda
Twórcy
- Justyna Lipko-Konieczna dramaturgia
- Justyna Sobczyk, Justyna Lipko-Konieczna adaptacja
- Justyna Łagowska scenografia, kostiumy, reż. światła
- Dominik Strycharski muzyka
- Justyna Wielgus choreografia
- Ewa Wrześniak inspicjent, sufler, asystent reżysera
