Repertuar

Król umiera; czyli ceremonie

Król umiera; czyli ceremonie

Eugène Ionesco
Reż. Piotr Cieplak
Duża Scena
ul. Jagiellońska 1

Data
premiery

29.11
2008

daty
wystawiania

  • 01.12
    2008
  • 01.12
    2008
  • 01.12
    2008
  • 01.12
    2008
  • 01.12
    2008
  • 01.12
    2008
  • 02.12
    2008
  • 02.12
    2008
  • 02.12
    2008
  • 14.01
    2009
  • 15.01
    2009
  • 16.01
    2009
  • 17.01
    2009
  • 18.01
    2009
  • 23.01
    2009
  • 23.01
    2009
  • 23.01
    2009
  • 23.01
    2009
  • 10.02
    2009
  • 11.02
    2009
  • 12.02
    2009
  • 17.02
    2009
  • 17.02
    2009
  • 17.02
    2009
  • 11.03
    2009
  • 12.03
    2009
  • 21.03
    2009
  • 22.03
    2009
  • 21.04
    2009
  • 22.04
    2009
  • 30.06
    2009
  • 30.06
    2009
  • 30.06
    2009
  • 30.06
    2009
  • 30.06
    2009
  • 02.10
    2009
  • 09.10
    2009
  • 10.10
    2009
  • 11.10
    2009
  • 19.10
    2009
  • 21.10
    2009
  • 22.10
    2009
  • 16.11
    2009
  • 16.11
    2009
  • 16.11
    2009
  • 04.12
    2009
  • 05.12
    2009
  • 06.12
    2009
  • 08.12
    2009
  • 21.12
    2009
  • 21.12
    2009
  • 21.12
    2009
  • 21.12
    2009
  • 27.01
    2010
  • 28.01
    2010
  • 29.01
    2010
  • 18.02
    2010
  • 19.02
    2010
  • 20.02
    2010
  • 11.03
    2010
  • 11.03
    2010
  • 11.03
    2010
  • 14.05
    2010
  • 15.05
    2010
  • 16.05
    2010
  • 29.12
    2010
  • 30.12
    2010
  • 31.12
    2010
  • 18.01
    2011
  • 19.01
    2011
  • 20.01
    2011
  • 09.02
    2011
  • 10.02
    2011
  • 11.02
    2011
  • 12.02
    2011
  • 11.03
    2011
  • 12.03
    2011
  • 13.03
    2011
  • 19.05
    2011
  • 20.05
    2011
  • 21.05
    2011
  • 22.05
    2011
  • 05.11
    2011
  • 06.11
    2011
  • 07.02
    2012
  • 08.02
    2012
  • 09.02
    2012
  • 10.02
    2012
  • 16.10
    2012
  • 17.10
    2012
  • 18.10
    2012
  • 14.11
    2012
  • 15.11
    2012
  • 16.11
    2012
  • 06.03
    2013
  • 07.03
    2013
  • 08.03
    2013

czas
trwania

2 godz. 15 min. (bez przerwy)

ZOBACZ FRAGMENTYSPEKTAKLU NAKrólu; umrzesz pod koniec tego spektaklu. To – zdawałoby się – stoickie zdanie ze sztuki Ionesco dotyczy każdego z nas. Banał?Frazes? Owszem; póki mnie osobiście nie dotyczy. Póki nie o mnie mowa. A nawet wtedy; gdy przyjmiemy do wiadomości; że to Ja; że to po mnie; trudno stanąć twarzą w twarz. Uciekamy się do masek i ceremonii. Spektakl w Starym Teatrze to pochwała bogactwa i namiętności życia; a także obraz śmierci w jej wzniosłym i wyzwalającym wymiarze – zapowiada reżyser. Jest to także spektakl o starym Starym Teatrze i odchodzeniu jego legendy pod nieuchronnym naporem Nowych Czasów. Wszystko razem traktowane śmiertelnie serio; wywoła zapewne salwy śmiechu. Prasa o spektaklu: Gdy król umiera; wraz z nim umiera stary świat. Jerzy Trela [na zdjęciu]; Anna Polony; Anna Dymna; Dorota Segda cytują dawne role. Sama ich obecność; obecność arcymistrzów; ewokuje całą epokę. I nikt nie ma takiego prawa mówić tak prosto; grać tak prosto; tak prosto żegnać teatru znaczonego najważniejszymi nazwiskami polskich twórców kształtujących świadomość narodową. W scenie nawiązującej do ;;Wyzwolenia” Swinarskiego Polony wyjmująca z pudła rekwizytorskiego skrypt Muzy oraz Trela ciągnący po ziemi szablę Konrada to nie tylko pożegnanie starej formuły inscenizacyjnej; to pytanie Wielkiego Starego Teatru o to; co się z nami stało; o krwioobieg kulturowy; o dziedzictwo. Gdy Polony i Trela opuszczają scenę; ceremonia dobiega do mety. I zaczyna się metafizyka. Słychać płacz noworodka. Spektakl opowiadając sekret teatru opowiada sekret egzystencji. Mówi o nas; o człowieku – wieczystym aktorze na wielkim theatrum kreacji i przemiany form. O nieustannej karuzeli życia i śmierci. Cieplak mocą teatralnego kodu zwierza się z nowoczesnej melancholii; która wie; że wszystko; co stałe; rozpływa się w powietrzu. I osiąga rzadki dziś ton liryzmu; w którym nie ma ckliwości.» /”Karuzela dla dorosłych”; Barbara Hirsz; Trybuna nr 125; 29-05-2009/ Obrazowi świata sportretowanemu w powyższych przedstawieniach przeciwstawia się spektakl Piotra Cieplaka o odchodzeniu bohatera należącego jeszcze do porządku; w którym rządziły dynastie. W scenografii naśladującej nowoczesne przedstawienia; z taflą luster i tancerzami w wystudiowanych układach choreograficznych; zaaranżowane zostaje osobliwe pożegnanie; podczas którego król (Jerzy Trela); obie jego żony (Anna Polony i Anna Dymna) i pokojówka (Dorota Segda) snują wspomnienia; kłócą się i śpiewają piosenki. Żony jeszcze raz przedstawiają swoje racje; król jeszcze raz musi dokonać między nimi wyboru; szukając zrozumienia u pokojówki; a śpiewane piosenki okazują się fragmentami dawnych ról grających tu aktorów; czyli przypominaną w ten sposób tradycją Starego Teatru i uprawianej tam kiedyś sztuki. I tak we współczesnej scenerii i poniekąd w realiach dzisiejszego świata; z pokazem mody na czas żałoby po zmarłym królu; dokonuje się odejście – króla; tradycji i czasów dawnej świetności. W przestrzeni Starego Teatru spektakl musi robić ogromne wrażenie; bo Polony i Trela przechodząc po raz ostatni przez scenę i widownię; wspominają także miejsca naznaczone tradycją; związane z dawnymi spektaklami. Ciekawy jest portret miłości łączącej króla i drugą żonę; władcy otoczonego jej opieką i czerpiącego stąd soki życiowe. To autentyczna siła; coś więcej niż pożądanie pięknie wyglądających kochanków. /”Nasze najlepsze. O czym jest?”; Kalina Zalewska; Teatr nr 10; 01-10-2009/

 

obsada

** rola dublowana

Twórcy