Repertuar
Król umiera; czyli ceremonie
Reż. Piotr Cieplak
ul. Jagiellońska 1
Data
premiery
2008
daty
wystawiania
- 01.12
2008 - 01.12
2008 - 01.12
2008 - 01.12
2008 - 01.12
2008 - 01.12
2008 - 02.12
2008 - 02.12
2008 - 02.12
2008 - 14.01
2009 - 15.01
2009 - 16.01
2009 - 17.01
2009 - 18.01
2009 - 23.01
2009 - 23.01
2009 - 23.01
2009 - 23.01
2009 - 10.02
2009 - 11.02
2009 - 12.02
2009 - 17.02
2009 - 17.02
2009 - 17.02
2009 - 11.03
2009 - 12.03
2009 - 21.03
2009 - 22.03
2009 - 21.04
2009 - 22.04
2009 - 30.06
2009 - 30.06
2009 - 30.06
2009 - 30.06
2009 - 30.06
2009 - 02.10
2009 - 09.10
2009 - 10.10
2009 - 11.10
2009 - 19.10
2009 - 21.10
2009 - 22.10
2009 - 16.11
2009 - 16.11
2009 - 16.11
2009 - 04.12
2009 - 05.12
2009 - 06.12
2009 - 08.12
2009 - 21.12
2009 - 21.12
2009 - 21.12
2009 - 21.12
2009 - 27.01
2010 - 28.01
2010 - 29.01
2010 - 18.02
2010 - 19.02
2010 - 20.02
2010 - 11.03
2010 - 11.03
2010 - 11.03
2010 - 14.05
2010 - 15.05
2010 - 16.05
2010 - 29.12
2010 - 30.12
2010 - 31.12
2010 - 18.01
2011 - 19.01
2011 - 20.01
2011 - 09.02
2011 - 10.02
2011 - 11.02
2011 - 12.02
2011 - 11.03
2011 - 12.03
2011 - 13.03
2011 - 19.05
2011 - 20.05
2011 - 21.05
2011 - 22.05
2011 - 05.11
2011 - 06.11
2011 - 07.02
2012 - 08.02
2012 - 09.02
2012 - 10.02
2012 - 16.10
2012 - 17.10
2012 - 18.10
2012 - 14.11
2012 - 15.11
2012 - 16.11
2012 - 06.03
2013 - 07.03
2013 - 08.03
2013
czas
trwania
ZOBACZ FRAGMENTYSPEKTAKLU NAKrólu; umrzesz pod koniec tego spektaklu. To – zdawałoby się – stoickie zdanie ze sztuki Ionesco dotyczy każdego z nas. Banał?Frazes? Owszem; póki mnie osobiście nie dotyczy. Póki nie o mnie mowa. A nawet wtedy; gdy przyjmiemy do wiadomości; że to Ja; że to po mnie; trudno stanąć twarzą w twarz. Uciekamy się do masek i ceremonii. Spektakl w Starym Teatrze to pochwała bogactwa i namiętności życia; a także obraz śmierci w jej wzniosłym i wyzwalającym wymiarze – zapowiada reżyser. Jest to także spektakl o starym Starym Teatrze i odchodzeniu jego legendy pod nieuchronnym naporem Nowych Czasów. Wszystko razem traktowane śmiertelnie serio; wywoła zapewne salwy śmiechu. Prasa o spektaklu: Gdy król umiera; wraz z nim umiera stary świat. Jerzy Trela [na zdjęciu]; Anna Polony; Anna Dymna; Dorota Segda cytują dawne role. Sama ich obecność; obecność arcymistrzów; ewokuje całą epokę. I nikt nie ma takiego prawa mówić tak prosto; grać tak prosto; tak prosto żegnać teatru znaczonego najważniejszymi nazwiskami polskich twórców kształtujących świadomość narodową. W scenie nawiązującej do ;;Wyzwolenia” Swinarskiego Polony wyjmująca z pudła rekwizytorskiego skrypt Muzy oraz Trela ciągnący po ziemi szablę Konrada to nie tylko pożegnanie starej formuły inscenizacyjnej; to pytanie Wielkiego Starego Teatru o to; co się z nami stało; o krwioobieg kulturowy; o dziedzictwo. Gdy Polony i Trela opuszczają scenę; ceremonia dobiega do mety. I zaczyna się metafizyka. Słychać płacz noworodka. Spektakl opowiadając sekret teatru opowiada sekret egzystencji. Mówi o nas; o człowieku – wieczystym aktorze na wielkim theatrum kreacji i przemiany form. O nieustannej karuzeli życia i śmierci. Cieplak mocą teatralnego kodu zwierza się z nowoczesnej melancholii; która wie; że wszystko; co stałe; rozpływa się w powietrzu. I osiąga rzadki dziś ton liryzmu; w którym nie ma ckliwości.» /”Karuzela dla dorosłych”; Barbara Hirsz; Trybuna nr 125; 29-05-2009/ Obrazowi świata sportretowanemu w powyższych przedstawieniach przeciwstawia się spektakl Piotra Cieplaka o odchodzeniu bohatera należącego jeszcze do porządku; w którym rządziły dynastie. W scenografii naśladującej nowoczesne przedstawienia; z taflą luster i tancerzami w wystudiowanych układach choreograficznych; zaaranżowane zostaje osobliwe pożegnanie; podczas którego król (Jerzy Trela); obie jego żony (Anna Polony i Anna Dymna) i pokojówka (Dorota Segda) snują wspomnienia; kłócą się i śpiewają piosenki. Żony jeszcze raz przedstawiają swoje racje; król jeszcze raz musi dokonać między nimi wyboru; szukając zrozumienia u pokojówki; a śpiewane piosenki okazują się fragmentami dawnych ról grających tu aktorów; czyli przypominaną w ten sposób tradycją Starego Teatru i uprawianej tam kiedyś sztuki. I tak we współczesnej scenerii i poniekąd w realiach dzisiejszego świata; z pokazem mody na czas żałoby po zmarłym królu; dokonuje się odejście – króla; tradycji i czasów dawnej świetności. W przestrzeni Starego Teatru spektakl musi robić ogromne wrażenie; bo Polony i Trela przechodząc po raz ostatni przez scenę i widownię; wspominają także miejsca naznaczone tradycją; związane z dawnymi spektaklami. Ciekawy jest portret miłości łączącej króla i drugą żonę; władcy otoczonego jej opieką i czerpiącego stąd soki życiowe. To autentyczna siła; coś więcej niż pożądanie pięknie wyglądających kochanków. /”Nasze najlepsze. O czym jest?”; Kalina Zalewska; Teatr nr 10; 01-10-2009/
obsada
- Dorota Segda Julia
- Król
- Anna Dymna Królowa Maria
- Królowa Małgorzata
- Jacek Romanowski Lekarz
- Leszek Piskorz Strażnik **
Twórcy
- Andrzej Witkowski scenograf
- Jacek Gębura choreograf