Repertuar
Dom Bernardy A.
Reż. Alejandro Radawski
ul. Jagiellońska 1
Data
premiery
2018
daty
wystawiania
- 16.01
2018 - 17.01
2018 - 18.01
2018 - 20.01
2018 - 21.01
2018 - 14.02
2018 - 15.02
2018 - 16.02
2018 - 17.02
2018 - 18.02
2018 - 23.02
2018 - 24.03
2018 - 25.03
2018 - 27.03
2018 - 13.05
2018 - 15.05
2018 - 08.06
2018 - 09.06
2018 - 10.06
2018 - 15.11
2018 - 16.11
2018 - 17.11
2018 - 01.12
2018 - 02.12
2018 - 11.01
2019 - 12.01
2019 - 06.02
2019 - 07.02
2019 - 08.02
2019 - 30.03
2019 - 31.03
2019 - 23.11
2019 - 24.11
2019 - 23.04
2020 - 24.04
2020
czas
trwania
W Domu Bernardy A. Alejandra Radawskiego nie znajdziemy oswojonych przedmiotów, które kojarzą nam się z ciepłem domowego ogniska. Nie ma miękkich foteli ani sentymentalnych pamiątek, a okien nie zdobią śnieżnobiałe koronki firanek. Jedyne koronki opinają ciasno ciała bohaterek – usztywniają postawę trzech córek i służącej, trzymają je mocno za gardła, odzwierciadlając dłoń despotycznej matki, Bernardy Alby (Ewa Kolasińska), która z ich domu tworzy bezwzględne więzienie. Z początku mrok spowija pustą scenę, z której wyrastają cztery postumenty o zróżnicowanej wielkości, co wyraża panującą w domu hierarchię i jeszcze bardziej zawęża bohaterkom pole ruchu. Uczucie obcowania z przestrzenią, z której jedyną ucieczką jest śmierć, potęgują projekcje Marcina Koszałki prowadzące widza w głąb przegniłych piwnic domostwa, z których nie sposób się wydostać.
Sztuka Dom Bernardy Alby napisana przez Federica Garcię Lorkę tuż przed śmiercią – poeta zamordowany został w sierpniu 1936 roku, w miesiąc po wybuchu wojny domowej w Hiszpanii – od momentu prapremiery uważana była za symbol sprzeciwu wobec tyranii generała Franco.
Poprzez tę sztukę staram się pokazać życie ofiar ucisku, spełniających absurdalne, wynikające z systemu patriarchalnego, archaiczne rozkazy rodziny. Ujawnia ona przemoc, stosowaną wobec kobiet, pozbawionych głosu i praw, traktowanych jako przedmiot na sprzedaż i narzędzie reprodukcji. Lorca pokazuje opresję, jakiej poddawane są członkinie rodziny, ale myślę, że można to bezpośrednio przełożyć na inne środowiska, na całe społeczeństwa i kraje. To problem uniwersalny, z którym pragnę się zmierzyć.
Alejandro Radawski
Męsko-damskie stereotypy, rola kobiety w domowej hierarchii, przemoc domowa czy gra pozorów – reżyserowi spektaklu udało się uzyskać uniwersalny wydźwięk dramatu napisanego przez Lorkę w latach 30. ubiegłego stulecia. Anna Małachowska, na Scenie
Alejandro Radawski to reżyser i dramaturg argentyński polskiego pochodzenia. W Teatro Tadron w Buenos Aires zrealizował swoją adaptację „Ferdydurke” Gombrowicza oraz „Smugę cienia” według Conrada we współpracy z Ambasadą Polską. Prowadzi warsztaty dramaturgiczne i teatralne w Buenos Aires i w Rzymie. Nagrodzony stypendiami przez Hiszpańską Akademię Królewską (2013), Fundusz Wyszehradzki (2015) i Narodowy Fundusz Sztuki w Argentynie (2016).
Autorem rysunku na plakacie jest Federico Garcia Lorca.
obsada
- Ewa Kolasińska Bernarda
- Alina Szczegielniak Angustias
- Maja Wolska Martirio
- Aleksandra Nowosadko Adela
- Ilona Buchner, Iwona Budner Poncja **
Twórcy
- Alejandro Radawski Reżyseria / adaptacja / scenografia
- Rubi Birden Przekład
- Anna Czyż Kostiumy
- Marcin Koszałka Reżyseria światła / video
- Mieczysław Mejza Muzyka
- Hanna Nowak Inspicjent / sufler
Warning: file_get_contents(http://vimeo.com/api/v2/video/257670729?dnt=1&app_id=122963.php): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 404 Not Found in /wp-content/themes/stary-teatr/single-repertuar.php on line 159