Zespół aktorski
Aktorzy
Maja Pankiewicz
Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi /2017/
2016 – 2021 – Teatr Ludowy
1.03.2022 – Narodowy Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej w Krakowie
„Od kiedy zobaczyłem ją w dyplomowym spektaklu «Maria Stuart» w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego – grała królową Elżbietę, wiedziałem, że z Mają Pankiewicz nie będzie żartów. Rośnie nam kolejna gwiazda” – tak o aktorce w IX rankingu aktorów krakowskich pisał Łukasz Maciejewski („Gazeta Krakowska”).
W Starym Teatrze zadebiutowała jako Szekspirowska Hermia w „Śnie nocy letniej” Krzysztofa Garbaczewskiego, gdzie odgrywa swoją postać zarówno w realnej przestrzeni sceny, jak i wirtualnej rzeczywistości. Na narodowej scenie można ją zobaczyć także w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Jana Klaty, gdzie wciela się w postać Maryny i Rycerza Czarnego. Nieco wcześniej wystąpiła na deskach warszawskiego Teatru Studio w spektaklu „Bowie w Warszawie” Marcina Libera, według tekstu Doroty Masłowskiej, o którym tak pisał Tomasz Domagała: „chciałbym wyróżnić Maję Pankiewicz, która stworzyła w roli Reginy świetną kreację. Miałem wrażenie, że aktorka tak dobrze wniknęła w meandry osobowości swojej postaci, że może z powodzeniem zagrać ją w filmie opartym na tekście Masłowskiej. Jest bowiem tak dobrze w Reginie osadzona, że w jakiej kolejności by tych scen nie zagrała, byłaby fenomenalna” (domagalasiekultury.pl).
Wcześniej zachwycała publiczność Teatru Ludowego, gdzie zasłynęła rolą Soni w „Wujaszku Wani” w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej, za którą otrzymała Nagrodę aktorską na Festiwalu Boska Komedia 2021: „Aktorka stworzyła pełną kreację młodej bohaterki próbującej zapanować nad własnymi aspiracjami i złudzeniami. Sposób, w jaki podeszła do swojego zadania i wygłosiła zamykający monolog, to żywy dowód na opowiedzenie się po stronie Miłości i Życia – argumentowało jury” (Marta Gruszecka, „Gazeta Wyborcza”). O tej roli pisał także Jacek Wakar: „Maja Pankiewicz łączy w sobie delikatność i bezprzykładną siłę: tak – tak, nie – nie. Bywa dzieckiem, ale również przeżartą goryczą kobietą. Przy tym gra Sonię najprościej, a przecież właśnie to jest najtrudniejsze (…), zobaczcie sekwencję, gdy prosi wujka o oddanie ampułki z morfiną. Powtórzę, zdumiewająca rola” („Dziennik Teatralny”). Także po kolejnym spektaklu Małgorzaty Bogajewskiej w Teatrze Ludowym – „Sędziach” Wyspiańskiego – aktorka święciła triumfy, otrzymując znakomite recenzje: „Najważniejsza rola w spektaklu Bogajewskiej i jedna z najpiękniejszych kreacji tego sezonu w Krakowie” (Łukasz Maciejewski, „Polska Gazeta Krakowska”).
W Teatrze Ludowym widzowie mogli podziwiać jej występ również w spektaklach Marcina Wierzchowskiego – „Solaris”: „Na plan pierwszy wysuwa się tu Snaut w brawurowej kreacji Mai Pankiewicz. Aktorka pięknie eksponuje swoją bohaterkę, doznaje przemiany i staje się mocnym punktem odniesienia dla naiwnego Kelvina” (domagalasiekultury.pl), a wcześniej „Sekretne życie Friedmanów”, który triumfował na 10. edycji Festiwalu Boska Komedia. Zachwycała także w „Zmowie milczenia” Marcina Libera, „Krakowskim abecadle” Maćka Prusaka oraz „Pannie Julii” Radka Stępnia. Znakomita w „Długu” Jana Klaty w Teatrze Nowym Proxima, za który wraz z całym zespołem otrzymała nagrodę na Kaliskich Spotkaniach Teatralnych w 2021 roku. O jej roli w spektaklu tak pisała Anna Czajkowska – „Maja Pankiewicz to wymarzony Mefistofeles – teatralnymi gestami kusi i wabi („Teatr dla Wszystkich”).
Na dużym ekranie szczególnym uznaniem cieszyła się w nagradzanym krótkim metrażu „Users” Kuby Piątka, a także jako Ewa w głośnym filmie Piotra Adamskiego „Eastern”, pokazywanego w ramach Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, za który otrzymała nagrodę JANTARA w kategorii odkrycie aktorskie (Uzasadnienie jury: „Charyzma, magnetyczna siła ekranowej obecności nawet w ciemnym zoo”). O tej roli rozpisywał się Łukasz Maciejewski: „Wciąż myślę o błyszczących oczach Pankiewicz i matowym spojrzeniu Krzyżańskiej. Odkrycia nie tylko filmu, ale w ogóle w Gdyni. Obie mają w sobie pasję, siłę, rozsadzającą ekran energię. Chciałbym oglądać je więcej, częściej. Solo i w duecie” (kultura.onet.pl).
Nagrody
2016 – Główna Nagroda Aktorska za rolę Elżbiety w spektaklu „Maria Stuart” na 34. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi
2016 – Nagroda im. Jana Machulskiego „Bądź orłem, nie zniżaj lotów” za rolę Elżbiety w spektaklu „Maria Stuart” na 34. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi
2016 – Nagroda Łódzkich Dziennikarzy na 34. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi
2021 – Nagroda aktorska za sposób, w jaki przedstawiła Sonię w „Wujaszku Wani” z Teatru Ludowego w Krakowie na 14. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w Krakowie
W teatrze
W repertuarze
- Sen nocy letniej - Hermia
- Wesele - Rycerz Czarny / - Maryna