Aktualności

NOWA KRYTYKA – OSTATNIE KUSZENIE DON FERNANDA

NOWA KRYTYKA – OSTATNIE KUSZENIE DON FERNANDA

3 grudnia, godz. 21.00

Duża Scena

ul. Jagiellońska 1

Zapraszamy na spotkanie towarzyszące spektaklowi Książe Niezłomny Juliusza Słowackiego (z Calderona de la Barca) w reżyserii Małgorzaty Warsickiej. Wraz z zaproszonymi gośćmi spróbujemy przyjrzeć się tytułowemu bohaterowi w kontekście rozmyślań Piotra Augustyniaka o innej naturze Mistrza z Galilei zapisanych w rozprawie „Jezus Niechrystus”, z kolei z pomocą książki Marty Justyny Nowickiej („Słowacki. Wychodzenie z szafy”) sprawdzimy, z czego wynikała fascyncja autora postacią Don Fernanda. Czy mamy do czynienia z kolejną maską – tym razem ofiarniczą – przybraną przez romantycznego poetę czy raczej z całkowitym odsłonięciem się?

Zbadamy też, czym były dla Słowackiego przepisującego Calderona takie pojęcia jak wiara, miłość, cierpienie i co znaczą one dzisiaj dla nas – w życiu i w teatrze. Jak się wobec nich pozycjonujemy? Jakie hierarchie tworzą? Przyjrzymy się obliczom religijnego fanatyzmu, zapytamy umierającego Księcia: Gdzie jest Twój Bóg? Poszukamy nowych okoliczności dla ukradzionego słowa „niezłomność”.

Zastanowimy się także nad tym, jak mamy rozumieć gwałtowne zainteresowanie młodych reżyserów i reżyserek dramatem Słowackiego w ostatnich latach – premiery Pawła Świątka w łódzkim Jaraczu w 2015 roku, Michała Telegi w Teatrze Współczesnym w Szczecinie w 2021 i teraz Małgorzaty Warsickiej w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. Jakich odpowiedzi szukają w „Księciu Niezłomnym”?

W spotkaniu udział wezmą:

Piotr Augustyniak – filozof i pisarz. Profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Autor licznych książek, m.in. bestsellerowego „Jezusa Niechrystusa” (2021), szeroko komentowanego eseju „Wyspiański. Burzenie polskiego kościoła” (2019) oraz pionierskich prac w obszarze polskiej humanistyki „Trans. Filozofia Cezarego Wodzińskiego” (2017) i „Istnienie jest Bogiem, ja jest grzechem” (2013). Członek redakcji „Przeglądu Politycznego” i zespołu redakcyjnego „Liberte!”. W Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie oraz w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim prowadzi cykle spotkań teatralno-filozoficznych dotyczących najważniejszych problemów współczesności;

Marta Justyna Nowicka – doktor nauk humanistycznych Uniwersytetu Gdańskiego. Autorka artykułów naukowych, popularno-naukowych i felietonów publikowanych m.in. w „Zeszytach Naukowych”, „Dwutygodniku”, „Krytyce Politycznej”. Uczestniczka projektów: Czytanie Narodowe, Historie miłosne, Romantykon. autorka książki „Słowacki. Wychodzenie z szafy”;

Małgorzata Warsicka – reżyserka, zajmująca się głównie eksperymentalnym teatrem muzycznym, operowym a także radiowym. Laureatka Nagrody za Najlepszy Debiut Reżyserski na festiwalu „Pierwszy Kontakt” w Toruniu (2015) oraz nagrody Forum Młodej Reżyserii w Krakowie (2015) za spektakl „Jakobi i Leidental” H. Levina  z Teatru im. L. Solskiego w Tarnowie. W 2016 r. nagrodzona za reżyserię na 22. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej za spektakl „Nieskończona historia” A. Pałygi z Teatru im. W. Horzycy w Toruniu. Zdobywczyni nagrody za adaptację słuchowiska radiowego „Serce Ciemności” J. Conrada (realizacja- Radio Kraków) w  18 edycji Festiwalu „Dwa Teatry” w Gdyni w 2018 r. W 2019 r jej „Beniowski. Ballada bez bohatera” z Teatru Nowego w Poznaniu, zdobył Grand Prix na 44 Ogólnopolskich Konfrontacjach Teatralnych w Opolu i w konkursie „Klasyka Żywa”. W 2020 zdobyła nagrodą publiczności oraz „mieszek” na Festiwalu Sztuki Reżyserskiej w Katowicach za spektakl „Mistrz i Małgorzata” M. Bułhakowa zrealizowanego w Teatrze Polskim w Bielsku Białej. We wrześniu 2020, zadebiutowała na niemieckiej scenie teatralnej realizując „Elektrę” Sofoklesa w Teatrze Miejskim we Freiburgu. Współpracowała z Teatrami w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu. Poznaniu, Gdyni, Toruniu, Olsztynie, Łodzi, Bydgoszczy, Tarnowie, a także z Akademią Muzyczną w Poznaniu i Bydgoszczy;

 Jarosław Murawski – dramatopisarz, scenarzysta, absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, studiował także w tamtejszym Instytucie Historii Sztuki. Ukończył kurs scenariopisarstwa w The National Institut of Dramatic Art w Sydney. Autor m.in. sztuk: „Na Boga!” (reż. Marcin Liber, Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu, 2013), „Gałgan” (reż. Ewelina Marciniak, Wrocławski Teatr Współczesny, 2013), „Humanka” (reż. Agata Puszcz, Teatr Polski w Bielsku-Białej, 2016; reż. Lena Frankiewicz, Teatr Nowy w Łodzi, 2020; Teatr TV w reż. Katarzyny Trzaski, 2016), „Komeda” (Teatr IMKA i Teatr Nowy w Łodzi, reż. Lena Frankiewicz, 2016 – stypendium Ministra Kultury), „Więzi” (reż. Olena Apczel, Teatr Wybrzeże w Gdańsku, 2019), „Resztki” (reż. Ewelina Marciniak, Teatr Wybrzeże, 2022). Jego tekst „Kleszcz” zdobył w 2017 r. główną nagrodę w konkursie gdańskiego Teatru Miniatura i Fundacji Miasto Kreacja na sztukę teatralną dla dzieci i młodzieży o demokracji. Od 2019 r. wraz z Eweliną Marciniak pracuje w Niemczech, gdzie w hamburskim Thalia Theater przygotował adaptację „Króla” Szczepana Twardocha (Der Boxer) oraz „Księgi Jakubowe” Olgi Tokarczuk (tamże, 2021). Wiosną 2022 r. w Deutsches Theater w Berlinie odbyła się premiera jego sztuki „Werther” na podstawie J.W. Goethego (reż. Ewelina Marciniak). Autor adaptacji spektaklu „Książe Niezłomny” w Narodowym Starym Teatrze;

Waldemar Raźniak – Dyrektor Narodowego Starego Teatru w Krakowie.

Prowadzenie:

Łukasz Drewniak –krytyk teatralny, redaktor, moderator, selekcjoner i konsultant. Ekspert od współczesnego teatru litewskiego. Od 2012 roku do dziś wykładowca Akademii Teatralnej w Warszawie. Założyciel i pierwszy redaktor naczelny Gazety Teatralnej „Didaskalia”. Redaktor książek: „Dziennik podróży z Kantorem” Wacława i Lesława Janickich oraz biografii Izabelli Cywińskiej pod tytułem „Dziewczyna z Kamienia”. Dyrektor artystyczny Krakowskich Reminiscencji Teatralnych w latach 2002–2005. Wieloletni recenzent teatralny „Tygodnika Powszechnego” (1995–2005), „Przekroju” (1999–2012), „Dziennika. Gazety prawnej” (2005–2010). W latach 2005 – 2015 współpracował z TVP Kultura jako redaktor i prezenter. Obecnie współtworzy program impresaryjny lubelskiego Teatru Starego i od siedmiu lat prowadzi na tej scenie cykl debat „Bitwa o kulturę”. Selekcjoner przedstawień biorących udział w konkursie o Złotego Yoricka przy Gdańskim Festiwalu Szekspirowskim. Na portalu teatralny.pl jest autorem cyklu „Kołonotatnik”, na który składają się teksty publicystyczne, eseje teatralne, recenzje i facecje. Mieszka w Krakowie.

Spotkanie będzie transmitowane na żywo na Facebooku Starego Teatru.


Powiązane artykuły

Master Class: Maćko Prusak

Temat spotkania: Wesele. Folklor w ujęciu blackmetalowym.

23-11-2022

Czytaj więcej

NARZĘDZIOWNIK TEATRU - 6 grudnia

6 grudnia serdecznie zapraszamy na warsztaty z cyklu NARZĘDZIOWNIK TEATRU!

21-11-2022

Czytaj więcej