Aktualności
„Fenomenalna Pomykała w gorzkiej queerowej biografii” wg. Witolda Mrożka
Olga Ciężkowska potrafi bardzo płynnie, sprawnie i błyskawicznie przechodzić od zdystansowanych, analitycznych i jadowicie dowcipnych scen — do przejmujących emocjonalnych obrazów.
Niczym w wartkim eseju, tempo opowiadania spraw życia bohaterki skontrapunktowane zostaje z rozważaniami o Sprawie — czyli o walce o emancypację. Przenikają się plany czasowe i teatralne poetyki. Znajdziemy się w dzisiejszym polskim szpitalu, gdzie prawa osób LGBT ciągle nie istnieją — i w dzisiejszej Francji gdzie Eve Adams z Mławy znalazła miejsce w muzeum.
Chcecie równych praw dla lesbijek w Polsce? Przecież mamy lesbijki w teatrze. My się zadumamy nad ich wykluczeniem i nad historią przemocy wobec mniejszości, państwo da na to pieniądze, a dyrekcja państwowego teatru z promiennym uśmiechem nada tegoż teatru Nowej Scenie imię queerowej męczennicy — na jeden rok, potem patronka będzie inna, i jakiś inny problem społeczny będziemy tu roztrząsać. A równych praw jak nie było, tak nie ma. Dlatego dobrze, że Ciężkowska zaczyna od zgrzytu, nawet jeśli to zgrzyt wyreżyserowany.
»Nieustraszona miłość Eve Adams« to chwilami kryminalny queerowy melodramat, a zaraz potem mockument, w którym fenomenalna Dorota Pomykała wciela się w policyjną agentkę Margaret Leonard; tę, która spotykając się z Eve Adams, przyczyniła się do wydalenia jej ze Stanów.
Jednocześnie kameralny, świetnie zagrany spektakl Ciężkowskiej, Wawrzyniak i Kowańskiej ma odwagę stawiać pytania, zostawiać puste miejsca; nie rości sobie pretensji do pełnej wiedzy o życiu osoby, o której opowiada.
Całą recenzję mogą przeczytać Państwo TUTAJ
Najbliższe pokazy spektaklu w styczniu. Gramy od 16 do 19 stycznia 2025 r. Zapraszamy serdecznie!