Aktualności

Waldemar Raźniak nowym dyrektorem Narodowego Starego Teatru

Waldemar Raźniak nowym dyrektorem Narodowego Starego Teatru

7 października rozpoczyna się kadencja Waldemara Raźniaka na stanowisku dyrektora Narodowego Starego Teatru w Krakowie.

Urodzony w 1982 w Moskwie reżyser, aktor, pedagog; w latach 2016-19 prorektor warszawskiej Akademii Teatralnej (w latach 2015/16 dziekan, a 2014/15 prodziekan Wydziału Aktorskiego tej uczelni); Waldman Professor in Theatre Arts w Emerson College w Bostonie (USA, 2019); wykładowca na Wydziale Teatru Tańca PWST Kraków (Wydział Zamiejscowy w Bytomiu, 2011-14); ukończył Wydział Reżyserii AT (2010), aktorstwo w PWST w Krakowie (2006), zarządzanie kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim (2006) oraz kurs „Singing in the Theatre” w Conservatoire for Music & Theatre w Guildford (Wielka Brytania); odbył staż reżyserski w Rosyjskiej Akademii Sztuki Teatralnej GITIS w Moskwie; laureat stypendium humanistycznego Universidad Nacional Autonoma de Mexico.

Zadebiutował spektaklem „Wassa Żeleznowa” M. Gorkiego w Och-Teatrze (w rolach głównych Krystyna Janda, Jerzy Trela, 2010); wyreżyserował ponad 20 przedstawień, m.in. : operę „Birdy” do muzyki K. Nepelskiego (Tete a Tete Festival London 2019); „Tragedię Jana” J. Gawatowica (2018) i „Studium o Hamletach” z Tomaszem Rodowiczem (Teatr Chorea w Łodzi, 2017); „Kobietę w lustrze” P. Domalewskiego (WFDiF, 2016); „Burzę” W. Szekspira (Białostocki Teatr Lalek, 2015); „Otella” W. Szekspira (Teatr im. W. Gombrowicza w Gdyni, 2015); operę „Orlando Paladino” J. Haydna (Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie – UMFC i AT, 2015); „Mistrza i Małgorzatę” M. Bułhakowa (Teatr Collegium Nobilium w Warszawie, 2015); „Aksamitnego Królika” M. Wiliams (Teatr Guliwer w Warszawie, 2014); „Joannę Szaloną; Królowę” Jolanty Janiczak (Teatr im. W. Gombrowicza w Gdyni, 2013), „Bordel Formidable! | Extravaganza” wg Ionesco/Krasińskiego, „Wieczór Kuglarzy” I. Bergmana (Teatr Collegium Nobilium w Warszawie, 2013-2012), „Scenę na wypadek deszczu” O. Cottona (Teatr Powszechny w Łodzi, 2013); „Morfinę” wg Jeleny i Michaiła Bułhakow (Teatr Muzyczny Roma w Warszawie, 2011), „Czyż nie dobija się koni?” wg. H. McCoy’a (WTT w Bytomiu, 2011), „Scenariusz dla Trzech Aktorów” B. Schaeffera (Teatr im. W. Gombrowicza w Gdyni, 2010), „Idiotę” wg F. Dostojewskiego w teatrze Collegium Nobilium (dyplom reżyserski, 2009); operę elektroniczną „Solaris” na podstawie powieści S. Lema (Festiwal Teatralny Malta w Poznaniu — Nowe Sytuacje/wyróżnienie, 2008).

Obok literatury rosyjskiej i szekspirowskiej interesuje się teatrem fizycznym, teatrem tańca, współczesną operą oraz realizacją słuchowisk w formie audiobooków („Solaris”, „Fahrenheit 451” i „Upadek Gigantów” dla audioteka.pl). Prowadził warsztaty aktorskie dla studentów w Stanach Zjednoczonych (UCLA, Emerson College), Niemczech (Festiwal Ruhrtiennale), Chinach (Central Academy of Drama w Pekinie) oraz w Wlk. Brytanii (Drama Studio London).

Grał m.in. w przedstawieniach PWST Kraków: „Zielona gęś” w reż. Marty Stebnickiej, „Wieczór Trzech Króli” w reż. Jerzego Stuhra, „Wizji Mozarta” w reż. Romana Gancarczyka, jak również w „Ryszardzie III” w reż. J. Stuhra w Teatrze Ludowym w Krakowie. Wystąpił w cyklu „Niekabaretów” Macieja Nowaka w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku oraz w filmach „Mniejsze zło” Janusza Morgensterna, „Mała Moskwa”, „80 milionów” i „Fotograf” Waldemara Krzystka.

Program działalności Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie na lata 2020 -2024 (kliknij tutaj).  

 


Powiązane artykuły