Aktualności

Sacrum Profanum – Nowa muzyka w Starym
Organizatorem wydarzenia jest Krakowskie Biuro Festiwalowe
Data: 10 listopada 2023
Godzina: 18:00
Program:
John Cage – Five na pięć głosów (1988)
Dominykas Digimas – Oscillations na dwa soprany i dwa alty (2020)
Michał Górczyński – nowy utwór* na klarnecistę i robotyczne ramię (2023)
Nina Fukuoka – on_the_other_side – scene for a violinist na skrzypce (2018–2023)
Alvin Lucier – Love Song na dwoje skrzypiec (2016)
Julius Eastman – Colors na chór a cappella (1973)
Michał Górczyński / Wojtek Kiwer / Dominika Wiak – improwizacja (2023)
Kuba Krzewiński – Contre No. 1 na skrzypce i wiolonczelę (2017)
Kora, Michał Pepol – Planety w Kadyksie na wiolonczelę i elektronikę (2023)
David Lang – for love is strong (after The Song of Songs) na chór a cappella (2008)
Wykonawcy:
Kuba Krzewiński – skrzypce
Michał Pepol – skrzypce, wiolonczela
Michał Górczyński – klarnet
robotyczne ramię – keyboard, ukulele
Wojtek Kiwer – syntezator modularny
Dominika Wiak – taniec
Chór Polskiego Radia
Maria Piotrowska-Bogalecka – dyrygentka
Więcej informacji TUTAJ.
Z przyjemnością informujemy, że Stary Teatr jest partnerem wyjątkowego wydarzenia Sacrum Profanum, które odbędzie się w naszej instytucji.
Michał Pepol i Kuba Krzewiński szukają odpowiedzi na pytanie: Jak brzmi romans w XXI wieku uchem współczesnych kompozytorów? Odpowiedzi znajdziemy w performatywnym programie o miłości – od Fukuoki, przez Luciera, aż po Korę.
Przesyceni romantyzmem kompozytorzy poprzedniego stulecia stronili od miłosnych uniesień. Jednak XX wiek minął już na dobre, więc kompozytorzy na powrót mogą swoimi utworami opowiadać o romansach, mówić wprost o uczuciach, namiętności i fizyczności. Napięcie, dystans, bliskość lub jej brak są istotą duetów Kuby Krzewińskiego i Alvina Luciera – choć u każdego z kompozytorów opowiedziane w inny sposób. Kompozycje Niny Fukuoki oraz Kory w wersji Michała Pepola tworzą klamrę koncertu solowymi wykonaniami, w których miłość pojawia się w jeszcze bardziej dosłownej formie. Utwór Fukuoki traktuje o szczególnej relacji muzyka i jego instrumentu zestawionej z praktykami BDSM. Natomiast Pepol w wysmakowany sposób przekomponowuje Kocham cię, kochanie moje zespołu Maanam. Elementem spajającym cały program jest uwypuklony aspekt performatywny, którym twórcy posługują się, żeby poszerzyć metaforykę i znaczeniowość muzyki.
Michał Górczyński przywiezie swój najnowszy projekt Roboty-duety, które tworzy z profesjonalnym ramieniem robotycznym. W dalszej części roboty zastąpi krakowski modularz Wojtek Kiwer z syntezatorami własnej konstrukcji, a ich wspólną improwizację Dominika Wiak zinterpretuje tańcem.
Pomysł na Roboty-duety to efekt półrocznej pracy w ramach stypendium artystycznego miasta Warszawy oraz współpracą z firmą ABB. Roboty jako maszyny wytwarzające dźwięki są tematem budowania historii muzycznych. Artysta bada związek ruchu z wywoływanym przezeń dźwiękiem. Dynamika i sublimacja każdego gestu wypracowanego przez lata ćwiczeń decyduje o technice wykonawcy. „Technika” dotyczy również współczesnych robotów z całą ich niedoskonałością, ograniczonym programowaniem i mechaniką. Współdziałanie muzyka i maszyny zastąpi żywa improwizacja. W dalszej części do Górczyńskiego dołączy krakowski modularz Wojtek Kiwer z syntezatorami własnej konstrukcji, a ich wspólną improwizację Dominika Wiak zinterpretuje tańcem.
Rytmiczny lub medytacyjny – dwie odmiany minimalizmu zaprezentuje Chór Polskiego Radia, który sięga po amerykańskie i litewskie kompozycje Eastmana, Cage’a, Langa i Digimasa.
Minimalizm pojawiał się głównie ostatnio na festiwalu Sacrum Profanum głównie w ujęciu medytacyjnym, praktykowanym w duchu filozofii deep listening Oliveros. W tym roku usłyszymy go jednak także w ujęciu rytmicznym z licznymi powtórzeniami. Obie odmiany zaprezentuje Chór Polskiego Radia, który sięga po kompozycje amerykańskie i litewskie. Wracamy do muzyki Juliusa Eastmana, zbuntowanego czarnoskórego geja, tym razem w utworze na chór kobiecy. Usłyszymy także dwóch innych słynnych Amerykanów – wywrotowca Johna Cage’a oraz natchnionego i uporządkowanego Davida Langa. W twórczości ich obu muzyka na chór zajmuje ważne miejsce. Natomiast z zamiłowania do litewskiej odmiany minimalizmu nie mogliśmy powstrzymać się przed dodaniem do tego zestawu utworu Dominykasa Digimasa.
Powiązane artykuły
Małgorzata Zawadzka nagrodzona!
Małgorzata Zawadzka została uhonorowana Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”
09-06-2025
Czytaj więcej