Aktualności
Ruszyły próby do spektaklu „3SIOSTRY” w reż. Luka Percevala
30 listopada 2020 roku w siedzibie TR Warszawa rozpoczęły się próby do spektaklu “3SIOSTRY” w reżyserii Luka Percevala, jednego z najważniejszych współczesnych twórców teatralnych. Spektakl jest koprodukcją TR Warszawa i Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.
Próby odbywają się od listopada 2020 roku do kwietnia 2021 roku w siedzibie TR Warszawa oraz w maju 2021 roku w Narodowym Starym Teatrze. Od 8 grudnia br. reżyser Luk Perceval prowadzi zajęcia jogi na sali warsztatowej TR Warszawa, które są transmitowane na stronie: https://www.crowdcast.io/lukperceval i dostępne dla publiczności. Zajęcia są częścią przygotowania aktorskiego do spektaklu.
Warszawska premiera spektaklu ma odbyć się 16 kwietnia 2021 roku na scenie TR Warszawa/ATM Studio, krakowska premiera przedstawienia zaplanowana jest na 15 maja 2021 roku na Dużej Scenie Narodowego Starego Teatru.
TWÓRCY
Adaptacja i reżyseria: Luk Perceval
Scenografia: Philip Bussmann
Kostiumy: Annelies Vanlaere
Światła: Mark Van Denesse
Muzyka: Karol Nepelski
Współpraca dramaturgiczna: Roman Pawłowski
Tłumaczenie scenariusza: Karolina Bikont
Asystenci reżysera: Alek Niemiro, Aleksandra Śliwińska
Asystent literacki: Jacek Telenga
Kierowniczka produkcji: Karolina Pająk-Sieczkowska
OBSADA
Jacek Beler, Zygmunt Józefczak, Natalia Kalita, Rafał Maćkowiak, Maria Maj, Jacek Romanowski, Małgorzata Zawadzka, Mirosław Zbrojewicz, Oksana Czerkaszyna.
Oparte na motywach dramatu Antona Czechowa przedstawienie to portret starzejącej się Europy, która nie chce się poddać upływowi czasu. Tytułowe bohaterki tęsknią nie za Moskwą, ale za utraconą bezpowrotnie przeszłością. Podróż do Moskwy przestała być problemem, od kiedy do stolicy Rosji można polecieć za 99 euro. Tanie linie nie kursują w tym kierunku, można się tam dostać jedynie na pokładzie własnej, zawodnej pamięci.
Rutynę codziennego życia tytułowych bohaterek przerywa próba przywołania wydarzeń z przeszłości. W metaforycznym domu opieki starzejąca się Europa konfrontuje się z nową energią imigrantów. Co wynika z tego spotkania? Jakie są polityczne i społeczne konsekwencje starzenia się całych społeczeństw? Jak radzimy sobie ze starością, utratą pamięci, idealizowaną przeszłością?
Temat przemijania, charakterystyczny dla dramaturgii Czechowa, nigdy nie był tak aktualny, jak dzisiaj, kiedy wali się stary porządek świata, a nowy jeszcze się nie wykształcił. Pandemia dodała do problematyki starzenia się i przemijania jeszcze jeden aspekt: izolację osób starszych. Siostry Prozorow są rozbitkami czasu, zamkniętymi na wyspie pamięci. Żyją przeszłością, niezdolne do konfrontacji z teraźniejszością. Czego się boją główne bohaterki i za czym tęsknią? Czego my sami się boimy i za czym tęsknimy?
Luk Perceval – flamandzki aktor i reżyser, absolwent Koninklijk Vlaams Conservatorium w Antwerpii. Po zakończeniu studiów rozpoczął pracę jako aktor w zespole Koninklijke Nederlandse Schouwburg (KNS). W 1984 roku wraz z Guyem Joostenem założył Blauwe Maandag Compagnie (BMC) w Gent. W 1998 roku został dyrektorem artystycznym teatru Het Toneelhuis, który powstał z połączenia zespołów BMC z Gentu i KNS z Antwerpi. Od 2005 reżyserował głównie w Niemczech: najpierw jako reżyser rezydent w berlińskim Schaubühne am Lehniner Platz, potem jako główny reżyser Thalia Theater w Hamburgu (2009-2014). Od 2019 jest artystą rezydentem NT Gent. Do jego najważniejszych inscenizacji należą: „SCHLACHTEN!” (Schauspiel Hamburg), „Wiśniowy sad” (Schauspielhaus Hannover 2001), „Traum im Herbst” (Münchner Kammerspiele 2001), „Das kalte Kind” (Schaubühne Berlin 2002), „Otello” (Münchner Kammerspiele 2003), „Tristan i Izolda” (Staatsoper Stuttgart 2004). Jego najnowsze produkcje to m.in. „Zola Maraton” (Ruhrtriennale, Thalia Theater, Hamburg 2017), „Romeo i Julia” (BDT, Petersburg 2018), trylogia „The Sorrows of Belgium” (NT Gent, 2019). W Polsce spektakle Luka Percevala prezentowane były gościnnie na międzynarodowych festiwalach w Gdańsku, Krakowie, Poznaniu, Toruniu, Warszawie i Wrocławiu. Do tej pory publiczność w Polsce miała okazję zobaczyć 6 jego przedstawień: „Wujaszka Wanię” (podczas 3. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Dialog, Wrocław 2005), „Andromachę” (podczas festiwalu Baz@rt, Kraków 2005), „Śmierć komiwojażera” (podczas 17. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTAKT 2007), „Penthesileę” (prezentowany gościnnie w Teatrze Dramatycznym m. st. Warszawy, 2008), „The Truth about the Kennedys” (podczas Malta Festival Poznań 2010) i „Hamleta” (podczas 16. Festiwalu Szekspirowskiego, Gdańsk 2012). We wrześniu 2020 roku Luk Perceval otrzymał nagrodę HEDDAPRISEN 2020 za adaptację i reżyserię „Trylogii” w Norweskim Teatrze Narodowym w Oslo. Oprócz nagrody HEDDAPRISEN 2020 za adaptację i reżyserię „Trylogii” dla Luka Percevala, za rolę w „Trylogii” Gjertrud Jynge otrzymała nagrodę dla najlepszej aktorki oraz specjalną nagrodę przyznawaną przez krytyków teatralnych. Spektakl „Trylogia” otrzymał także nagrodę za najlepszą scenografię (wyróżnienie dla Annette Kurz i Ilse Vandenbusche).
Fot. Jacek Telenga
Powiązane artykuły
WYKŁAD OTWARTY: ODŁAMKI NIESKOŃCZONEGO. FRANZ KAFKA W POLSKIM TEATRZE
5 listopada zapraszamy na wykład Anny R. Burzyńskiej „Odłamki nieskończonego. Franz Kafka w polskim teatrze”
28-10-2024
Czytaj więcejWYKŁAD OTWARTY: KAFKA: TOWARD A MINOR THEATRE
4 listopada zapraszamy na wykład „Kafka: Toward a Minor Theatre”
28-10-2024
Czytaj więcej