Aktualności

Pokaz spektaklu „Bitwa warszawska 1920”

Pokaz spektaklu „Bitwa warszawska 1920”

Nagranie zostanie udostępnione 30 stycznia o godz. 16.00 i będzie dostępne przez 24 godziny.

Link do platformy:
http://vod.stary.pl/

Cena dostępu: 20 zł   

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia spektaklu “Bitwa warszawska 1920” w reżyserii Moniki Strzępki na platformie vod.stary.pl.

Nagranie zostanie udostępnione 30 stycznia o godz. 16.00 i będzie dostępne przez 24 godziny.

Strzępka i Demirski, pokazując świat w rozpadzie, w którym „nic nie działa”, dotykają najskrytszych polskich tabu. Twórcy spektaklu o słynnej bitwie roku 1920 – zwanej „Cudem nad Wisłą” – spojrzeli na nasze polskie zmitologizowane narracje z dość nieoczywistej perspektywy.

Na scenie spotykają się Piłsudski, Dzierżyński, Broniewski, Róża Luksemburg, Witos, Maxime Weygand – a obok nich tzw. „zwykli” ludzie: chłop, aktorka, legioniści. „To pomieszanie postaci historycznych z anonimowymi bohaterami trzeciego planu jest znaczące: przeciw-historia Demirskiego/Strzępki jest historią oddolną, współtworzoną przez tych, którym na kartach wielkiej historii odebrano głos” – pisał Marcin Kościelniak. Demirski i Strzępka stawiają istotne pytanie o osobiste motywacje działań osób, które tworzyły historię, oraz wpływ wielkiej historii na losy szarych obywateli. Nie chcą oceniać i kompromitować bohaterów, ale dostrzec w nich ludzi naturalnej wielkości. Przewrotny i efektowy, świetnie zagrany spektakl wyróżniony został Gwarancjami Kultury oraz aktorskimi nagrodami na kilku teatralnych festiwalach.

„Po to obroniliśmy Europę przed bolszewizmem, żeby nam teraz w głowach zagnieździła się pani Thatcher? Kto, w czyim imieniu i w czyim interesie, i po czyich trupach projektował tę niepodległość? Żeby pokazać to wszechobecne i wciąż postępujące wybrakowanie, maszyneria spektaklu musi chodzić jak w zegarku: scenografia Michała Korchowca, muzyka Jana Suświłło, dyskretna choreografia Cezarego Tomaszewskiego i cuda, które wyczyniają aktorzy – wszystko to razem wywraca na nice kossakowsko-hoffmanowski patos i kicz, którymi karmione są nasze wyobrażenia o bitwie pod Warszawą, co odmieniła losy Europy” – oceniała Joanna Wichowska w dwutygodniku.com.


Powiązane artykuły