Aktualności
PODSUMOWANIE SEZONU 2022/2023 I PLANY REPERTUAROWE NA SEZON 2023/2024
Premiery sezonu 2023/2024
Boa
reż. Paweł Sakowicz
29 września 2023
Duża Scena
Magnetyzm serc
NA PODSTAWIE ŚLUBÓW PANIEŃSKICH ALEKSANDRA FREDRY
reż. Kailna Jagoda Dębska
1 grudnia 2023
Nowa Scena
Joga
NA MOTYWACH POWIEŚCI EMMANUELA CARRÈRE’A
reż. Anna Smolar
8 grudnia 2023
Duża Scena
Schron przeciwczasowy
WEDŁUG POWIEŚCI GEORGIEGO GOSPODINOWA
reż. Marcin Wierzchowski
marzec 2024
Scena Kameralna
Dzieje grzechu
NA MOTYWACH POWIEŚCI STEFANA ŻEROMSKIEGO
reż. Wojciech Rodak
kwiecień 2024
Czarodziejska góra
WEDŁUG THOMASA MANNA
reż. Waldemar Raźniak
czerwiec 2024
WYJAZDY SEZONU 2022/2023
Festival Temporada Alta, Barcelona
Rodzeństwo – 18 października 2022
Festiwal Teatralny Scena Wolności, Słupsk
Paw królowej – 15 listopada 2022
- Tyskie Spotkania Teatralne
Panny z Wilka – 21 listopada 2022
Tychy – Teatr Mały
Kochana Wisełko, Najdroższy Zbyszku – 31 grudnia 2022
Teatr Powszechny w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych
Rodzeństwo – 1, 2 kwietnia 2023
Teatr Komuna Warszawa, Festiwal Nowe Epifanie
Arianie – 2 kwietnia 2023
Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu, Kaliskie Spotkania Teatralne
Halka – 8 maja 2023
NAGRODY I FESTIWALE
63 Kaliskie Spotkania Teatralne – Halka reż. A. Smolar – 8 maja 2023
Aleksandra Nowosadko – Trzecia nagroda za rolę Halki
Łukasz Stawarczyk – Trzecia nagroda za rolę Jontka
Karolina Kraczkowska – Specjalna nagroda aktorska dla artysty na początku drogi aktorskiej za rolę Tancerki
Krzysztof Globisz – Człowiek Słowa 2023 – Festiwal Stolica Języka Polskiego Szczebrzeszyn Marka Radia Kraków w II kwartale 2023 roku dla dwóch spektakli Narodowego Starego Teatru:
Pewnego długiego dnia w reżyserii Luka Percevala
Art of Living w reżyserii Katarzyny Kalwat
Nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza dla najlepszego aktora w sezonie 2022/2023
Roman Gancarczyk za rolę Jamesa Tyrone’a w spektaklu Pewnego długiego dnia na podstawie Long Day’s Journey into Night Eugene’a O’Neilla w reżyserii Luka Percevala
Nagrodę im. Ireny i Tadeusza Byrskich dla twórców słuchowiska zgłoszonego przez Rozgłośnie Re- gionalne Polskiego Radia otrzymali Waldemar Raźniak (adaptacja i reżyseria) i Beniamin Bukowski (konsultacja dramaturgiczna) za Porwanie Baltazara Gąbki (Polskie Radio Kraków) – XXII Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry – Zamość 2023”
PLANOWANE WYJAZDY SPEKTAKLI I WSPÓŁPRACA ZAGRANICZNA:
POKAZY SPEKTAKLI POZA SIEDZIBĄ
W pierwszej połowie sezonu (do końca 2023 r.) zespół Narodowego Starego Teatru w Krakowie wy- jeżdża z następującymi spektaklami:
ART OF LIVING w reż. Katarzyny Kalwat – pokaz spektaklu w ramach międzynarodowego showca- se’u organizowanego przez Nowy Teatr w Warszawie po raz siódmy. Generation After. Showcase, który prezentuje najnowsze zjawiska polskiej sceny teatralnej przedstawicielom i programatorom najważniejszych festiwali i instytucji teatralnych zEuropy, Azji i Ameryki. Udział spektaklu z teatru spoza Warszawy jest sytuacją unikatową, dlatego niezmiernie cieszymy się, że udało nam się być częścią tego wydarzenia.
KSIĄŻĘ NIEZŁOMNY w reż. Małgorzaty Warsickiej – pokaz w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w ra- mach Rzeszowskich Spotkań Teatralnych.
STRASZNIE ŚMIESZNE na podstawie OKROPNIE SMUTNE w reż. Ewy Kaim – wyjazd zagraniczny, dwukrotny pokaz w Węgierskim Teatrze w Cluj-Napoca w ramach Festiwalu Unii Teatrów Europy, który w tym roku odbędzie się właśnie w Rumunii
PAW KRÓLOWEJ w reż. Pawła Świątka – dwukrotny pokaz w warszawskim Teatrze IMKA w ramach Festiwalu Polska w IMCE. Niecodzienny Festiwal Teatralny
OJCIEC MATKA TUNEL STRACHU w reż. Wojtka Klemma – pokaz spektaklu w Mediatece w ramach Tyskich Spotkań Teatralnych
Jeśli chodzi o wyjazdy (jak i ewentualne koprodukcje), które mają się odbyć w 2024 r. trwają obec- nie rozmowy iplanowanie występów zespołu NST w drugiej połowie sezonu, a planów tych obecnie nie chcemy jeszcze zdradzać.
WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA
Unia Teatrów Europy
W sezonie artystycznym 2023/2024 Narodowy Stary Teatr utrzymuje swoje członkostwo w Unii Te- atrów Europy – organizacji skupiającej ponad 20 najwybitniejszych teatrów Europy, której celem jest propagowanie ponadnarodowych wartości kulturalnych i artystycznych reprezentowanych przez teatr, wspieranie współpracy między teatrami i wymiany artystycznej, przy poszanowaniu tożsamości kulturowej i odmiennych tradycji każdego z członków.
Drama Studio London
W nadchodzącym sezonie NST kontynuuje współpracę z założoną w 1966 r. prestiżową brytyjską szkołą teatralną Drama Studio London, w ramach której goszczący w Krakowie zagraniczni stu- denci zostają zapoznani z najlepszymi tradycjami polskiej praktyki teatralnej pod opieką polskich aktorów dramatycznych Starego Teatru.
DZIAŁALNOŚĆ POZAREPERTUAROWA
MŁOD(SZ)A POLSKA 2
CZYTANIA PERFORMATYWNE
Strefa Be 21-23 września godz. 19.00
Wydarzenie jest zwieńczeniem półrocznych warsztatów dramatopisarskich „Młod(sz)a Polska 2” dedykowanymosobom urodzonym po 1989 roku, przed teatralnym debiutem scenicznym i wydaw- niczym chcącym z nami współtworzyć repertuar teatralny. Pod opieką Maliny Prześlugi-Delimaty, Kuby Roszkowskiego, Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk i Agaty Dąbek, kuratorki projektu, twórcze umysły pracowały nad wyłanianiem się nowych tekstów – teraznadszedł czas, aby je zaprezento- wać publiczności.
Wydarzenie stanie się okazją do przyjrzenia się temu, jak młodzi autorzy i autorki postrzegają ota- czającą rzeczywistość a także jakie wartości w niej znajdują. Dokąd zmierzamy? Jak rozwinie się scenariusz losów naszych i naszej planety? I czy mamy na niego wpływ?
Po każdym czytaniu odbędą się rozmowy z autorami/kami sztuk i twórcami/czyniami czytań mo- derowane przez Agatę Dąbek.
HARMONOGRAM CZYTAŃ:
21 września
Mikropotop Olgi Pabisek Reżyseria: Łukasz Zaleski
Impreza. Trzecia rano. Zmęczenie młodych. Znużenie stworzycieli. Grupa nastolatków podejmuje wyzwaniapowierzone im przez Bogów. Czy uda im się je zrealizować? Czy Julka Sz. przypomni so- bie, co działo się po ostatniej imprezie? Gdzie jest dyrygent? I kim on jest w tym dziwnym świecie rozdartym na pół?
22 września
Możliwości naszych domów Eliasza Niezgody Reżyseria: Grzegorz Jaremko
W bliżej nieokreślonej, hiperrealistycznej przyszłości uwłaszczony android do towarzystwa prze- chodzi z rąk do rąk. Domy przestają przypominać domy, ludzie ludzi (albo zaczynają przypominać ich za bardzo). Tożsamość morfuje,sztuczna i bombardowana przez zewnętrzne oczekiwania oraz definicje tego, co to znaczy być podmiotem u schyłkuantropocenu.
23 września
interlinia_opera albo nadprzestrzenne prosiaki kontratakują 2 Wojciecha Krolka Reżyseria: Piotr Pacześniak
Pewnego razu do mieszkania Nadprzestrzennnego Detektywa do Zadań Drugiej Świeżości wta- cza się na rozkołysanych nogach solidnie pokiereszowany jegomość o błękitnych oczach i płytkim spojrzeniu. NadprzestrzennyDetektyw do Zadań Drugiej Świeżości dostaje w swoje ręce urządze- nie, które można nazywać czarną skrzynką, chociażnią nie jest. Po jej uruchomieniu i wynikających z jej posiadania wizytach służb porządkowych oraz przedstawicieli innych grup zorganizowanych, bohater mierzy się z mrożącą krew w żyłach tajemnicą zaginionej ekspedycji, wysłanejswego cza- su na planetę snickers-6.
CYFROWA ANTOLOGIA „MŁOD(SZ)A POLSKA 2”
Czytaniom towarzyszyć będzie wydanie antologii cyfrowej „Młod(sz)a Polska 2” pod red. Agaty Dąbek. Publikacja zawierać będzie 10 ukończonych podczas kursu tekstów dla teatru autorstwa: Agnieszki Błaszczak, Małgorzaty Grabary, Magdaleny Krawiec, Wojtka Krolka, Kamili Kuci, Eliasza Niezgody, Olgi Pabisek, Zuzanny Pajowskiej,Nataniela Wrzeciono, Anny Złomańczuk. Antologię bę- dzie można pobrać ze strony www.stary.pl.
NOWA KRYTYKA
W cyklu „Nowa krytyka” odbywać się będą rozmowy prowadzone przez uznanych krytyków/czki, dotyczące przygotowywanych premier – ich twórców/czyń, a także zjawisk i tematów, które po- dejmują – z udziałemzaproszonych artystów/ek i specjalistów/ek z różnych dziedziń oraz Dyrekcji Starego Teatru. Celem cyklu jest pobudzenie zainteresowania spektaklami włączanymi do bieżą- cego repertuaru oraz poszerzenie narzędzi ich odbioru.
NARZĘDZIOWNIK TEATRU
Warsztaty praktyczne dla aktorów i widzów poświęcone najnowszym tendencjom i technikom pra- cy w teatrze prowadzone przez uznanych twórców i pedagogów.
SPEKTAKL Z LEGITYMACJĄ
„Spektakl z legitymacją” to oferta skierowana do uczniów, studentów, emerytów, rencistów a tak- że osób z niepełnosprawnościami wraz z asystentami i umożliwiająca nabycie biletu do teatru po promocyjnej cenie na podstawie okazania wspomnianego dokumentu w kasie teatru. Po każdym przedstawieniu prezentowanym w cyklu odbywa się rozmowa z twórcami i publicznością modero- wana przez Agatę Dąbek.
KRAKOWSKI SALON POEZJI
Krakowski Salon Poezji zainaugurowany przez Annę Dymną w 2002 roku, w swojej dotychczaso- wej, doskonaleznanej widzom konwencji, przeniósł się na stałe do Starego Teatru w 2020 roku. Do grona gospodarzy wydarzenia, do których zalicza się sama Anna Dymna, Bronisław Maj, Krzysztof Orzechowski, Jacek Romanowski oraz dyrektornarodowej sceny Waldemar Raźniak, w tym sezonie dołączył także Wojciech Bonowicz.
Kameralny, skoncentrowany na słowie i jego interpretacji Salon Poezji Anny Dymnej od ponad dwóch dekad działalności zaprasza widzów na niedzielne spotkania z wybitnymi aktorami, którzy zinterpretują wiersze poetów –zarówno tych doskonale znanych szerokiej publiczności, jak i tych, których twórczość pozostaje niszowa lub niedawnozadebiutowała. Oprawa muzyczna wydarzenia, o którą jak co roku zadba Halina Jarczyk, dodatkowo przywodzi na myśl klasyczne wykonanie po- ezji, którą pierwotnie recytowało się przy akompaniamencie.
Już od 1 października, świętujący w tym sezonie artystycznym dwadzieścia dwa lata istnienia, Salon Poezji zaprezentuje widzom wiersze między innymi poetów ormiańskich, Małgorzaty Hillar, Jeremiego Przybory, Cypriana Kamila Norwida, Tadeusza Micińskiego, Konstantego Ildefonsa Gał- czyńskiego czy Juliana Tuwima.
Koordynacja z ramienia Teatru: Daria Będkowska
MUZYKA W STARYM TEATRZE
BOA W REŻ. PAWŁA SAKOWICZA
Boa to pierwszy w historii Starego Teatru spektakl choreograficzny – a choreografia wiąże się ści- śle z muzyką. Najważniejszym elementem choreograficznym są biodra i kręgosłup – ale tym, co powoduje ruch jest muzyka – powtarzanie, rotacje, zapętlanie, pulsowanie etc. W „Boa” muzyka fizycznie oddziałuje na performerów, także na publiczność.
MAGNETYZM SERC W REŻ. KALINY JAGODY DĘBSKIEJ
W tym spektaklu muzyka autorstwa Antoniego Skrzyniarza bazować będzie na klasycznych brzmie- niach orkiestrowych, które staną się inspiracją do tworzenia piosenek musicalowych z wykorzy- staniem nowoczesnych elektronicznychbrzmień. Tekst wystąpi w piosenkach w oryginalnej wersji Fredry, a muzyka przełamie jego konwencję, celowo odbierze mu dosłowność i stanie się bliższa odbiorcy. Aktorzy będą mieli swój czynny udział w kształtowaniu świata dźwięku tego przedsta- wienia.
KONCERT KAMERALNY
ARTYSTYCZNE PIEŚNI POLSKIE DO TEKSTÓW SZEKSPIRA W WYKONANIU JUSTYNY SKOCZEK I AK- TORÓW STAREGO TEATRU.
Wydarzenie o kameralnym charakterze i ascetycznych środkach, które odbywać się będzie w przestrzeni pod Sceną Kameralną, przy pianinie.
WYDAWNICTWA
KSIĄŻKA O TEATRZE LIDII ZAMKOW AUTORSTWA PROF. EWY ŁUBIENIEWSKIEJ
27 marca w Międzynarodowy Dzień Teatru ukaże się nakładem wydawnictwa Narodowego Starego Teatru pierwsza jak dotąd tak obszerna praca prezentująca teatralną biografię Lidii Zamkow au- torstwa prof. Ewy Łubieniewskiej.
Fragment recenzji wydawniczej prof. dr hab. Dariusza Kosińskiego:
Nowa książka (…) literaturoznawczyni i teatrolożki prof. Ewy Łubieniewskiej to odpowiedź na praw- dziwe wyzwanie badawcze (…). Twórczość i osoba Lidii Zamkow (1918–1982), wybitnej a nie dość docenianej za życia reżyserki i aktorki, w ostatnich latach wzbudza coraz większe zainteresowanie osób badających teatr, a także czynnie go tworzących. Po serii artykułów i projektów artystycznych zwracających uwagę na osiągnięcia Zamkow orazstawiających postulat przypomnienia tej niezwy- kłej postaci, od kilku lat oczekiwano książki jej poświęconej. (…)
Gdyby chcieć scharakteryzować książkę całościowo i syntetycznie, można by powiedzieć, że jest to prezentacja kariery teatralnej Lidii Zamkow poprzez rekonstrukcję i interpretację jej najwybitniej- szych przedstawień we właściwych im kontekstach historycznych, społecznych, politycznych i kul- turowych. (…)
Ewa Łubieniewska ma (…) pełną świadomość trudności zadania, jakie sobie postawiła. Jako do- świadczona badaczka doskonale wie, że przywołanie, ożywienie teatru przeszłości (nawet stosun- kowo nieodległej) to misja niemal niemożliwa. Dlatego też podejmuje ją wyposażona w rozległą wiedzę o teatrze, kulturze i polityce Polski drugiej połowy XX wieku, cierpliwość konieczną do zgro- madzenia i przebadania materiału źródłowego, umiejętność jego precyzyjnejanalizy i odwagę inter- pretacji, oraz – bagatela – autentyczny talent pisarski. Połączenie tych wszystkich przymiotów nie zdarza się często, a to właśnie ono sprawia, że lektura tej książki jest tak pasjonująca i pożyteczna.
OFERTA MUZEUM INTERAKTYWNEGO I CENTRUM EDUKACJI TEATRALNEJ MICET
Wystawy
W rozpoczynającym się sezonie teatralnym Muzeum Interaktywne i Centrum Edukacji Teatralnej MICET kontynuuje i rozszerza swoją działalność wystawienniczą. Dotyczy to zarówno ekspozycji stałej uzupełnianej o nowe obiekty, jak również wystaw i instalacji czasowych.
JERZY TRELA – TAK TO CZUJĘ
wystawa czasowa
termin: październik-listopad 2023
Portret sceniczny jednego z najwybitniejszych aktorów polskiego teatru. Jerzy Trela stworzył setki ról w przedstawieniach najwybitniejszych reżyserów: Konrada Swinarskiego, Andrzej Wajdy, Je- rzego Jarockiego, JerzegoGrzegorzewskiego, Krystiana Lupy. Jego sceniczne postaci pozostawały w pamięci widzów przez lata, budowały obraz historii ostatniego półwiecza zapisanej w naszych emocjach. Wystawa będzie prezentowana w przestrzeni Strefy Be.
KOSTIUM – CIAŁO
wystawa czasowa
termin: czerwiec-lipiec 2024
Czym dla aktora/aktorki jest kostium, a może kim? Aktor w kostiumie czuje się pewniej w każdym sensie. Jest bliżej granej przez siebie postaci, lepiej ją rozumie. Może się za kostiumem schować, czuć się bezpieczniej, może budować przestrzeń do gry między sobą a postacią, przestrzeń do dialogu z partnerem. Kostium może być dopełnieniem postaci,może przeczyć jej grze prezentując całkiem inne sensy, niż wynikają z pierwszego oglądu. Kostium jest dla widza komunikatem o po- staci, o stylu dramatu rozgrywanego na scenie. Wreszcie kostium może być zachwycający, zdomi- nować estetycznie postać, może być scenografią.
Na wystawie kostium ciało chcemy pokazać różne funkcje scenicznego kostiumu, od formy jako rodzaj ubioru do bardzo osobistej penetracji czyniącej kostium częścią emocji i psychiki postaci tworzonej przez aktorów/aktorki. Muzeum MICET posiada w swoich zbiorach ponad 1.500 kostiu- mów teatralnych zaprojektowanych przez największych polskich scenografów w ciągu ostatnich siedemdziesięciu lat. Będzie to także przegląd pokoleniowy,prezentujący artystów z różnych cza- sów i ich rozumienie kostiumu na scenie. Na wystawie zostaną pokazane międzyinnymi ubiory za- projektowane przez: Tadeusza Kantora, Wojciecha Krakowskiego, Kazimierza Wiśniaka, KrystynęZachwatowicz, Krystiana Lupę, Barbarę Hanicką, Zofię de Ines-Lewczuk, Justynę Łagowską.
STAŁA WYSTAWA MUZEUM MICET
Dzięki środkom finansowym uzyskanym z programu „Kultura bez barier” stała wystawa Muzeum MICET została rozbudowana i uzupełniona o elementy multimedialne, pozwalające na skuteczną dostępność ekspozycji dla osób głuchych i słabosłyszących. W ramach projektu powstała dodat- kowo jedna instalacja sensoryczna, której zadaniem jestprzede wszystkim praca z dźwiękiem po- przez ciało.
DZIAŁALNOŚĆ WARSZTATOWA I EDUKACYJNA
W poprzednim sezonie z naszej oferty z zakresu pedagogiki teatru skorzystało ponad sześć tysięcy osób w różnych grupachwiekowych i na różnym poziomie doświadczeń. W najbliższych miesiącach będziemy kontynuować prowadzone przez nascykle, programy i ścieżki warsztatowe uzupełniając je o nowe projekty i współprace z kolejnymi artystami i instytucjami.
Wśród stałych programów wymienić należy cykle:
MASTER CLASS
spotkania mistrzowskie z artystami Starego Teatru
NOWY STARY
cotygodniowy program warsztatów dla młodzieży szkół średnich
AKADEMIA STAREGO TEATRU
program stałych spotkań warsztatowych dla studentów
KUCHNIA TEATRALNA
program spotkań warsztatowych dla nauczycieli, pedagogów i instruktorów teatralnych organizo- wany pod hasłem
Centrum Edukacji Teatralnej MICET rozbudowuje stale swoją sieć współpracy ze szkołami, pla- cówkami edukacyjnymi, instytucjami i organizacjami pozarządowymi. W ramach tych działań za- praszamy grupy zorganizowane do udziału wpersonalizowanych warsztatach teatralnych dotyczą- cych takich zagadnień jak komunikacja, kreatywność, wiedza oteatrze, warsztaty wprowadzające do spektakli lub kontekstowe spotkania pozwalające rozwinąć zagadnienia podjęte wobejrzanych przez widzów spektaklach.
W ramach działań sieciowania instytucji, jako przykład warto tu podać podjęte przez nas działania warsztatowe iprogramowe z Willą Decjusza, Instytutem Teatralnym w Warszawie (program Teatro- teka Szkolna) czy platformą na rzecz edukacji dorosłych EPALE. W najbliższym sezonie podejmu- jemy również starania o rozwinięcie współpracy edukacyjnej i projektowej o partnerów zagranicz- nych ( m.in Wielka Brytania, Włochy, Finlandia, Egipt)
Program działań edukacyjnych MICET stale ewaluuje, mając na uwadze z jednej strony właśnie zagadnienia pedagogikiteatru i pracy warsztatowej a z drugiej jest polem badawczym rozwoju wi- downi Starego Teatru.
Zespół tworzący program MICET:
Anna Litak – kurator wystaw, kierownik MICET Daniel Arbaczewski – edukator
Łukasz Zaleski – edukator.
Szczegółowe informacje o bieżącej ofercie MICET znajdą Państwo na stronie: www.micet.pl, oraz na profilach społecznościowych dedykowanych Muzeum.
Powiązane artykuły
Rusza sprzedaż biletów na styczeń 2025
Zachęcamy do zapoznania się z repertuarem!
14-11-2024
Czytaj więcej