Aktualności
NARZĘDZIOWNIK TEATRU: Usłyszeć taniec. Audiodeskrypcja spektakli tanecznych i tłumaczenie międzyzmysłowe
Prowadzenie: Katarzyna Peplińska-Pietrzak
23 listopada godz. 17.00-20.00
Sala im. Heleny Modrzejewskiej
Maksymalna liczba uczestników: 20 osób
Cena 30 zł
Bilety: rezerwacja@stary.pl
Audiodeskrypcja to technika narracyjna, za pomocą której tłumaczymy obrazy na słowa. Audiodeskryptor opisuje warstwę wizualną spektaklu (np. przestrzeń, wygląd i mimikę postaci, akcję), co umożliwia osobom z niepełnosprawnością wzroku odbiór przedstawienia.
Audiodeskrypcja tańca jest uważana za jedną z najtrudniejszych. Na audiodeskryptora czeka wiele wyzwań i pytań. Jak precyzyjnie nazwać to, co dzieje się z ciałami osób tańczących? Co właściwie tancerze lub performerzy robią, kiedy wykonują konkretny ruch? Jak opisać jakość i kierunek ruchu w
sposób dostępny dla osób bez znajomości terminologii tańca? Jak o tańcu opowiedzieć osobom niewidomym od urodzenia? I wreszcie: jak w tekście przekazać skojarzenia i emocje wywołane przez obrazy tak, aby niewidomym odbiorcom zostawić przestrzeń na własną interpretację?
Osoby uczestniczące w warsztatach poznają podstawy tworzenia audiodeskrypcji do spektakli tanecznych. Porozmawiamy o różnych rodzajach audiodeskrypcji: tradycyjnej, autorskiej, zintegrowanej i poetyckiej. Uczestnicy wezmą udział w działaniach twórczych, w których odkryjemy potencjał audiodeskrypcji jako narzędzia dramaturgii. Zaangażujemy się w tłumaczenie międzyzmysłowe. Spróbujemy wizualność tańca tłumaczyć na inne zmysły. Poruszymy także wątek badania potrzeb odbiorców oraz włączania osób z niepełnosprawnością wzroku w proces twórczy.
Do udziału w warsztatach zapraszamy szczególnie:
– osoby profesjonalnie zajmujące się teatrem lub tańcem,
– audiodeskryptorów i audiodeskryptorki,
– ekspertów i ekspertki przez doświadczenie, osoby z niepełnosprawnością wzroku,
– entuzjastów teatru, tańca i ruchu.
Katarzyna Peplinska-Pietrzak
Pedagożka teatru, audiodeskryptorka, koordynatorka i trenerka dostępności, reżyserka. Absolwentka performatyki przedstawień na Uniwersytecie Jagiellońskim i kursu choreografii eksperymentalnej organizowanego przez Centrum w Ruchu i Fundację Burdąg. Współtworzy działania performatywne i choreograficzne m.in. z osobami z niepełnosprawnością wzroku oraz g/Głuchymi. Prowadzi warsztaty ruchowe dla osób niewidomych. Autorka 3 innowacji włączających osoby z niepełnosprawnością: „Zmysły w ruchu. Model choreografii dla osób niewidomych”, „Scena otwarta. Samorzecznicy w teatrze” (model dostępnej edukacji artystycznej), „Teatr: laboratorium zmysłów” (multisensoryczny spektakl w ciemności z poetycką audiodeskrypcją). Członkini Sieci Liderek i Liderów Dostępności zainicjowanej przez Fundację Kultury bez Barier. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2020 i 2021 r. Pracuje w Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej jako koordynatorka dostępności.