Aktualności

Młod(sz)a Polska – czytania performatywne

Młod(sz)a Polska – czytania performatywne

Strefa Be, ul. Jagiellońska 1

24 września godz. 19.00

Daria Kubisiak, Niemęski. Dramat na (nie)jednego aktora, reż. Daria Kubisiak

25 września

godz. 17.00

Karolina Zdunek, Pustostan, reż. Ewa Mikuła

godz. 19.30

Ewa Galica, Drzwi otwierają się, reż. Daria Kopiec

Serdecznie zapraszamy na pokaz czytań performatywnych wieńczący konkurs Młod(sz)a Polska adresowany do młodych autorów i autorek urodzonych po 1989 roku połączony z warsztatami pisania dla teatru. Spośród 10 prac finalistów i finalistek konkursu zaprezentujemy 3 sztuki.

 

Niemęski. Dramat na (nie)jednego aktora Darii Kubisiak przedstawia postępujący upadek patriarchatu. Jak mówi autorka: “Niemęski… to dramat utopijny choć interwencyjny. Postaci sztuki inspirują się filmowymi konwencjami i czerpią „męskie” wzorce zachowań z tekstów kultury, jednak w onirycznych scenach otrzymują miękkie kompetencje, zazwyczaj przypisywane kobietom. Ewidentna męskość jest tu poddana próbie, ale też mamy możliwość zastanowić się, czy ten przymiotnik nie jest już przypadkiem anachronizmem. Czyż mężczyzna nie może sobie pozwolić na niemęskie zachowanie?”

Silne umocowanie w rzeczywistości ma sztuka Pustostan Karoliny Zdunek, ubiegłorocznej maturzystki. Przedstawia ona losy czwórki młodych ludzi zamkniętych w domu przez egzaminem dojrzałości na kilka miesięcy z powodu lockdownu. “Tylko oni, świat wirtualny i cztery zaskakująco ciasne ściany. Z sieci wylewa się nieskończenie długi potok informacji, z ich osamotnionych głów – niekończący się potok myśli. Czy naprawdę życie to tylko seria niekończących się pytań i prób odpowiedzenia na nie z użyciem „materiału”, którego kazano nam się nauczyć?” – pyta Karolina Zdunek

W sztuce drzwi otwierają się Ewa Galica umiejętnie łącząc wątki fantastyczne z realizmem wysokiej próby podejmuje temat tranzycji płciowej. “To dramat o tym, jak trudno być sobą, kiedy wszystko dokoła jest udawane. Z tekstu można także zaczerpnąć sporo ciekawostek o warszawskim metrze” – zdradza autorka. Bodźcem do napisania tej sztuki była prawdziwa historia: samobójcza śmierć 14-letniego Wiktora – dramatyczna decyzja podjęta w tym samym roku, w którym do jednej z gazet dołączono naklejki z napisem „Strefa wolna od LGBT”.

 

Po każdym czytaniu odbędzie się rozmowa z autorkami, twórcami oraz widzami.

Prowadzenie: Agata Dąbek


Powiązane artykuły