Aktualności

MASTER CLASS: Juliusz Chrząstowski

MASTER CLASS: Juliusz Chrząstowski

11 stycznia, godz.11.00–14.00

Strefa BE, ul. Jagiellońska 1

Wstęp: 20 zł (w cenie wejście do MICET)

Informacja i zapisy: 12 422 40 40

 

POSTAĆ BRONIEWSKI: MOJA WERSJA HISTORII

W Bitwie warszawskiej 1920 duetu Strzępka/Demirski obecnej na deskach Starego Teatru od przeszło sześciu lat – Józef Piłsudski, Władysław Broniewski, Feliks Dzierżyński, Róża Luksemburg i Wincenty Witos kotłują się w obrębie jednego momentu dziejowego, nocy z 6 na 7 sierpnia, kiedy wszystko ma się rozstrzygnąć. Piłsudski chce spać, Broniewski ma dość biernego wyczekiwania, a Dzierżyński poddaje odradzającą się Polskę ostrej krytyce. Łukasz Badula pisał po premierze, że to spektakl „refleksji nad samą polskością, rozpatrywaną na przykładzie postaw i zachowań historycznych awatarów. Awatarów, gdyż żadna z podręcznikowych postaci nie gra tu siebie” (kulturaonline.pl).

Jako aktor grający Broniewskiego przy każdym wejściu na scenę zmagam się z problemem bycia postacią, a jednak niepostacią. Czy w dramacie Pawła Demirskiego gram polskiego poetę, czy tylko figurę poety, żołnierza, pijaka, kobieciarza? Czy może jestem awatarem „Władka”, jego hologramem, zgodnie z tym co napisał recenzent?

Podobnie hologramowe są realia sztuki. Demirski i Strzępka zdają się sugerować, iż nie ma szans na obiektywnie odtworzoną scenerię. Zawsze będzie to jakiś zakorzeniony w mitach (literackich i narodowych) kostium, z którego wyłażą szwy. (Łukasz Badula)

Czy można zatem obiektywnie zagrać dziś w teatrze postać w pełni wiarygodną historycznie, psychologicznie i biograficznie? Podczas Master Class spróbujemy zbadać to zagadnienie, mierząc się w praktyce z monologami Broniewskiego z Bitwy warszawskiej 1920. Uczestnicy w czasie trwania warsztatów zderzą słowa żołnierza i pijaka z liryką poety-rewolucjonisty. Może na końcu spotkania uda się stwierdzić, czy z tego zderzenia wyszedł awatar.


Powiązane artykuły