Aktualności
Konferencja prasowa inaugurująca 192. sezon artystyczny
My Naród Europa
Narodowy Stary Teatr rozpoczął 192. sezon artystyczny. O planach repertuarowych opowiedziała dyrekcja: Dorota Ignatjew, Jakub Skrzywanek oraz Olga Brzezińska – wicedyrektorka Instytutu Adama Mickiewicza.
W tym sezonie planujemy siedem premier:
Ziemia jest płaska
koncepcja i reżyseria: Julian Hetzel
październik 2024, Scena Kameralna
Seks, hajs i głód. Kronika rodzinna autorstwa Emila Zoli
na podstawie Les Rougon‑Macquart Emile’a Zoli
reżyseria i adaptacja: Luk Perceval
styczeń 2025, Duża Scena
Straszny dwór
Stanisław Moniuszko
reżyseria: Anna Obszańska
luty 2025, Sala Modrzejewskiej
Zamach na Narodowy Stary Teatr. Narodziny Narodu
koncepcja i reżyseria: Jakub Skrzywanek
marzec 2025, Duża Scena
Sceny z życia małżeńskiego
na motywach scenariusza filmowego Ingmara Bergmana
reżyseria i adaptacja: Katarzyna Minkowska
kwiecień 2025, Scena Kameralna
Wiosna/lato
na podstawie Przebudzenia wiosny Franka Wedekinda
koncepcja i reżyseria: Katarzyna Kozyra
maj 2025, Nowa Scena
Pozostałe projekty zaplanowane w tym sezonie:
Tkanki teatru. Przestrzeń, architektura, zmysły
Stworzymy multisensoryczny performans Linie papilarne dostępny na żywo i online. Podejmiemy w nim temat relacji ciała człowieka z architekturą i technologiami. W performansie wezmą udział m.in. osoby z niepełnosprawnością wzroku i ruchu, neuroróżnorodne, g/Głusi. Połączymy sztukę z designem dla zmysłów, neuronauką, sztuczną inteligencją i projektowaniem spekulatywnym.
Wokół legend Starego Teatru
Nowy cykl działań powstały w oparciu o biografię i dokonania wybitnych artystów i artystek tworzących w Narodowym Starym Teatrze. W sezonie 2024/2025 przypomnimy Jerzego Stuhra i Stanisława Radwana.
ODSŁONY MISTRZA:
TYDZIEŃ Z JERZYM STUHREM
Tydzień poświęcony osobowości twórczej Artysty, jego wyjątkowej umiejętności łączenia w sztuce komizmu, groteski, ironii i powagi. Na cykl wydarzeń złożą się: spotkania, wspomnienia, projekcje archiwalnych spektakli oraz pokazy dokumentów poświęconych Jerzemu Stuhrowi.
Projekt realizowany we współpracy z Akademią Sztuk Teatralnych w Krakowie.
KOMPOZYTOR PRZESTRZENI INTERAKCJI. TEATR STANISŁAWA RADWANA
Pierwsza wystawa muzyczna w MICET, poświęcona w całości twórczości Stanisława Radwana, artysty, którego działalność daleko wykraczała poza ramy komponowania muzyki do przedstawień.
Krakowski Salon Poezji i Tańca
Tak jak w ubiegłych latach publiczność będzie spotykać się, o godz. 12.00, w Sali Heleny Modrzejewskiej z aktorami i aktorkami, na coniedzielnym czytaniu poezji przy muzycznym akompaniamencie. Gospodynią i animatorką Salonu jest niezmiennie Anna Dymna, znana szerokiej publiczności artystka Narodowego Starego Teatru, we współpracy z innymi twórcami i środowiskiem artystycznym i literackim, w tym Bronisławem Majem i Wojciechem Bonowiczem. W tym sezonie tę dobrze znaną i cenioną formułę poszerzymy o program warsztatów tanecznych, choreograficznych i ruchowych w Sali Modrzejewskiej.
Sobotnie spotkania będą okazją do twórczego badania tematu ciała oraz przygotowania widzów i widzek do odbioru spektakli z nurtu nowej choreografii. Ważne jest także stworzenie bezpiecznej przestrzeni do pracy z ciałem i szukania przyjemności płynącej z ruchu.
Rok 2081
Kompleksowe warsztaty dramatopisarskie dla osób 18+.
W roku 2081 przypadnie okrągła 300‑letnia rocznica powstania Starego Teatru – pierwszego stałego polskiego, publicznego i zarazem zawodowego teatru w Krakowie. Spojrzenie w tak odległą przyszłość, wyzbyte ciężaru mierzenia się z bieżącą codziennością, niewątpliwie motywuje do tworzenia najbardziej wywrotowych projektów teatru przyszłości w Polsce i w Europie – zachęca do snucia najskrytszych marzeń i obmyślania najbardziej oryginalnych sposobów ich urzeczywistnienia. Jak mógłby wyglądać teatr przyszłości, odpowiadający naszym potrzebom, szybko i sprawnie reagujący na zmiany dokonujące się w otaczającym nas świecie? W jakim kontekście społeczno‑kulturowym będzie się rozwijał? I w końcu, jaki będzie jego repertuar? Jakimi tematami będzie żył, o czym opowiadał?
Podczas konferencji podpisany został również partnerski projekt o współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza: „Polski teatr – Europa”.