Aktualności

Nowa Krytyka – Odzyskiwanie ciał(a)

Nowa Krytyka – Odzyskiwanie ciał(a)

Data: 21 kwietnia 2024

Godzina: 16.30

Miejsce: Strefa Be, ul. Jagiellońska 1

Wstęp wolny

 

Spotkanie towarzyszy spektaklowi „Dzieje grzechu” na motywach powieście S. Żeromskiego w reż. Wojtka Rodaka.

Spotkanie będzie transmitowane na profil FB Starego Teatru.

NOWA KRYTYKA

Odzyskiwanie ciał(a)

 

Te, które przekraczały granice własnego pragnienia, znikały. Jeśli przetrwały to naznaczone. Stworzone na pokuszenie prawych, gaszące ogień w lędźwiach dla męskiej radości, i dla niej go rozpalające. Bez woli, bez krzyku, bez dostępu do ciał. Czy Ewa odzyska ciało?

A gdyby zapytać o przyszłość różnych ciał? Czy przyglądanie się „Dziejom grzechu” pozwala na reakcję tu i teraz? Po co analizować podobieństwa, skoro potrzebujemy różnic, zmian, słyszalności, sprawczości, odcięcia patriarchalnej pępowiny?

Jak tworzyć opowieści między seksualną świadomością i wolnością, ale też ograniczeniem, które zdaje się wciąż doskonale w kobietach pracować?

Na te i inne pytania odpowiedzą goście i gościnie spotkania:

Iga Gańczarczyk – dramaturżka, reżyserka, wykładowczyni na Wydziale Reżyserii Dramatu w AST w Krakowie, nominowana do Paszportów Polityki 2021 w kategorii Teatr. Redaktorka Linii Teatralnej w Korporacji Ha!art, inicjatorka i członkini Pracowni Dramaturgicznej AST. Jako dramaturżka współpracowała m.in. z Krystianem Lupą, Agnieszką Holland i Anną Smolar, Cezarym Tomaszewskim, Klaudią Hartung-Wójciak, Remigiuszem Brzykiem, Eweliną Marciniak. Przygotowała kilka spektakli wpisujących się w nurt teatru społecznie zaangażowanego, m.in.: „Piccolo Coro dell’Europa” i „Najwyraźniej nigdy nie był pan 13-letnią dziewczynką” w Teatrze Łaźnia Nowa, „Potlacz” w Galerii Bunkier Sztuki w Krakowie. W autorskich projektach zajmuje się głównie kwestią kobiecego głosu (kobiecej opowieści) i tematyką feministyczną. Wyreżyserowała m.in. „Ferrante Club” (z Magdaleną Jiřičką-Stojowską) w Studio Hrdinů w Pradze i „Lady Dadę” (Dom Norymberski w Krakowie). W Starym Teatrze wspótworzyła (wraz z Klaudią Hartung-Wójciak i Witoldem Mrozkiem) dramaturgię i scenariusz spektaklu „Wymazywanie” według T. Bernharda w reż. Klaudii Hartung-Wójciak oraz dramaturgię i scenariusz spektaklu „Dzieje grzechu” na motywach powieści S. Żeromskiego w reż. Wojtka Rodaka.

Sebastian Jagielski – kulturoznawca i filmoznawca, adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor monografii „Maskarady męskości. Pragnienie homospołeczne w polskim kinie fabularnym” (2013) i „Przerwane emancypacje. Polityka ekscesu w kinie polskim lat 1968-1982” (2021). Za tę ostatnią otrzymał m.in. nagrodę im. Bolesława Michałka za najlepszą książkę filmoznawczą 2022 roku i nagrodę Komitetu Nauk o Sztuce PAN. Zajmuje się historią kina polskiego ujmowaną z perspektywy teorii krytycznych.

 

Wojtek Rodak – reżyser teatralny, autor prac z pola sztuk performatywnych, absolwent Reżyserii Dramatu w AST w Krakowie oraz produkcji filmowej w Szkole Filmowej w Łodzi. W 2020 roku zadebiutował spektaklem „Żeglarz” J. Szaniawskiego w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu. Został laureatem nagrody „Debiut TR” podczas 10. Forum Młodej Reżyserii i w 2022 roku zrealizował spektakl „Tom na wsi” w TR Warszawa. W tym samym roku reżyserował partycypacyjny projekt „Praktyka widzenia” z udziałem osób z dysfunkcją wzroku w Teatrze Nowym w Łodzi, a wraz z Szymonem Adamczakiem zrealizował spektakl „Kolorowe sny” w Teatrze Polskim w Poznaniu z udziałem queerowej młodzieży. Jego debiutancki tekst dramatyczny „cHIMera” został wyróżniony w 2. edycji AURORY Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy i jako czytanie performatywne miał swoją prapremierę podczas Criminal Queerness Festival w Nowym Jorku w 2023 roku. W 2024 roku w Starym Teatrze zrealizował spektakl „Dzieje grzechu” na motywach powieści S. Żeromskiego.

Monika Świerkosz – wykładowczyni na Wydziale Polonistyki UJ. Interesuje się teorią krytyczną, filozofią feministyczną, zwłaszcza w zakresie problematyki ciała, posthumanizmu i materialności, a także historią kobiecego pisarstwa. Współtworzy Pracownię Pytań Krytycznych na Wydziale Polonistyki UJ, redaktorka naczelna „Wielogłosu”. Jest autorką książek: „W przestrzeniach tradycji. Proza Izabeli Filipiak i Olgi Tokarczuk w sporach o literaturę, kanon i feminizm” (Warszawa 2014), „Arachne i Atena. Literatura, polityka i kobiecy klasycyzm” (Kraków 2017) oraz współredaktorką „Rozczytywania Dąbrowskiej” (2018) i „Konstelacji krytycznych” (2020). Mieszka w Nowej Hucie.

Waldemar Raźniak – Dyrektor Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.

Prowadzenie spotkania:

Georginia Gryboś – dziennikarka Radia Kraków Kultura, autorka bloga o literaturze oraz podkastu Literacka Kavka.


Powiązane artykuły

Rusza sprzedaż biletów na styczeń 2025

Zachęcamy do zapoznania się z repertuarem!

14-11-2024

Czytaj więcej

współKongres Kultury

współKongres Kultury | 7-9 listopada 2024 | Warszawa!

31-10-2024

Czytaj więcej