Aktualności

NARZĘDZIOWNIK TEATRU Jak się nie wiercić na długich spektaklach? Dramaturgia i czas

NARZĘDZIOWNIK TEATRU Jak się nie wiercić na długich spektaklach? Dramaturgia i czas

Prowadzenie: Beniamin M. Bukowski

24 października godz. 17.00-20.00

Sala im. Heleny Modrzejewskiej, ul. Jagiellońska 1

Liczba osób uczestniczących: 20

Cena biletu: 30 zł

Zakup biletów: rezerwacja@stary.pl

Adaptacje wielkich powieści, spektakle medytacyjne, przedstawienia z nurtu „durational plays”  – wszystkie te zjawiska nieuchronnie łączą się z testowaniem wytrzymałości na upływ czasu osób uczestniczących w wydarzeniu teatralnym.

Miłośnicy tego rodzaju eksperymentów będą chętnie wskazywali na możliwość głębszej immersji w tworzony w teatrze świat i inne funkcjonowanie percepcji. Przeciwnicy stwierdzą, że dobry spektakl powinien zamknąć się w dziewięćdziesięciu minutach, a wszystko co ponad to jest wyłącznie wykwitem reżyserskiego ego. Czy da się rozstrzygnąć podobny spór?

Wysłuchajmy obydwu stron. I, przede wszystkim, samych siebie. Celem warsztatów będzie zbadanie narzędzi dramaturgicznych związanych z zarządzaniem czasem w przedstawieniach teatralnych. Punktami odniesienia będą dwie autorskie współprace Beniamina Bukowskiego nad scenicznymi adaptacjami powieści: „Baśni o wężowym sercu” na podstawie książki Radka Raka i „Art of Living” na podstawie „Życia instrukcji obsługi” Georgesa Pereca.

Spotkanie, wymiarze praktycznym, będzie wędrówką w głąb czasu i w głąb „siebie-w-czasie”, testowaniem własnej uważności i sposobu, w jaki my sami jesteśmy w stanie dysponować własną skończonością i nieskończonością możliwości, które nam ona daje w życiu i w teatrze.

Warsztat towarzyszy spektaklowi „Baśń o wężowym sercu” na podstawie książki Radka Raka w reż. Beniamina M. Bukowskiego oraz przedstawieniu „Art of Living” na podstawie „Życia instrukcji obsługi” Georgesa Pereca w reż. Katarzyny Kalwat

Beniamin Bukowski – reżyser, dramatopisarz i dramaturg, Zastępca Dyrektora ds. Artystycznych w Narodowym Starym Teatrze. Jest absolwentem MISH UJ (filozofia, historia sztuki) i AST w Krakowie (reżyseria teatralna), doktorantem Instytutu Filozofii UJ.

Jego tekstem, który odniósł największy sukces i doczekał się wielu realizacji byli „Niesamowici bracia Limbourg”. Tekst zdobył Gdyńską Alternatywną Nagrodę Publiczności, doczekał się wielu przekładów i inscenizacji oraz realizacji filmowej w ramach cyklu Teatroteka (Nagroda Publiczności festiwalu Teatroteka Fest oraz Silver Remi Award festiwalu filmowego w Houston). Dużym sukcesem był również dramat „Mazagan. Miasto”, tłumaczony i nagradzany w międzynarodowych konkursach (zrealizowany w formie słuchowiska radiowego), premierujący w monachijskim Residenztheater „Marienplatz” czy „Gombrowicz. Trzynasty wykład”, zrealizowany we Francji monodram. Do najważniejszych realizacji reżyserskich Bukowskiego należą autorski spektakl „Mosdorf. Rekonstrukcja” w Nowym Teatrze w Poznaniu (nagroda publiczności festiwalu m-teatr w Kaliszu), monodram „Zofia” wg Anny Wakulik w Teatrze Powszechnym w Warszawie, czy spektakle takie jak „Podwyżka” (Teatr im. W. Bogusławskiego w Kaliszu”), „Królowa Śniegu” (Teatr im. A. Fredry w Gnieźnie), czy wspomniane już realizacje „Niesamowitch braci Limbourg” (Teatroteka WFDiF) i „Mazagan” (Teatr Żydowski w Krakowie). Jako dramaturg Bukowski współpracuje stale w duecie twórczym z Katarzyną Kalwat (m.in. „Staff Only”, „Walser. I would prefer not to”, cykl „Maria Klassenberg), współpracował też m.in. z Andrásem Dömötörem, Judytą Berłowską, Joanną Grabowiecką, Magdaleną Piekorz, Tomkiem Kaczorowskim, Jagodą Madej czy Julią Szmyt.

W Starym Teatrze wyreżyserował swoją sztukę „Arianie” oraz „Baśń o wężowym sercu” według powieści Radka Raka (współtworzył też dramaturgię i scenariusz przedstawienia). Przygotował także adaptację spektaklu „Art of living” według „Życia instrukcji obsługi” Georgesa Pereca w reż. Katarzyny Kalwat.

 


Powiązane artykuły

Rusza sprzedaż biletów na styczeń 2025

Zachęcamy do zapoznania się z repertuarem!

14-11-2024

Czytaj więcej

współKongres Kultury

współKongres Kultury | 7-9 listopada 2024 | Warszawa!

31-10-2024

Czytaj więcej