Aktualności
NARZĘDZIOWNIK TEATRU Jak się nie wiercić na długich spektaklach? Dramaturgia i czas
Prowadzenie: Beniamin M. Bukowski
24 października godz. 17.00-20.00
Sala im. Heleny Modrzejewskiej, ul. Jagiellońska 1
Liczba osób uczestniczących: 20
Cena biletu: 30 zł
Zakup biletów: rezerwacja@stary.pl
Adaptacje wielkich powieści, spektakle medytacyjne, przedstawienia z nurtu „durational plays” – wszystkie te zjawiska nieuchronnie łączą się z testowaniem wytrzymałości na upływ czasu osób uczestniczących w wydarzeniu teatralnym.
Miłośnicy tego rodzaju eksperymentów będą chętnie wskazywali na możliwość głębszej immersji w tworzony w teatrze świat i inne funkcjonowanie percepcji. Przeciwnicy stwierdzą, że dobry spektakl powinien zamknąć się w dziewięćdziesięciu minutach, a wszystko co ponad to jest wyłącznie wykwitem reżyserskiego ego. Czy da się rozstrzygnąć podobny spór?
Wysłuchajmy obydwu stron. I, przede wszystkim, samych siebie. Celem warsztatów będzie zbadanie narzędzi dramaturgicznych związanych z zarządzaniem czasem w przedstawieniach teatralnych. Punktami odniesienia będą dwie autorskie współprace Beniamina Bukowskiego nad scenicznymi adaptacjami powieści: „Baśni o wężowym sercu” na podstawie książki Radka Raka i „Art of Living” na podstawie „Życia instrukcji obsługi” Georgesa Pereca.
Spotkanie, wymiarze praktycznym, będzie wędrówką w głąb czasu i w głąb „siebie-w-czasie”, testowaniem własnej uważności i sposobu, w jaki my sami jesteśmy w stanie dysponować własną skończonością i nieskończonością możliwości, które nam ona daje w życiu i w teatrze.
Warsztat towarzyszy spektaklowi „Baśń o wężowym sercu” na podstawie książki Radka Raka w reż. Beniamina M. Bukowskiego oraz przedstawieniu „Art of Living” na podstawie „Życia instrukcji obsługi” Georgesa Pereca w reż. Katarzyny Kalwat
Beniamin Bukowski – reżyser, dramatopisarz i dramaturg, Zastępca Dyrektora ds. Artystycznych w Narodowym Starym Teatrze. Jest absolwentem MISH UJ (filozofia, historia sztuki) i AST w Krakowie (reżyseria teatralna), doktorantem Instytutu Filozofii UJ.
Jego tekstem, który odniósł największy sukces i doczekał się wielu realizacji byli „Niesamowici bracia Limbourg”. Tekst zdobył Gdyńską Alternatywną Nagrodę Publiczności, doczekał się wielu przekładów i inscenizacji oraz realizacji filmowej w ramach cyklu Teatroteka (Nagroda Publiczności festiwalu Teatroteka Fest oraz Silver Remi Award festiwalu filmowego w Houston). Dużym sukcesem był również dramat „Mazagan. Miasto”, tłumaczony i nagradzany w międzynarodowych konkursach (zrealizowany w formie słuchowiska radiowego), premierujący w monachijskim Residenztheater „Marienplatz” czy „Gombrowicz. Trzynasty wykład”, zrealizowany we Francji monodram. Do najważniejszych realizacji reżyserskich Bukowskiego należą autorski spektakl „Mosdorf. Rekonstrukcja” w Nowym Teatrze w Poznaniu (nagroda publiczności festiwalu m-teatr w Kaliszu), monodram „Zofia” wg Anny Wakulik w Teatrze Powszechnym w Warszawie, czy spektakle takie jak „Podwyżka” (Teatr im. W. Bogusławskiego w Kaliszu”), „Królowa Śniegu” (Teatr im. A. Fredry w Gnieźnie), czy wspomniane już realizacje „Niesamowitch braci Limbourg” (Teatroteka WFDiF) i „Mazagan” (Teatr Żydowski w Krakowie). Jako dramaturg Bukowski współpracuje stale w duecie twórczym z Katarzyną Kalwat (m.in. „Staff Only”, „Walser. I would prefer not to”, cykl „Maria Klassenberg), współpracował też m.in. z Andrásem Dömötörem, Judytą Berłowską, Joanną Grabowiecką, Magdaleną Piekorz, Tomkiem Kaczorowskim, Jagodą Madej czy Julią Szmyt.
W Starym Teatrze wyreżyserował swoją sztukę „Arianie” oraz „Baśń o wężowym sercu” według powieści Radka Raka (współtworzył też dramaturgię i scenariusz przedstawienia). Przygotował także adaptację spektaklu „Art of living” według „Życia instrukcji obsługi” Georgesa Pereca w reż. Katarzyny Kalwat.
Powiązane artykuły
Rusza sprzedaż biletów na styczeń 2025
Zachęcamy do zapoznania się z repertuarem!
14-11-2024
Czytaj więcej