Aktualności

NOWA KRYTYKA

NOWA KRYTYKA

 

Prowadzenie: Alicja Müller

Spotkanie będzie streamingowane na profilu FB Starego Teatru.

Data: 9 grudnia

Godzina: 15.00

Miejsce: Strefa Be, ul. Jagiellońska 1

Wstęp wolny

NOWA KRYTYKA

Choreo-directing. (Nie)widzialna praca choreografx

 

Debata współorganizowana przez Narodowy Stary Teatr i Festiwal Boska Komedia z udziałem Pawła Sakowicza, Patrycji Kowańskiej, Ramony Nagabczyńskiej, Dominiki Knapik, Agnieszki Kryst, Karoliny Kraczkowskiej.

Choreografia to organizacja ludzkich oraz więcej-niż-ludzkich ciał w czasie i przestrzeni, aranżacja i inicjacja połączeń czy przepływów między nimi; to sfera poruszonych mocy i możliwości. Jest koordynatorką i dramaturżką intensywności oraz afektów,  które przesączają się przez sieci wielogatunkowych relacji, a także reżyserką przestrzennych drgań i napięć. Choreografx, którx pracuje w teatrze dramatycznym, rzadko kiedy układa „tylko” tańce.  Gdzie szukać śladów choreograficznych poruszeń, gdy na scenie nikt nie tańczy?

Choreografia funkcjonuje w strukturach teatru dramatycznego i się do nich – raz z wyboru, a raz z konieczności –przykleja, ale czy na pewno jest w nich widoczna? Staje się sojuszniczką procesów reżyserskich, ale czy jest też beneficjentką splendoru? Czy instytucje teatralne, które zapraszają do siebie choreografx i produkują spektakle choreograficzne, są gotowe na ryzyko związane z przybyciem Innego, czy wymuszają na nich asymilację? Czy teatr dramatyczny i autonomiczna choreografia mogą ramię w ramię i na tożsamych warunkach koegzystować na uwspólnionym terytorium?

Podczas debaty będziemy rozmawiać o wyzwaniach stojących przed instytucjami teatralnymi, które chcą zawierać z autonomiczną choreografią alianse i nie nadużywać przy tym prawa gospodarza, czyli nie narzucać jej swoich języków i praktyk. Interesować będą nas też kwestie związane z relacjami reżyserx i choreografx oraz sprawy dotyczące dynamiki autonomii i zależności.

Debata towarzyszy spektaklowi „Boa” w reż. Pawła Sakowicza, pierwszemu spektaklowi choreograficznemu w historii Narodowej Sceny.

 

 


Powiązane artykuły