Aktualności

SCENA OTWARTA / Włączające warsztaty teatralne

SCENA OTWARTA / Włączające warsztaty teatralne

Miejsce:

Narodowy Stary Teatr w Krakowie, ul. Jagiellońska 5

Terminy

9 kwietnia, godz. 15.00-20.00 – warsztat dla g/Głuchych, słabosłyszących oraz słyszących z tłumaczeniem na PJM

10 kwietnia, godz. 11.00-16.00 – warsztat dla osób z niepełnosprawnością wzroku oraz widzących

23-24 kwietnia, godz. 11.00-16.00 – warsztat dla osób z niepełnosprawnością wzroku, g/Głuchych, słabosłyszących, widzących i słyszących. Oba warsztaty będą tłumaczone na PJM i zakończą się wspólnym działaniem artystycznym.

Udział jest bezpłatny. Pierwszeństwo udziału w warsztatach odbywających się 23 i 24 kwietnia mają osoby obecne na warsztatach 9 lub 10 kwietnia.

Liczba miejsc: 12

Jak mogę sprawić, żeby udział w warsztatach był dla Ciebie możliwy i komfortowy? Poinformuj mnie o swoich potrzebach.

Zapisy, dodatkowe informacje i pytania:

Katarzyna Peplinska-Pietrzak

E-mail: peplinska.katarzyna@gmail.com

Tel./SMS: 696 572 383

Scena otwarta. Samorzecznicy w teatrze. Włączające warsztaty teatralne

 

Jak możemy tworzyć teatr otwarty na różne ciała, języki, sposoby poznawania świata i wrażliwości? Jak może wyglądać dostępna edukacja artystyczna i dlaczego tak bardzo jej potrzebujemy? Jak wspólnie możemy zadbać o większą obecność twórców z niepełnosprawnością w głównym nurcie kultury i sztuki?

Warsztaty będą dla uczestników okazją do rozwoju twórczego poprzez działania teatralne i ruchowe angażujące wiele zmysłów m.in. zmysł języka i wyobraźni. Wspólnie wypracujemy dostępny model współpracy i stworzymy artystyczny manifest „Teatr nasz dostępny”. Doświadczymy, jak potężną siłą twórczą w teatrze jest samorzecznictwo. Wyobrazimy sobie teatr przyszłości, który przecież możemy zacząć tworzyć już tu i teraz.

Do udziału w warsztatach zapraszam dorosłych i młodzież od 15 roku życia: osoby z niepełnosprawnością wzroku, g/Głuchych i słabosłyszących, widzących i słyszących. Warsztaty będą odpowiednie zarówno dla osób z doświadczeniem artystycznym, jak i entuzjastów teatru i ruchu.

Prowadzący

Warsztaty poprowadzą m.in.:

Patrycja Jarosińska – sudopedagog, tancerka, aktorka niesłysząca

Ukończyła studia pedagogiczne na kierunku opiekuńczo-wychowawczym na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Surdopedagogiki z terapią pedagogiczną na Wydziale Nauk Pedagogicznych Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Pracuje jako nauczyciel – wychowawca w Ośrodku Szkolno – Wychowawczym dla Niesłyszących im. Janusza Korczaka w Krakowie. Dodatkowo prowadzi zajęcia  taneczne dla osób z wadą słuchu. W 2010 roku otrzymała nagrodę dla najlepszej aktorki podczas VIII  Ogólnopolskiego Przeglądu Teatrów Dzieci i Młodzieży z wadą słuchu w Teatrze Lalek „Pleciuga” w  Szczecinie. W 2015 roku występowała w spektaklu „PARALIPOMENA – DOKĄD ZAPROWADZI NAS  MAŁY KSIĄŻĘ?” w Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie. W czerwcu 2018 roku zagrała w  spektaklu „Wojna w niebie” w Cricotece w Krakowie, który otrzymał główną nagrodę w konkursie na  najlepszy spektakl niezależny w 2019 roku “The Best Off”. Od 2019 roku członkini Fundacji Migawka w Krakowie – aktorka niedosłysząca, działająca na rzecz włączania osób niesłyszących do działań w  sztuce, współtworząca warsztaty teatralne dla „słyszaków” oraz inne wydarzenia. W kwietniu 2019  roku wyreżyserowała spektakl „Zasobnik” z osobami niesłyszącymi z Ośrodka Szkolno – Wychowawczego dla Niesłyszących w Krakowie, który zajął I miejsce w Ogólnopolskim Przeglądzie  Teatrów Dzieci i Młodzieży z wadą słuchu w Teatrze Lalek „Pleciuga” w Szczecinie. W 2019 roku  uczestniczyła w laboratorium „Taniec i niepełnosprawność- przekraczanie granic” w Bytomiu, w  ramach projektu „Europe Beyond Access”. Uczestniczka laboratorium Dance Air podczas międzynarodowej współpracy w ramach projektu Europe Beyond Access „Teatr-Taniec-Niepełnosprawność” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, British Council i Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego pod okiem choreografa Marc’a Brew w Holandii. W 2021r. ukończyła Kurs (3-miesięczny) Tańca Współczesnego i Kompozycji Ruchu w Krakowie pod okiem tancerki Alicji Miszczor.  Prowadziła warsztaty teatralno – taneczne „ORFEO” dla osób słyszących, słabosłyszących i niesłyszących w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie. W 2021r. uczestniczyła w Laboratorium tańca „Taniec i Niepełnosprawność- przekraczanie granic” orgaznizowanych przez Instytut Muzyki i Tańca w Teatrze Rozbark w Bytomiu – pod okiem Iwony Olszowskiej. Brała udział w kampanii społecznej „Głuchy nie znaczy głupi” w Teatrze im. J. Słowackiego razem z aktorem Andrzejem Grabowskim oraz aktorką Lidią Bogaczówną.

Katarzyna Peplinska-Pietrzak – pedagożka teatru, koordynatorka i trenerka dostępności, audiodeskryptorka, absolwentka wiedzy o teatrze oraz performatyki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Ukończyła dwuletni kurs choreografii eksperymentalnej (organizowany przez Centrum w Ruchu w Warszawie oraz Fundację Burdąg), gdzie pracowała nad inkluzywną choreografią angażującą wyobraźnię uczestników. Pracuje w Teatrze im. Wilama Horzycy. Tworzy programy twórcze i prowadzi warsztaty dla dzieci, młodzieży, seniorów oraz osób z niepełnosprawnościami. Działa w obszarze innowacji społecznych, prowadząc autorskie projekty artystyczno-edukacyjne włączające osoby z niepełnosprawnością: „Zmysły w ruchu. Model choreografii dla osób niewidomych”, „Scena otwarta. Samorzecznicy w teatrze”. Współtworzy działania performatywne i choreograficzne z osobami niewidomymi. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2020 i 2021 r.

Łukasz Zaleski – reżyser, dramaturg, pedagog teatru. Ukończył filologię polską (specjalność filmoznawczą) na UMK w Toruniu i reżyserię w PWST w Krakowie. Zrealizował m.in. „Przekleństwa niewinności” J. Eugenidesa w PWST w Krakowie, „Błękitnego ptaka” M. Maeterlincka w Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu, „Spowiedź szaleńca” A. Strindberga w Teatrze Polskim w Poznaniu, „Sztukę” Y. Rezy w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu, „Morze ciche” J. Van Haele (w języku migowym) w Teatrze Nowym w Zabrzu, „Atlas wysp odległych” J. Schalansky w Teatrze im. A. Fredry w Gnieźnie, „Być jak Thelma i Louise…” A. Nosala w Teatrze im. W. Horzycy w Toruniu czy „Granice otwarte” w Łaźni Nowej w Krakowie. Jako dramaturg współpracował z Maciejem Podstawnym, Magdaleną Miklasz, Marcinem Wierzchowskim i Marcinem Gawłem. Za reżyserię „Morza cichego” otrzymał śląską Złotą Maskę, wyróżnienie na Festiwalu Małych Prapremier w Wałbrzychu oraz Nagrodę im. S. Wilczyńskiej na Festiwalu KORCZAK 2020. Za współadaptację komiksu „Łauma” otrzymał nagrodę na Festiwalu Dramaturgii Współczesnej Rzeczywistość Przedstawiona w Zabrzu. Jest autorem sztuki „Darwin, albo dzieci ewolucji”, wystawionej przez Magdalenę Miklasz w Akademii Teatralnej w Warszawie, filii w Białymstoku w 2021 roku. W jego twórczości szczególną rolę gra teatr dla i z udziałem dzieci i młodzieży.W latach 2015-2018 pełnił funkcję kierownika literackiego Teatru Dramatycznego im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu, w latach 2019-2020 pracował jako specjalista ds. edukacji w Teatrze im. A. Fredry w Gnieźnie. Od 2021 roku związany jest z Narodowym Starym Teatrem im. H. Modrzejewskiej w Krakowie, gdzie pracuje jako edukator.

Warsztaty są częścią innowacji rozwijanej w ramach Inkubatora pomysłów finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Partnerzy: Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA, Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu Teatralnego /ITI/


Powiązane artykuły

Rusza sprzedaż biletów na styczeń 2025

Zachęcamy do zapoznania się z repertuarem!

14-11-2024

Czytaj więcej

współKongres Kultury

współKongres Kultury | 7-9 listopada 2024 | Warszawa!

31-10-2024

Czytaj więcej