Repertuar
Kalkwerk
Reż. Krystian Lupa
ul. Starowiślna 21
Ascetyczny chłód przestrzeni scenicznej; szarość cieni; sprzętów i nasyconych nią postaci; izolacja; boleśnie narastające emocje – Kalkwerk – świat Thomasa Bernharda urzeczywistniony w wizji Krystiana Lupy. Przedstawienie powstałe w 1992 roku jest jednym z najistotniejszych w dorobku reżysera.Po kilkuletniej przerwie odbyła się ponowna premiera spektaklu; która inaugurowała 7 maja 2003 r. rozpoczynający się w Starym Teatrze Lupa Festiwal (trzytygodniowy festiwal poświęcony twórczości Krystiana Lupy). W Kalkwerku niczego nie zagubiono; nie uroniono; spektakl nie stracił nic ze swej teatralnej perfekcji. Głębia emocji; metafizyczny trans; który jest udziałem twórców i widzów powróciły po latach wzbogacone o nowe doświadczenia Krystiana Lupy i jego aktorów.Bohater wielkiej powieści drugiej połowy XX wieku – Konrad – daremnie czeka na moment; w którym mógłby zapisać za jednym zamachem swoje studium O słuchu. Studium; któremu poświęcił całą swoją egzystencję; jak również; aż do tragicznego finału; swoje życie rodzinne. Nie jest w stanie zapisać ani jednej linijki. Za to we wszystkich swoich spotkaniach z ludźmi; w chorobliwie nieokiełznanych monologach; korzystając jakby z przywileju szaleńca dotyka; obnaża; oskarża świat wzajemnie sprzecznymi; rodzącymi się bez ustanku erupcjami myśli. Zdawałoby się; że jeszcze jedna opisana przez nihilistę porażka »człowieka«. Dlaczego jednak z zeznań wielu świadków; słuchaczy monologów Konrada; wyłania się coś jak jeden z powstających na nowo żywotów świętych?… (Krystian Lupa; reżyser) Kalkwerk Krystiana Lupy ze Starego Teatru. Jedno z największych wydarzeń teatralnych lat 90.” (Roman Pawłowski; „Gazeta Wyborcza” 1998; nr 237)Co to jest Kalkwerk? Przede wszystkim to tytuł powieści Thomasa Bernharda; która należy do bezsprzecznych arcydzieł współczesnej prozy. Jej niedawno zmarły autor był w moim przekonaniu najznakomitszym pisarzem austriackim drugiej połowy XX wieku. (…) Przedstawienie Krystiana Lupy należy; moim zdaniem; do tych zdarzeń; których nie wolno nie znać. Kongenialna adaptacja powieści w połączeniu z możliwościami aktorskimi Starego Teatru z Krakowa (Małgorzata Hajewska-Krzysztofik i Andrzej Hudziak – ten ostatni uzyskał za rolę w Kalkwerku nagrodę im. A. Zelwerowicza przyznawaną przez miesięcznik „Teatr”) oraz sztuka reżyserska Krystiana Lupy; najwybitniejszego dziś artysty teatru w Polsce; sprawiają; że twórczość Thomasa Bernharda bodaj po raz pierwszy na gruncie polskim przemawia z siłą właściwą temu autorowi. (Janusz Majcherek; „Gazeta Wyborcza” 1993; nr 26)I oto Kalkwerk powstał na scenie Teatru Kameralnego w Krakowie i – znów trzeba rzec: jak w przypadku większości spektakli Lupy – staje się wydarzeniem ważnym. Znakomite dzieło Bernharda w rękach nie mniej wyrafinowanego reżysera zamienia się na scenie w arcydzieło. (…) Krystianowi Lupie udało się – ułamkowo; oczywiście; – pokazać na scenie coś z Tajemnicy twórczości. Aktorzy są w rękach Lupy czułym i posłusznym mu instrumentem; widz czuje; że i dla nich udział w przedstawieniu jest wielką intelektualna przygodą. Warto ten spektakl zobaczyć. (…) To wielkie przedstawienie – ze świetną scenografią Lupy – ale dla tych widzów tylko; których pasjonują gry i zagadki intelektu. (Ella Bodnar; „Gazeta Krakowska” 1992; nr 270)Nagrody i wyróżnienia: – Andrzej Hudziak – za rolę Konrada w Kalkwerku i Lassmana w Maltem otrzymał Nagrodę im. A. Zelwerowicza przyznawaną przez miesięcznik „Teatr” (1992). – Spektakl otrzymał II nagrodę na III Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „Kontakt ’93” – „za unikalny sposób teatralnej interpretacji; za złożoną i mistrzowską architekturę teatralną” (1993). – Andrzej Hudziak – Złota Kareta „Nowości” dla najlepszego aktora na III Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „Kontakt ’93” (1993). – Małgorzata Hajewska-Krzysztofik – Grand Prix za rolę Konradowej na XXXVIII Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (1998). – Andrzej Hudziak – Grand Prix za rolę Konrada na XXXVIII Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (1998). – Zbigniew Kosowski – za rolę epizodyczną – rola Baurata na XXXVIII Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (1998). – Andrzej Hudziak – za rolę Konrada – tytuł Najlepszego Aktora na 10 Ogólnopolskim Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych (2004). – Przedstawienie otrzymało tytuł Najlepszego Spektaklu na 10 Ogólnopolskim Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych (2004). – Wielka Kapituła Loży Teatru Powszechnego podczas 10 Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych przyznała przedstawieniu nagrodę „Wydarzenie festiwalu” (2004).Występy gościnne:1993 – Warszawa; XXII Warszawskie Spotkania Teatralne.1993 – Toruń; Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Kontakt’ 93”.1993 – Cieszyn; V Festiwal Teatralny „Na Granicy”.1994 – Bruksela; Kunsten Festival Des Arts.1995 – Budapeszt; występy gościnne.1995 – Jelenia Góra; XXV Jeleniogórskie Spotkania Teatralne.1995 – Monachium; Norymberga; Polnische Kulturtage in Bayern.1998 – Kalisz; XXXVIII Kaliskie Spotkania Teatralne.1998 – Realizacja w Teatrze TV 2003 – St. Petersburgu (Rosja) – XII Festiwal Unii Teatrów Europy.2003 – Poznań; Dni Krystiana Lupy. 2004 – Strasburg (Francja); Sezon Polski we Francji.2004 – Wilno (Litwa); Dni Kultury Polskiej na Litwie.Przedstawienie zrealizowano przy współpracy Mittelfest Cividale del Friuli (Włochy).Prapremiera światowa przedstawienia odbyła się 30 i 31 lipca 1992 roku na Festiwalu Europy Środkowej Mittelfest.Właścicielem praw autorskich do utworu Das Kalkwerk Thomasa Bernharda jest wydawnictwo Suhrkamp Verlag; Frankfurt am Main; BRD.