Zespół aktorski

Aktorzy

Anna Paruszyńska

Anna Paruszyńska

Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie /2015/

08.2016 – 08.2018 STUDIO teatrgaleria, Warszawa

19.03.2019 Stary Teatr, Kraków

„Ta sprawiająca wrażenie nieśmiałej dziewuszki aktorka ma takie pokłady energii i talentu, że jak nieraz dołoży do pieca, to widzom z wrażenia ajfony z rąk wypadają (…) to prawdziwy teatralny fajerwerk” – tak na łamach „Gazety Wyborczej” pisał o Annie Paruszyńskiej Mike Urbaniak.

W Starym Teatrze aktorka zadebiutowała jeszcze jako studentka PWST, grając w spektaklu „Stara kobieta wysiaduje” w reżyserii Marcina Libera – był to jednocześnie jej debiut na zawodowej scenie. Niedługo potem aktorka dołączyła także do zespołu „Wandy” w reżyserii Pawła Passiniego, gdzie zastąpiła Katarzynę Zawadzką w roli Wandy-Dziecka. O spektaklu rozprawiającym się z narodowym mitem, tak pisał Łukasz Badula: „Po samobójczym skoku do Wisły, bynajmniej nie przychodzi wybawienie. (…) Gdy bohaterka wreszcie wykrzykuje swoje pretensje, jej gorzki monolog zostaje zakłócony. Krzyk protestu zostanie sprowadzony do kobiecej fanaberii. Wanda nie zazna spokoju nawet w podwodnym królestwie” (kulturaonline.pl). Kolejnym wyzwaniem dla aktorki było dołączenie do obsady  muzycznego spektaklu „Głód” w reżyserii Anety Groszyńskiej, gdzie dubluje Małgorzatę Bielę.

Poza narodową sceną aktorkę można było zobaczyć także w warszawskim STUDIO teatrgaleria,  w głośnym spektaklu „Wyzwolenie” w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego, gdzie wygłaszała monolog Konrada: „słuchałem tego w napięciu i z fascynacją, wręcz wdzięczny, że ten właśnie, najtrudniejszy fragment «Wyzwolenia» uczynił Garbaczewski centralnym i że udało mu się sprawić, że rzecz cała nie polega na wypowiedzeniu” (Dariusz Kosiński, „Tygodnik Powszechny”). Aktorka otrzymała także doskonałe recenzje za występ w „Berlin Alexanderplatz” w reżyserii Natalii Korczakowskiej. O obsadzie spektaklu, na łamach „Polityki”, pisała Aneta Kyzioł: „Dzięki nim (aktorom i aktorkom) absurdalne rozmowy szajki z półświatka mają klimat surrealistycznych dysput z filmów Tarantino, a świat prostytutek i alfonsów, (…) klimat najlepszych filmów Almodóvara”.

Szerokie uznanie przyniosła jej także rola w „Konformiście” w reżyserii Bartosza Szydłowskiego w Teatrze Łaźnia Nowa: „wyróżnia się na korzyść Anna Paruszyńska jako żona Marcela. Wygląda jak lalka, w marszczonej spódniczce i butach na niebotycznych obcasach; mówi sztucznym, niepokojącym, dziewczęcym głosem. To jej wyznanie, że przez lata była za przyzwoleniem matki molestowana przez przyjaciela domu, najbardziej zapada w pamięć. Osobista historia ma tu większą siłę niż prognozy i diagnozy na temat świata i ludzkości” pisała Joanna Targoń dla „Gazety Wyborczej”.  W Krakowie aktorkę można było oglądać także na deskach Teatru Bagatela, gdzie zagrała Biankę w „Poskromieniu złośnicy” w reżyserii Michała Kotańskiego.

Jeszcze w trakcie studiów Anna Paruszyńska wzięła udział w projekcie „Bracia Karamazow” w reż. Tomasza Cymermana, spektakl został nagrodzony pierwszą nagrodą podczas Forum Młodej Reżyserii w Krakowie – „przedstawienie jest ciekawą próbą poszukiwania nowego języka teatralnej ekspresji, dzięki któremu można spojrzeć na główny temat (…) z innej perspektywy” (Magdalena Janczura, „Gazeta Wyborcza”).

(db)

 

 

W teatrze

W repertuarze